וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הוביל לפיטורים ואיך יושפעו הצרכנים? המדריך למשבר הסלולר

24.9.2019 / 22:04

ההודעה על פיטורי מאות עובדי חברת סלקום, והעיצומים המתקיימים במקביל בפלאפון, מגיעים שנים אחרי כניסת רפורמת הסלולר, שלטענת החברות הביאה להפסדים גדולים. מה הציף את המשבר דווקא עכשיו, האם המדינה מתכננת להתערב ובאילו צעדים ינקטו ועדי העובדים בהמשך? כל התשובות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אסף דרורי

חמישה ימים בלבד לפני ערב ראש השנה - מאות עובדים בתחום הסלולר נמצאים בסכנת פיטורים. זאת, לאחר הודעתה של חברת סלקום על כוונתה לפתוח בתכנית הבראה שבמסגרתה יפוטרו מאות מ-3,500 עובדיה בתוך כמה שנים. ההודעה הביאה לזינוק של 14% בשווי מניית סלקום.

ובעוד שבסלקום מתמודדים עם הבשורה, גם הנהלת חברת פלאפון רוצה לפטר מאות עובדים. המשא ומתן שמקיים ועד העובדים על ההסכם הקיבוצי החדש הידרדר היום (שלישי) לאלימות פיזית אחרי שהעובדים התפרצו לישיבת ההנהלה. האם מדובר במשבר אמיתי בשוק התקשורת או ב"חזירות" של בעלי המניות - ומי צפוי להיפגע מכך? כל הפרטים.

מה הציף את המשבר דווקא עכשיו?

לטענת עובדים בחברת פלאפון, למשבר בשוק הסלולר היו סימנים מקדימים, אף על פי שהוא פרץ לתודעה הציבורית רק בימים האחרונים עם ההדלפה לתקשורת על החלטת דירקטוריון החברה לפטר את העובדים. לדבריהם, כבר תקופה ממושכת שחברות הסלולר משדרות מצוקה ופועלות לבצע הליכי התייעלות במקומות שונים.

סניף סלקום 24 בספטמבר 2019. יפעת רוזנברג, אתר רשמי
מניית החברה זינקה ב-14%. סניף של חברת סלקום/אתר רשמי, יפעת רוזנברג

ראיה לכך היא המצב שאיתו מתמודדים העובדים בפלאפון לאור החלטת החברה לאחד יחידות ולפטר עובדים כחלק מהסינרגיה בין חברות בפלאפון, בזק בינלאומי ויס. כעת, בהנהלה רוצים לפתוח את ההסכם הקיבוצי עם הוועד ולחתום על הסכם חדש שיביא לפיטורים בעובדים.

במקביל מתקיימים עיצומים גם בפלאפון ומיום חמישי הושבתו מחלקות שונות בחברה. בפרטנר, לעומת זאת, הסיטואציה שונה: המנכ"ל ניסה להכיל את המצב ללא פיטורים, אך אחד מבעלי השליטה, חיים סבן, הודיע כי החליט לוותר על ההשקעה לאור ההפסדים שהוא צופה. רק לשם השוואה, אם לפני הרפורמה בשוק הסלולר עבדו 24 אלף עובדים, כעת עובדים בשוק כעשרת אלפים עובדים בלבד.

מה הוביל למשבר בשוק הסלולר?

הרפורמה של שר האוצר משה כחלון, שר התקשורת לשעבר, להוזיל את מחירי הסלולר, ככל הנראה הצליחה יותר מדי. אם בעבר החברות "עשקו" את הציבור בישראלי במחירים מופקעים, החל משנת 2011 הדבר השתנה עם כניסת הרפורמה לשוק. כך, חברות קטנות כמו גולן טלקום, רמי לוי תקשורת ו-019 יצרו תחרות גדולה. בעוד שבעבר הצרכן הישראלי היה משלם מאות שקלים בחודש על מנוי טלפון, היום הממוצע עומד על כמה עשרות שקלים בלבד.

סמארטפון מסוג אייפון 7 פלוס. ShutterStock
בחברות הסלולר טוענים כי היו סימנים מקדימים למשבר/ShutterStock

עובדי חברות הסלולר מסבירים כי הרפורמה המוצלחת נכנסה לשוק ללא איזונים ובלמים, שאותם היה על משרד התקשורת להנהיג, בין ההשקעה הכספית שהוטל על החברות הגדולות בתשתיות וברשתות לבין החברות הקטנות שנהנו מהתמיכה הזאת בחינם. "החברות הקטנות לא משלמות על תשתיות, רשתות סלולאריות, אתרים סלולאריים, חווה של שרתים או ציודים ענקים. הן נכנסות לשוק כשהן לא משלמות כלום, מורידות מחירים ומרסקות את הגדולות", אומר יחיאל שמן, יו"ר וועד העובדים בפלאפון. "זה בא על חשבון העובדים אבל בסוף יבוא על חשבון הלקוחות. משרד התקשורת היה צריך לקבוע מינימום לחבילה לפי התחזוקה של הרשת".

מה טוענת חברת סלקום?

בחברה טוענים כי עד 2017 לא חוו הפסדים. עם זאת, מאז שנת 2018 ההפסדים הגיעו להיקפים של יותר מ-50 מיליון שקלים, עד כה מבלי לנקוט בפיטורים. לכן, טוענת החברה, מדובר בתכנית הבראה שתיקח כמה שנים ותצמצם את ההוצאות השנתיות ב-150 מיליון שקלים.

מהי עמדת משרד התקשורת?

נכון לעכשיו, מדינת ישראל לא מוכנה להתערב במשבר. לטענתה, כל האמירות על "עודף רגולציה" פופוליסטיות ונועדו להפעיל לחץ על הממשלה מצד הנהלות החברות. במשרד התקשורת אומרים כי הם לא רואים מצב שבו המשבר בשוק התקשורת יביא לקריסת חברות.

באילו צעדים מתכננים ועדי העובדים לנקוט בהמשך?

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הורה היום ליו"ר ועד עובדי סלקום להשבית את העבודה עד להגעה לשולחן המשא ומתן מול החברה. ועדי העובדים טוענים כי ההשבתה היום היא רק ההתחלה.

ועדי חברות הסלולר בפגישה בהסתדרות לרגל פיטורין המוניים בהשתתפות יו"ר ההסתרות ארנון בן דוד, בית ההסתדרות, 24 בספטמבר 2019. מערכת וואלה!
צפויים שיבושים במרכזי השירות ובמענה הטלפוני. יו"ר ההסתדרות, היום/מערכת וואלה!

בתוך כך, בסלקום צפויים מחר שיבושים קשים במרכזי השירות ובמרכזים הלוגיסטיים, שבמסגרתם טלפונים ומכשירים לא ישוחררו ותבוטל השקת אייפון 11. כך, מי שקנה או רכש מכשיר וצפוי יקבלו - יצטרך להמתין עד שתעבור הסערה.

גם בפלאפון ממשיכים לנקוט צעדים ארגוניים. בוועד הודיעו כי מחר יסגרו מרכזי השירות מהשעה חמש בכל רחבי הארץ וכן לשבש את המענה הטלפוני. "אנחנו ממשיכים להחריף את הצעדים עד שההנהלה תחזור בה מהצעדים החד-צדדיים ותשב איתנו למשא ומתן", אומר יו"ר ועד העובדים. "כל עוד זה לא קורה, נמשיך להחריף את העיצומים בחברה עד להשבתה מלאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully