וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ספטמבר השחור": מאות הפגינו באום אל-פחם נגד האלימות הגואה

תושבי העיר יצאו לרחובות כדי להפגין נגד האלימות הגוברת בעיר, לאחר שצעיר נוסף נרצח והעלה את מספר ההרוגים במגזר הערבי החודש ל-13. במהלך המחאה חסמו המשתתפים את כביש 65 וגרמו לעומסי תנועה כבדים. ח"כ ג'בארין: "עצב רב שורר בקרב האוכלוסייה שלנו וגם כעס רב"

עריכה:עמית שמחה

אחרי חודש קטלני במגזר הערבי, מאות תושבי אום אל-פחם הפגינו היום (שישי) במחאה על האלימות הגואה בעיר. ההפגנה החלה בתום התפילה, ובמהלכה חסמו המשתתפים את כביש 65 בוואדי ערה וגרמו לעומסי תנועה כבדים. ההפגנה התקיימה אחרי רצח צעיר בן 23 בעיר - בפעם השנייה השבוע. בסך הכול נרצחו החודש 13 אזרחים ערבים.

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) שהשתתף בהפגנה יחד עם ראש העיר סמיר סובחי מסר כי "זהו ספטמבר השחור בחברה הערבית מרוב הנרצחים. עצב רב שורר בקרב האוכלוסייה שלנו וגם כעס רב. הצעירים הערבים מרגישים שחייהם וחיי משפחותיהם בסכנה, ושאין דין ואין דיין ביישובים הערבים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ארדן עסוק בכנסים פוליטיים במקום לטפל בפשיעה כאן". מפגינים באום אל-פחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חסימת הכביש הראשי היום היא ביטוי למחאה נגד אוזלת היד של המשטרה ונגד הכאוס ביישובים הערבים", אמר ח"כ ג'בארין תושב העיר. "השר ארדן עסוק בכנסים פוליטיים באירופה במקום לטפל בפשיעה כאן. הוא שכח שהוא מופקד על ביטחון כל האזרחים, והפך לשר ביטחון פנים ליהודים בלבד".

אתמול הודיעה העירייה כי בישיבת החירום נקבע כי יוציאו צו סגירה לתחנת המשטרה בעיר. לטענת חברי מועצת העיר, "המשטרה לא עושה דבר למיגור הפשע המשתולל בעיר. עיריית אום אל-פחם קוראת לוועדת המעקב של החברה הערבית בישראל להכריז על יום של שביתה כללית במגזר. העירייה דורשת מראש הממשלה לפעול בתוכנית חירום נגד האלימות במגזר הערבי".

ממלא מקום ראש העיר אום אל פחם זכי אגבריה אמר לוואלה! NEWS כי רוב הנוכחים בישיבת מועצת העיר טענו שמספר השוטרים בעיר ירד. "הייתי פעם עם ראש העיר בתחנת המשטרה והציגו לנו את הסטטיסטיקה של הפשיעה החמורה בעיר והטיפול בה", סיפר אגבריה. "ראינו בשנה אחת לדוגמא אפס פענוחים. אנשים חיים עם הפשע בעיר שלנו יום יום. ממש עכשיו ישבתי עם האישה ושומעים ירי מכל מקום בעיר", הסביר. לדבריו לא מדובר רק בסכסוכים אישיים, "זה ירי בכל רחבי העיר. יש גם ירי בכלי נשק כבדים", הוסיף. אגבריה טען כי גם התושבים וגם חברי מועצת העיר רואים בחוסר ההרתעה של המשטרה את הסיבה לעלייה באלימות. "בזמן שהמשטרה מתאמצת ואוספת כלי נשק, לפעמים היינו רואים השפעה לטובה", הבהיר אגבריה. "אבל כשהמשטרה מתייחסת לזה ביד רכה הפשע עולה ומתחיל לחזור עוד פעם וזה באמת מפחיד", הוסיף.

עוד בוואלה!

לעלות על מדי ב': מתכונת החירום של היועמ"ש בתיקי נתניהו

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הצעירים הערבים מרגישים שחייהם וחיי משפחותיהם בסכנה". מאות מפגינים באום אל-פחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו רוצים יותר התערבות מהמשטרה בפענוח מקרי רצח ואיסוף הנשק הלא חוקי", הבהיר ממלא מקום ראש העיר. "הרבה מאד כלי נשק נמצאים באום אל פחם, אני כנבחר ציבור ואחד המנהיגים בעיר רוצה לשכנע אנשים שהמשטרה דואגת ורוצה לטפל בפשע", הבהיר אגבריה. "מה שדרוש עכשיו זו הרתעה", הבהיר. "אם המשטרה תתפוס, תעצור ותפענח מקרי פשע אז אנשים ירתעו. זה דבר חשוב מאד", הוסיף אגבריה.

מנגד, משטרת ישראל פרסמה הודיעה שלפיה "בניגוד לפרסומים, תחנת המשטרה בעיר תמשיך לפעול ולהעניק את שירותי המשטרה למען ביטחון הציבור". בהתייחסות להודעת הרשות המקומית נאמר במשטרה כי "הן חסרות בסיס חוקי ותוכן מציאותי ואנו מצפים מהנהגת העיר להירתם למאבק בפשיעה האלימה, לשאת באחריות ולגנותה בכל תוקף".

אברהים מחאמיד, תושב העיר בן 23, נורה למוות אתמול בסמוך למוסך בשכונת אל זיתון. עד ראייה סיפר כי האש נפתחה לכיוונו מרחב חולף שהסתלק מהמקום. על פי נתוני מרכז "אמאן" 67 בני אדם נרצחו השנה במגזר הערבי - 56 גברים ו-11 נשים. משנת 2000 נהרגו 1,383 מהאוכלוסייה הערבית. עוד עולה כי רוב הרציחות (יותר מ-75%) נעשו בירי מנשק חם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מרגישים שאין דין ואין דיין ביישובים הערבים". מאות המפגינים באום אל-פחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס השבוע למגמה והודה כי "המצב במגזר הערבי רע מאוד". הוא הפנה אצבע מאשימה למנהיגות הפוליטית בחברה הערבית וטען כי "חברי הרשימה המשותפת לא רק לא סייעו אלא עיכבו" את יישום התכנית לחיזוק שירותי המשטרה במגזר הערבי. מנגד, יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, סבור כי המדינה והמשטרה לא עושות מספיק. הוא פנה במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו קרא לו להכריז על מצב חירום ולהכפיל את מספר השוטרים המוצבים ביישובים הערביים.

(עדכון ראשון: 16:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully