וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים: נסיבות פציעת המחבל מהפיגוע בדולב במהלך חקירתו נבחנות

29.9.2019 / 14:54

בהודעה מטעם המשרד נמסר כי היחידה לבירור תלונות נחקרים החלה באיסוף חומרים רלוונטיים במסגרת הליך הבדיקה ייבחנו הנסיבות שהובילו לפציעת המחבל במהלך החקירה. רעייתו טענה כי מעצרו התנהל באלימות, בעוד שגורם ביטחוני הבהיר: הוא הגיע לידי שב"כ ללא פגע

אתר רשמי

משרד המשפטים בוחן את הנסיבות שהובילו לפציעתו של סאמר ערביד, המחבל החשוד שעמד בראש החולייה שרצחה את רנה שנרב, במהלך חקירתו על ידי שב"כ. בהודעה שנמסרה מטעם המשרד צוין כי היחידה לבירור תלונות נחקרים - מבת"ן - החלה בבדיקת האירוע במסגרתו פונה המחבל לאשפוז בעת שהיה עצור, וכי החל איסוף חומרים רלוונטיים בנושא. .

מבת"ן היא הגוף האחראי על בדיקת תלונות הנחקרים בשב"כ ובעבר היא היתה יחידה בתוך השירות, אולם מאז 2014 היא הועברה למשרד המשפטים. בכל תולדותיה הורתה מבת"ן על פתיחת חקירה פלילית אחת בלבד כנגד חוקר שב"כ. לפני חודש הודיע המשרד כי אישהמחלקה לחקירות שוטרים, גיא אשר ימונה לעמוד בראש מבת"ן, לאחר שהמחלקה תפקדה משך כמעט שנה ללא מנהל.

פרקליטו של ערביד, עו"ד מחמוד חסאן, אמר לוואלה! NEWS כי הוא הגיש תלונה למבת"ן במהלך היום. "ביקשתי לפתוח בחקירה נגד המעורבים בעינויים. למרות שהתוצאה ידועה מראש - קל מאוד לחלץ הודאות תחת עינויים וראינו את זה גם בתיק שהיו מעורבים יהודים. בתיק של דומא למשל, כולם הרימו גבה כאשר נודעו להם שיטות החקירה. אז מה יגידו הנחקרים הפלסטינים שאין להם זכויות ונגדם משתמשים בעינויים ולחץ בלתי נסבל כמו מעצרם של בני המשפחה, אמהות אחיות וחברות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נסיבות המקרה ייבדקו. המחבל סאמר ערביד/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד טען עו"ד חסאן, כי לא מן הנמנע שהחוקרים יקבלו הודעה בתיק אך הדגיש כי מדובר בתיק ש"נתפר מראש" והוסיף כי, "בכל קנה מידה עולמי התיק הזה יקרוס באם תמצא מערכת משפט נייטראלית. ולא מערכת משפט צבאית".

מוקדם יותר טענה נורה ערביד, רעייתו של סאמר, כי נעצר ביום רביעי האחרון. בריאיון בסוכנות סאפא אמרה כי המעצר, שבוצע לדבריה על ידי כוחות מיוחדים, היה אלים למדי, ולדבריה התבצע בזמן שבעלה היה במכוניתו בדרכו לעבודה. "מנעו ממני לראות אותו בבית החולים", טענה.

לפי גורם המעורה במצבו, הוא סובל מחבלות רבות, מורדם ומונשם. הוא מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ הדסה הר הצופים תחת שמירה. מנגד, גורם ביטחוני ציין כי ערביד הועבר לידי שב"כ ללא כל פגיעה גופנית.

עוד בוואלה!

אשת המחבל מדולב: "המעצר היה אלים"; גורם ביטחוני: "הוא הועבר ללא פגיעות"

לכתבה המלאה
תיעוד הפשיטה על ביתו של המחבל סאמר מינא סלים ערביד ברמאללה, שעל פי החשד שימש כראש החולייה שרצחה את רינה שנרב ליד דולב. צילום מסך
תיעוד הפשיטה על ביתו של ערביד/צילום מסך

לדברי נורה ערביד, חברי הכוח המיוחד היכו את בעלה בחוזקה, עד שלבסוף התעלף. היא טענה כי עוד בטרם נחקר הוא ספג עינויים. הוא הועבר לבית משפט בישראל ביום חמישי שלאחר מכן, ומשם הוא נלקח למתקן חקירה - שם עונה פעמים נוספות. עוד הוסיפה כי העינויים נמשכו עד שסבל משברים בכל חלקי גופו. לטענתה, תחילה נסעה עמו ברכב בשעות הבוקר ואולם כשהמשיך למקום עבודתו באל-בירה לטענתה - נעצר על ידי הכוחות הישראלים שתקפו אותו עד שהתעלף והובהל לבית החולים.

לטענתה, בעלה עבר עינוי גופני קשה לפני חקירתו ויום לאחר מכן הועבר לתחנת המעצר המשטרתית במגרש הרוסים - שם הושלמה חקירתו. היא פנתה אמש עם עו"ד מחמוד חסאן לבית החולים ולטענתה לעורך דינו אושר להיכנס לבית החולים ועליה נאסר הביקור במקום. בהמשך לכך, אמר עורך דינו כי ראה אותו בשעות הבוקר המוקדמות. "מצבו קשה כתוצאה מחקירה אלימה במיוחד שהותירה שברים בחזה וסימנים בכל חלקי גופו. מצבו היום קשה אך יציב".

באגודה לזכויות האזרח קראו לחקור לאלתר את אופן חקירתו של ערביד. עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית של האגודה אמר כי "דמותה המוסרית של ישראל נשקפת ממרתפי החקירות של שב"כ, ובאפלת החדרים אסור לשכוח את החובה להשתלט על היצר. גורמי חוק אינם רשאים לענות עצורים, תהא אשר תהא חומרת החשדות נגדם. אמצעי חקירה אכזריים ובלתי אנושיים אסורים באופן קטגורי".

הוועד הציבורי נגד עינויים טען כי לא ייתכן שטרם נפתחו חקירות פליליות בלמעלה מ-1,200 התלונות על עינויים בחקירות שב"כ, שהוגשו למבת"ן. "הגיע הזמן לשינוי מהותי ועמוק במערכת הבטחון. אנחנו לא רוצים לחיות בחברה שבה אנשים מגיעים לטיפול נמרץ בעקבות חקירה", אמרה מנכ"לית הוועד, ד"ר רחל סטרומזה. "על אחת כמה וכמה מאחר שהוכח במחקרים רבים שעינויים אינם שיטה אפקטיבית להבטחת ביטחון או לקבלת מידע אמין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully