וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שנים לאחר התלונה נגדו: "עוסק בטיפולי המרה" עדיין מוגדר כפסיכולוג

3.10.2019 / 20:00

ד"ר קרטן עוסק לכאורה בטיפולי המרה להומואים, אך מופיע במאגר הפסיכולוגים הרשמי. בארגוני הלהט"ב הגישו תלונה ונאמר להם שבוצע בירור, אבל לא ברור מה תוצאותיו. משרד הבריאות טען בתגובה כי לא ניתן לקבוע שעבר על החוק, אך מתברר שהוא מקיים סדנת המרה נוספת בקרוב

טיפול פסיכולוגי. ShutterStock
ד"ר קרטן "טיפל" בכ-100 גברים/ShutterStock

שלוש שנים עברו מאז שהוגשה למשרד הבריאות תלונה נגד הפסיכולוג ד"ר אילן קרטן, שעוסק על פי התבטאויותיו בטיפולי המרה - אך למרות זאת הוא עדין מופיע במרשם הפסיכולוגים כפסיכולוג מורשה של משרד הבריאות, למרות שהוזמן לשימוע.

האגודה למען הלהט"ב יחד עם ארגון איגי פנו למשרד הבריאות לפני שלוש שנים בנושא, ומאז הם עודכנו בשיחת טלפון כי נערכה פגישה בין הפסיכולוג למשרד הבריאות, אך מאז לא קיבלו מענה על הצעדים שננקטו נגדו. לאחרונה הגישה האגודה למען הלהט"ב בשם הארגונים הגאים תלונה נוספת למשרד הבריאות נגד ד"ר קרטן.

הפסיכולוג ד"ר אילן קרטן, במרשם הפסיכולוגים של משרד הבריאות, 3 באוקטובר 2019. צילום מסך
הפסיכולוג ד"ר אילן קרטן, במרשם הפסיכולוגים של משרד הבריאות/צילום מסך

במכתב שנשלח לגבי פרץ, הפסיכולוג הארצי, נכתב כי "בתאריך בחודש מאי 2016 הוגשה מטעמנו תלונה לפסיכולוגית הארצית (קודמתך בתפקיד, הגב' ימימה גולדברג) נגד הפסיכולוג אילן קרטן, המעיד על עצמו כמי שעוסק ב'טיפולי המרה' בנטייה מינית. התלונה מפורטת, מנומקת ומדברת בעד עצמה". אור קשת, מנהל קשרי ממשל של ארגוני הקהילה הגאה שכתב את המכתב הבהיר כי הציפייה בארגונים הייתה שבעקבות העמדה הרשמית של משרד הבריאות, בדבר הנזקים האפשריים הכרוכים בטיפולי המרה, "וכן לאור עמדות דומות של גופי המקצוע המובילים בארץ ובעולם, תלונתנו תטופל ביעילות ובזריזות". עם זאת, ציין קשת כי "עד ליום זה, יותר משלוש שנים לאחר הגשת התלונה, טרם קיבלנו מענה".

בנוסף לכך, טען קשת כי "נודע לנו בדיעבד שלפני זמן רב התקיים דיון בוועדת המשמעת שאליו הוזמן הפסיכולוג אילן קרטן ושטח את טענותיו, אך כאמור לא ברור מהן תוצאות הבירור". הוא הוסיף כי "לא ידוע לנו על צעדים משמעתיים שננקטו בעניין זה, ובדיקה שעשינו העלתה שאילן קרטן עדיין רשום כפסיכולוג מורשה ועדיין עוסק בטיפולי המרה". עוד ציין קשת כי על פי סעיף 46 לחוק הפסיכולוגים, תשל"ז-1977, ועדת המשמעת מחויבת לפרסם את החלטתה המנומקת, אם מצאה שהנידון אשם בעבירת משמעת ואם לא. "על כן", הבהיר קשת, "אנו דורשים לקבל עדכון בכתב בדבר אופן הטיפול בתלונה נגד הפסיכולוג אילן קרטן, וכן שההחלטה בעניינו תפורסם לעיון הציבור כמתחייב על פי חוק".

עוד בוואלה!

אי-ודאות פוליטית וחשש מבחירות: חברי הכנסת ה-22 יצהירו אמונים

לכתבה המלאה
הפסיכולוג ד"ר אילן קרטן, באתר brothersroad-israel, 3 באוקטובר 2019. אתר רשמי
ד"ר קרטן, באתר "Brothersroad-Israel", לקראת סדנה שנפתחת בינואר הקרוב/אתר רשמי

במכתב התלונה שנשלח כבר בשנת 2016 למשרד הבריאות, מופיעות כמה דוגמאות לכך שקרטין מבצע טיפולי המרה. הדוגמה הראשונה היא שקרטין מופיע כאחד המטפלים באתר של ארגון המרה בשם JONAH, ארגון שנסגר לאחר החלטת בית המשפט בניו ג'רזי, בטענה כי הונה מטופלים וטען שניתן ל"רפא" נטיות מיניות. חלק מפעילות הארגון הועברה בהמשך לישראל, בדמות ארגון הפועל בירושלים ונקרא "Israel - can change people". באתר האינטרנט של הארגון מצוין כי מדובר ב"עמותה ללא מטרת רווח, לא מקושרת לדת כלשהי, אשר עוזרת לגברים עם משיכה לבני מינם שמבקשים אלטרנטיבה לחיים הומוסקסואליים פעילים".

על פי התלונה שהוגשה למשרד הבריאות באותה שנה, הארגון מציע טיפול בדמות סדנה הקרויה "מסע של גבר". סדנה זו מתוארת באתר הארגון כך: "השראה בת 44 שעות בעבודת ריפוי רגשי אינטנסיבית, שפותחה ועוצבה במיוחד עבור גברים המונעים בכוח עצמם, ורציניים ברצונם ליישב את סוגיית משיכותיהם ההומוסקסואליות הלא-רצויות".

במשרד הבריאות אומרים שעמדתם היא כעמדת ההסתדרות הרפואית, שקבעה שאסור לרופאים לבצע טיפולי המרה או להפנות לטיפולים כאלה. "משרד הבריאות לא מכיר בטיפולי המרה כסוג של טיפול, כשם שהוא לא מכיר בנטייה מינית כהפרעה", נמסר.

סדנה של ד"ר אילן קרטן, שעוסק על פי התבטאויותיו בטיפולי המרה. צילום מסך
הסדנה הנוספת שתתקיים בינואר הקרוב/צילום מסך
מצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
"הלה"טבופוביה מטפטפת אל משרדי הממשלה". מצעד הגאווה בירושלים/ניב אהרונסון

עוד טענו במשרד הבריאות "על סמך החומר שהונח בפני ועדת התלונות על פסיכולוגים, לא ניתן היה לקבוע כי הייתה עבירה על החוק או על כללי האתיקה". הם הוסיפו כי "התלונה הינה כללית, אנונימית ולאחר שנעשתה פניה לארגון איגי, לא ניתן היה לקבל שמות ספציפיים של מטופלים ולכן לא ניתן היה לדון לגופו של עניין".

עם זאת, בניגוד לטענת משרד הבריאות, שלפיה אין ברשותם מספיק עדויות ומסמכים שיכולים ללמד על התנהגות שאינה הולמת וחריגה מכללי האתיקה, מבדיקה קצרה ניתן למצוא סדנה שאותה מתכוון ד"ר קרטין, בארגון שהסב את שמו ל- Brothers road. הסדנה, שתתקיים בינואר הקרוב, תעסוק בטיפול בגברים עם משיכות חד מיניות לא רצויות.

"בושה שמשרד הבריאות ממשיך לספק רישיון לטיפולי המרה"

בשנת 2016 התראיין קרטן לעיתונאי דניאל אסתרין מסוכנות הידיעות אי-פי ושם סיפר כי "מאחר שיש כאן (בישראל) נוכחות דתית חזקה כל כך והתקינות הפוליטית פחות דומיננטית מאשר בארצות הברית, יש יותר פתיחות לגבי הטיפולים האלה". לפי הכתבה, ד"ר קרטן "טיפל" במרפאתו בירושלים בכמאה גברים הומואים.

אוהד חזקי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, תקף את העובדה שד"ר קרטין עדיין מחזיק ברישיון מטעם משרד הבריאות. "בושה שמשרד הבריאות ממשיך לספק ביודעין רישיון לטיפולי המרה. אותם טיפולים מסוכנים שגורמים לאובדנות ופגיעה בנפש", אמר חזקי. "המחשבה שאותה הלהט"בופיה שהגיעה משר החינוך מטפטפת גם אל משרדי הממשלה מבעיתה. אנחנו דורשות ודורשים ממשרד הבריאות שיתקף את הזהרתו משנת 2015, לפיה מדובר בטיפולים מסוכנים ולא ראויים ויבטל בהקדם את רשיונו של 'המטפל'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully