וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית הצרפתית שכשלה: "טראמפ ורוחאני כבר הסכימו על מתווה - אך איראן נסוגה"

גורמים צרפתים מסרו לפוליטיקו כי שני המנהיגים הביעו את הסכמתם למסמך ארבע נקודות ביוזמת הנשיא הצרפתי בשולי עצרת האו"ם, לפני שיחת הטלפון שרוחאני סירב לענות אליה. התכנית כוללת את התחייבותה של טהראן שלא תשיג נשק גרעיני, ומנגד דרישה מוושינגטון להסיר את הסנקציות

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא איראן חסן רוחאני הסכימו על מתווה תכנית ארבע נקודות בתיווך נשיא צרפת עמנואל מקרון בניו יורק בשבוע שעבר, כבסיס לפגישה ביניהם וחידוש השיחות בין שתי המדינות - כך מסרו גורמים צרפתים ל"פוליטיקו". למרות שהביעו את הסכמתם למסמך, שני המנהיגים לא נפגשו לאחר שרוחאני התעקש כי טראמפ צריך קודם כל להכריז שיסיר את הסנקציות על טהראן. כחלופה לפגישה ניסה מקרון לקיים שיחת טלפונית בין השניים, אך גם היא לא יצאה לפועל בשל סירובו של הנשיא האיראני.

המסמך הוא תוצאה של מאמציו הדיפלומטיים של מקרון בשולי עצרת האו"ם, במטרה לצמצם את המתיחות בין טהראן לוושינגטון שהחלה עם פרישתו של טראמפ מהסכם הגרעין. במסגרת ההסכם איראן הותירה פיקוח על תכנית הגרעין שלה בתמורה לביטול הסנקציות הבינלאומיות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 30 בספטמבר 2019. רויטרס
המתיחות החלה עם פרישתו מהסכם הגרעין. טראמפ/רויטרס

על פי המסמך, טהראן תסכים כי "איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני" ו"תציית באופן מלא למגבלותיה והתחייבויותיה הגרעיניות ותסכים למשא ומתן בטווח הארוך". כמו כן, עליה "להימנע מכל מתקפה ולחתור לשלום אמיתי ולכבוד באזור במהלך המשא ומתן" - ביטויים המשקפים את דבריו של טראמפ לפני עצרת האו"ם.

כחלק מהתכנית, ארצות הברית תסכים "להסיר את כל הסנקציות שהטילה מאז 2017" ו"לאיראן תהיה יכולת מלאה לייצא נפט ולעשות שימוש חופשי בהכנסותיה".

עוד בוואלה!

בזמן עצרת האו"ם: "טראמפ המתין על קו טלפון מאובטח לרוחאני, שסירב לענות"

לכתבה המלאה
חסן רוחאני, נשיא איראן, נואם באסיפה הכללית של האו"ם, ניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
סירב לשוחח עם טראמפ לפני שיתחייב להסיר את הסנקציות. רוחאני/רויטרס

למרות שתכנית הטילים של איראן לא צוינה באופן מפורש במסמך, הגורמים הצרפתים אמרו כי הגדרת תפקידה של טהראן באזור הייתה ברורה לכל הצדדים. "היה ברור כי כל המשא ומתן בנוגע לנושאים האזוריים יכלול בהכרח את תכנית הטילים שלהם", אמר אחד הגורמים המעורים בשיחות.

המסמך נועד לאפשר לכל הצדדים להכריז על ניצחון. טראמפ יוכל להגיד שהשיג את מטרתו להרחיב את הסכם הגרעין של איראן כדי להגביל את פעילותה הבליסטית. מנגד, מנהיגי איראן יוכלו לטעון כי התנגדו למדיניות הלחץ המקסימלי של ארצות הברית והשיגו הקלה משמעותית בסנקציות. מקרון, מצדו, יוכל להציג עצמו כמי שמנע מלחמה נוספת במזרח התיכון ושחזר את מעמדה של צרפת כמעצמה בינלאומית.

אך פריצת הדרך נמנעה לאחר שרוחאני התעקש כי טראמפ יספק הוכחה שניתן להסיר את הסנקציות על טהראן, אמר אחד הגורמים. עמדה זאת שיקפה את הקשיים שחווה הנשיא האיראני מבית, שם המשטר מתנגד באופן נחרץ לכל עסקה על ארצות הברית ונזהר מלתת אמון בנשיא האמריקני מאז פרישתו מהסכם הגרעין. לפני עצרת האו"ם, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הצהיר כי טהראן לא צריכה לנהל שיחות עם וושינגטון לפני שהאחרונה תשוב להסכם הגרעין.

לדברי הגורמים, טראמפ הסכים לתכנית בפגישה עם מקרון שנערכה בשבוע שעברה. לאחר מכן, הנשיא הצרפתי הציג את אותו מתווה לנשיא האיראני. "הוא הסכים על עקרונות המסמך והודה לנשיא בגלל הציון המפורש של הסנקציות (אבל) הוא רצה שטראמפ יגיד לפני הפגישה כי הוא מסיר את הסנקציות", סיפר אחד הגורמים.

הציוד הותקן, השיחה בוטלה

בניסיון להשיג את הסכמתם של שני הצדדים על התכנית, מקרון וצוותו הציעו לערוך שיחה טלפונית מאובטחת בין שני המנהיגים ביום שלישי שעבר. האיראני הסכימו לאפשר לטכנאים להקים את הציוד הנדרש לשיחה מסוג זה, אך לא הביעו את הסכמתם לשיחה עצמה. "התקנו את הציוד בהסכמת האיראנים, בגלל שזה התנהל במגוריהם", סיפר הגורם הצרפתי. "הטכנאים הגיעו, האיראנים הכניסו אותם, הם עזרו להם, לא הייתה בעיה".

מקרון שב למגוריו של רוחאני מאוחר יותר באותו הערב, אך הנשיא האיראני לא הסכים להשתתף בשיחה. לאחר מכן הנשיא הצרפתי "שוחח עם טראמפ בקו המאובטח, סיפר לו מה קרה והודה לו על פתיחותו ונכונותו לקיים דיון. הוא אמר לו מה שמה שהאיראנים אמרו הוא כי הם צריכים עוד זמן כדי לקבל את העיקרון של פגישה". גורמים אמריקנים ואיראנים טרם הגיבו לדיווחים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בעצרת הכללית של האו"ם, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
רמז על הקשיים בהתנהלות מול שני המנהיגים. מקרון/רויטרס

התעקשותה של איראן כי על ארצות הברית לקחת את הצעד הראשון, במקום ששתי המדינות יפתחו בצעדים בזו זמנית, הפכה למשוכה עיקרית בניסיון לתיווך במגעים ביניהן. בדרכו לעצרת האו"ם מקרון רמז על הקשיים בהתנהלות מול שני מנהיגים שפועלים בדרכים שונות מאוד. "הנשיא טראמפ יכול לשנות דברים - אם הוא משוכנע בכך - מהר מאוד והוא לא מנוהל על ידי הממשל, הוא מקבל החלטות לבד ובמהירות", סיפר מקרון לכתבים במטוס בדרך לניו יורק. "הנשיא רוחאני הוא אחד שצריך להתיישר למערכת שלמה לפני המשא ומתן, זה כמעט ההפך".

על אף שבסופו של דבר נכשלו בתיווך שיחת טלפון או פגישה בניו יורק, גורמים צרפתים אמרו כי הם ימשיכו במאמציהם הדיפלומטיים. "החלופה היא עימות בגדול במפרץ", הסבירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully