וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשפט על שיתוף פעולה עם ישראל: מפקד כלא צד"ל שב ללבנון ונעצר

13.9.2019 / 21:19

מפקד כלא אל-חיאם בדרום לבנון, שנסגר בשנת 2000 עם נסיגתה של ישראל, נעצר לאחר שחזרתו למדינה עוררה סערה ציבורית. אסירים לשעבר הפגינו מול משרד המשפטים בביירות והאשימו אותו שהשתתף באופן אישי בעינויים באסירי הכלא וכינו אותו "הקצב"

עמר אליאס אל-פחורי מפקד כלא אל-חיאם בדרום לבנון לשעבר ובכיר בצבא דרום לבנון, 2019. צילום מסך
מבנה כלא אל-חיאם הרוס ונטוש בדרום לבנון. צילום/צילום מסך

לבנון עצרה אמש (חמישי) את עמר אליאס אל-פחורי, בכיר לשעבר בצבא דרום לבנון ומפקד הכלא אל-חיאם והאשימה אותו בשיתוף פעולה עם ישראל. חזרתו למדינה עוררה סערה בציבור וברשתות החברתיות וזכתה לגינוי נרחב בחוגים הפוליטיים וחידשה את הטענות על עינויים שהתבצעו באסירי הכלא שנודע לשמצה.

על פי הדיווח, בית המשפט הצבאי בלבנון הורה על מעצרו של מפקד הכלא, לשעבר חבר צבא דרום לבנון (צד"ל) שנתמך על ידי ישראל. גורם שצוטט בדיווח הוסיף כי שירות הביטחון הכללי במדינה חוקר את פחורי מאז יום רביעי. גורם ביטחוני אחר אמר כי פחורי נמלט לארצות הברית דרך ישראל וכי נשפט בהיעדרו ל-15 שנות מאסר בגין שיתוף פעולה עם ישראל במעצר ועינויים של אזרחי לבנון.

בית הסוהר אל חיאם שנפתח בשנת 1984 ברצועת הבטחון של ישראל בדרום לבנון, נוהל על ידי צד"ל שמפקדיו היו ברובם נוצרים לבנונים. ישראל מכחישה כל קשר להתנהלותו של הכלא.

אסירים לשער בתאם בכלא אל-חיאם בדרום לבנון שנוהל על ידי חיילי צבא דרום לבנון, 2005. רויטרס
אסירים לשעבר בכלא אל-חיאם בתאם/רויטרס

אסירים לשעבר מאשימים את פחורי בכך שהורה על עינויים של אלפי עצורים שהוחזקו במקום, לפני נסיגת צה"ל מהאזור בשנת 2000. הנסיגה סיימה שליטה ישראלית בת 22 שנה בדרום לבנון. כמה מאותם אסירים היו ביום חמישי חלק מכמאה מפגינים מחוץ למשרד המשפטים בביירות, שם גינו את חזרתו של פחורי ללבנון, כינו אותו "קצב" והאשימו אותו בכך שאף השתתף אישית בחלק מהעינויים עליהם הורה.

מועד כניסתו המדויק של פאחורי למדינה לא ברור, אולם העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני טען אמש כי הגיע לנמל התעופה הבינלאומי רפיק אל-חרירי של ביירות "לפני כמה ימים". גורם במשרד המשפטים הלבנוני מסר לעיתון א-שרק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון כי האישומים נגד פחורי "בוטלו" בחלוף 20 שנה, מה שאיפשר לו לצאת משדה התעופה מבלי שנעצר.

פחורי עזב את לבנון בשנת 1998 ונשפט בהעדרו אז, שנתיים לפני הנסיגה הישראלית. ארגון אמנסטי אינטרנשיונל וקבוצות זכויות אדם אחרות האשימו לא אחת את צד"ל בעינויים של אסיריו. אלפי אנשי צד"ל לשעבר הועמדו לדין בשנים האחרונות בבית המשפט הצבאי בלבנון בגין שיתוף פעולה עם ישראל, גם בהעדרם, ואירגון חיזבאללה שהתנכל לרבים מהם עם נסיגת צה"ל טוען בקביעות שגזרי הדין שניתנים למורשעים הינו קל מדי.

בישראל מתגוררים אלפי יוצאי צד"ל ובני משפחותיהם. רבים ממי ששירתו בכלא אל חיאם במסגרת שירותם בצד"ל נמלטו לאירופה או לצפון אמריקה, וחלקם שבו ללבנון.

עוד בוואלה!

סקרי בחירות אחרונים: שוויון בין כחול לבן לליכוד, עוצמה יהודית עוברת

לכתבה המלאה
מבנה הרוס של כלא צד"ל אל-חיאם בדרום לבנון, 2006. רויטרס
מבנה הרוס של כלא צד"ל אל-חיאם בדרום לבנון, 2006/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully