וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושאר לילה במעצר בניגוד להחלטת השופט - ויפוצה ב-9,500 שקלים

ב', שנעצר בחשד לתקיפת עוזר בכנסייה האתיופית בירושלים, יקבל פיצוי במסגרת הסדר פשרה לאחר שנשאר במעצר לילה שלם בגלל אי טיפול במסמכי הערבות שלו. כמו כן, לא הותר לו להשתמש בטלפון בניגוד להוראת בית המשפט. "בשורה התחתונה ברור כי היה מחדל, ובמקביל אדישות"

בית במשפט השלום ירושלים, יוני 2015. ראובן קסטרו
השופטת קבעה כי אין חשד סביר נגד הצעירים. בית משפט השלום בירושלים/ראובן קסטרו

המדינה תשלם 9,500 שקלים לצעיר שהגיש תביעת פיצויים, זאת לאחר שהושאר במעצר לילה בניגוד להחלטת בית המשפט - כך עולה מהסדר פשרה שאושר בשבוע שעבר על ידי בית המשפט השלום בירושלים.

ב' נעצר לפני כחצי שנה יחד כמה צעירים נוספים בחשד לתקיפה של עוזר הכומר בכנסייה האתיופית בירושלים, גרימת נזק לרכוש ותקיפת שוטר. בדיון הארכת המעצר שנערך במוצאי שבת, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של ב' וחשוד נוסף בחמישה ימים. נציג המשטרה אמר כי מדובר בחשד לפשע ושנאה וב"אירוע מאוד חמור".

עם זאת, שופטת בית משפט השלום בירושלים חוי טוקר קבעה כי אין חשד סביר נגד השניים והחליטה לשחרר אותם תוך הרחקה מהכנסייה ומהמעורבים, ובהפקדת 500 שקלים וחתימת ערבות. בית המשפט הורה גם לאפשר לשניים עשר שיחות טלפון לצורך הסדרת תנאי השחרור. אולם, לבקשת המשטרה ניתן עיכוב ביצוע עד ליום למחרת.

כלא ניצן. אתר רשמי
עורך דינו של הצעיר טוען ל"התאכזרות של הסוהרים". כלא ניצן/אתר רשמי

המשטרה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי, אך השופט קבע כי אין מקום להתערב בהחלטה והורה על שחרור השניים בתנאים מגבילים. הם נשלחו לכלא ניצן, שם שוחרר מיידית הצעיר השני. ב' הפקיד את הכסף כנדרש וביקש להשתמש בטלפון, אך לדבריו לא ניתן לו. כמו כן, בשעות הערב של אותו יום, הגיע חברו לחתום ערבות בתחנת המשטרה במגרש הרוסים. אך על אף זאת הוא שוחרר רק בצהרי היום למחרת כשהובא לבית המשפט.

בעקבות זאת, הגיש ב' תביעה נגד שב"ס והמשטרה בסך 30 אלף שקלים. "בבוקר יום 25.3.19 הועבר התובע לבית משפט שלום בהמתנה לדיון שלא אמור היה להיקבע כאשר בשתיים בצהריים לערך הגיע אל התובע סוהר ושחרר אותו, בפעולת שחרור שאמורה הייתה לקרות כארבע עשרה שעות קודם לכן, ואף יותר מכך", נכתב בכתב התביעה. "בשורה התחתונה ברור כי היה מחדל בהזרמת טופסי החתימה על הערבות מהמשטרה לשב"ס או לחילופין מחדל של אי טיפול על ידי השב"ס במסמכי הערבות, ובמקביל אדישות והפרת הוראה שיפוטית שלא נתנו לתובע להתקשר לאדם שישחרר אותו".

עוד בוואלה!

הערעור התקבל: ניסו שחם הורשע בהטרדה מינית והפרת אמונים

לכתבה המלאה
אילוסטרציה גבר אזוק. ShutterStock
"נעצר על לא עוול בכפיו וגם נכנס לבית הסוהר ללילה שלם". צעיר באזיקים/ShutterStock

בתביעה גם מתואר כי ב' ביקש שוב ושוב לבצע שיחות טלפון, אך נענה בשלילה. "התובע (ב', מ"ה) אמר כי יש לו עשר שיחות טלפון לעשות כדי לארגן חתימה על הערבות, היה שם סוהר קצת גדול, קצת מבוגר עם משקפיים, והתובע הראה לו את הפרוטוקול שנותן לו לעשות עשר שיחות". עוד נכתב כי "הסוהר השיב לו 'לא מכאן', אז התובע הועלה למעלה ואמר לסוהר שהוא צריך להתקשר לערבות, אבל הסוהר אמר לו לא עכשיו עוד מעט". כשב' התעקש, דרש ממנו הסוהר לחזור לתאו. ב' מצדו השתולל בתאו בבקשה שיתנו לו להשתמש בטלפון, אך הסוהר לא התייחס לדבריו, מה שגרם לב' להישאר יום נוסף במעצר. "לדבריו, גם בבוקר ביקש להתקשר אבל לא קיבל", כך בתביעה.

המדינה לא הגישה את תגובתה לכתב התביעה, ולבסוף הושג הסדר פשרה, במסגרתו נקבע כי המדינה תשלם לב' 9,500 שקלים מבלי להודות בטענות. "לא הייתי רוצה להיות במקום התובע, בחור צעיר, שפעם ראשונה נעצר על לא עוול בכפיו וגם נכנס לבית הסוהר ללילה שלם. הוא התחנן שעות ארוכות לסוהרים שיתנו לו להתקשר למישהו מבחוץ שיחתום עליו והוא יוכל להשתחרר. במשך שעות שלמות היה בתוך התא הסגור כאשר אף אחד לא מקשיב לו ולא סופר אותו. בסופו של דבר הוא העביר לילה במעצר סתם", כך עו"ד מנשה יאדו מארגון "חוננו", שמייצג את ב'. הוא הוסיף כי "על ההתאכזרות הזו של הסוהרים, השב"ס עכשיו משלם פיצויים ויש בזה משום צדק מתקן. הייתי רוצה להאמין שהגישה של הסוהרים הלא חוקית והלא הוגנת גם היא תבוא על תיקונה".

שב"ס: "מקרה חריג, הנהלים חודדו"

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "כנגד החשוד נפתחה חקירה בעקבות חשד למעורבותו באירוע ונדליזם ואלימות בכנסיה האתיופית בירושלים שבעקבותיו נעצר והועבר למשמורת השב"ס. לאחר שהחשוד עמד בתנאי השחרור, היחידה החוקרת העבירה מיד דיווח לשב"ס בכדי שישוחרר ממעצר. נציין כי הליך של הסכם הפשרה מתנהל בבימ"ש בימים אלו על ידי הפרקליטות וטרם הושלם".

בשב"ס מסרו בתגובה כי "מדובר במקרה חריג שארע לפני למעלה מחצי שנה. החלטת בית המשפט ניתנה והוסמכה על שני הצדדים. לציין שהנהלים להעברת המידע ממשטרת ישראל ליחידות שב"ס חודדו. מידי שבוע נקלטים במתקני הכליאה מאות ואף אלפי עצורים באופן מקצועי ובהתאם לנהלים".

(עדכון ראשון: 23.9, 15:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully