וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת לא מרימה ידיים: לראשונה, ההצבעה בוועדות תיערך באמצעות טאבלטים

3.10.2019 / 11:50

לוואלה! NEWS נודע כי החל מהכנסת הקרובה, ח"כים יצביעו בוועדות באופן ממוחשב ולא באמצעות הרמת יד. הצעד, שנעשה כחלק מסדרת חידושים שננקטו כדי להגביר את השקיפות, נועד לייצר סדר בהליך המורכב ויכלול הצגה מיידית של תוצאות ההצבעה. "המידע יהיה מדויק ונגיש לכל אזרח"

עורך:שאול אדם

בצל אי-הוודאות הפוליטית והחשש מבחירות נוספות, תושבע היום (חמישי) הכנסת ה־22, ואף שייתכן שהיא תפוזר כבר בקרוב - במשכן צפויים חידושים מעניינים לטובת חברי הכנסת הוותיקים והחדשים. לוואלה! NEWS נודע כי החל מהכנסת הקרובה, חברי הכנסת יצביעו לראשונה בוועדות באופן ממוחשב ולא באמצעות הרמת יד.

עד כה, לאורך שנים ארוכות הצביעו חברי הכנסת בצורה ממוחשבת רק במליאת הכנסת, אבל החל מהיום יתקיים ניסוי שסופו להחליף את ההצבעה הידנית גם בוועדות - בלחיצת כפתור. הניסוי יחל מיד עם פתיחת הכנס הראשון של הכנסת ה-22, בוועדה מרכזית ומשמעותית בכנסת - ועדת החוקה, חוק ומשפט. מאוחר יותר יתרחב הניסוי גם לשאר הוועדות. בכנסת ציינו כי מערכת ההצבעה האלקטרונית באה "מתוך הבנה שמערכת כזאת תגביר את הסדר בהליך ההצבעה ותביא לשקיפות מרבית".

המערכת האלקטרונית פותחה על ידי אגף טכנולוגיה ומחשוב בכנסת בשיתוף חברת מל"מ-תים והיא בנויה באופן שיאפשר להתגבר על אתגרים טכנולוגיים רבים. לדוגמה, בניגוד למליאת הכנסת, שם יושבים הח"כים במקומות קבועים מול מסך מחשב קבוע, בוועדות הכנסת אופן הישיבה אקראי ולעתים משתנה גם תוך כדי הדיון. לכן ההצבעה תתבצע באמצעות מחשבי לוח (טאבלטים), כשכל ח"כ יבחר את עצמו מתוך רשימת חברי הכנסת שיופיעו על לוח המחשב. ההצבעות האלקטרוניות ידרשו שינוי בתקנון הכנסת, שעל פיו "הצבעה בוועדה תיעשה בהרמת יד".

ועדת החוקה בכנסת 18 ביולי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ועדת החוקה בכנסת 18 ביולי 2018/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בכנסת הסבירו כי ההצבעה האלקטרונית בוועדות, המכינות את הצעות החוק לאישור המליאה, "תייצר סדר בהליך ההצבעה, במיוחד בחוקים הדורשים הצבעה על סעיפים רבים והסתייגויות שמעלים המחוקקים". המערכת תאפשר הצגה מיידית של תוצאות ההצבעה על שני מסכים שימוקמו באולם הוועדה, כך שתוצאות ההצבעה יהיו נגישות לכל דורש. המערכת החדשה נוספת לסדרה של צעדים שהכנסת נוקטת במטרה להגביר את שקיפות ההחלטות המתקבלות בבית המחוקקים, ובהם שידור ישיר של כל דיוני הוועדות באתר האינטרנט של הכנסת; הקמת מאגר החקיקה הלאומי, המכיל מידע על כל חוקי מדינת ישראל והצעות החוק הנמצאות בהליך חקיקה, ועוד.

ממחקר השוואתי שעשה מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) לבקשת ועדת החוקה, חוק ומשפט, עלה כי במרבית הפרלמנטים באירופה ההצבעה במליאה היא ממוחשבת, אולם ההצבעה בוועדות אינה ממוחשבת; מתוך 38 פרלמנטים שהשיבו לפניה, ב-29 יש מערכת אלקטרונית להצבעה במליאה, ובשישה - הונגריה, הפרלמנט האירופי, סן מרינו, ספרד, צ'כיה וסרביה - יש מערכת אלקטרונית להצבעה בוועדות. האמצעי המקובל לצורך הזדהות בפני המערכת במדינות אלו הוא כרטיס חכם אישי, למעט הבית התחתון בפרלמנט של איטליה, שם ההזדהות היא ביומטרית.

עוד בוואלה!

"מרגישים במצב חירום": שביתה במגזר הערבי בעקבות הפשיעה

לכתבה המלאה
טאבלט עם מפה. ShutterStock
יחליף את הרמות הידיים, טאבלט/ShutterStock

מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ' אמר כי "ההצבעה האלקטרונית בוועדות היא נדבך נוסף במימוש ערכי החדשנות והשקיפות, אותם חרטה הכנסת על דגלה. המידע המופק מהוועדות יהיה מעתה מדויק יותר ונגיש לכל אזרח שירצה לעקוב או להפיק מידע אודות הצבעותיהם של חברי הכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully