וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים שילמו את המחיר: כך חמקה החפרפרת הרוסית מפוטין

13.9.2019 / 19:03

בסוכנות הידיעות "אינטרפקס" דווח כי מוסקבה פיטרה את הגורמים שאישרו את יציאתו מהמדינה של עובד הקרמלין שלכאורה שימש מקור של ה-CIA. הסיבה הרשמית - הפרת המגבלות המוטלות על נסיעת עובדי ציבור לחופשה משפחתית. "מעשי האחראיים סומנו כפזיזים וחלקם נענשו"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

רוסיה פיטרה גורמים שאפשרו לעובד הקרמלין לשעבר, שלכאורה שימש מקור של ה-CIA, לעזוב את המדינה - כך דווח היום (שישי) בסוכנות הידיעות "אינטרפקס". על פי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, העובד הרוסי שלכאורה ריגל עבור סוכנות הביון האמריקנית הוברח לארצות הברית בשנת 2017.

העיתון הרוסי "קומרסנט" דיווח שעובד הקרמלין המדובר הוא אולג סמולנקוב, שנעלם יחד עם אשתו אנטונינה ושלושת ילדיהם במהלך חופשה במונטנגרו בחודש יוני של אותה השנה. בעיתון הרוסי הוצגה תמונה של בית, שעל פי הנטען נקנה מאוחר יותר על ידי משפחה עם אותו השם בסטנפורד, וירג'יניה, שבמרחק של כ-65 ק"מ מוושינגטון.

הקרמלין אישר שמולנקוב עבד עבור הממשל הנשיאותי ברוסיה, אך טען שהוא פוטר בשנים 2016-2017 וכלל לא היה בכיר. במדריך טלפונים משנת 2014 שנראה על ידי סוכנות הידיעות רויטרס הוא רשום כיועץ הראשי ליורי אושקוב, עוזרו של הנשיא ולדימיר פוטין לענייני מדיניות חוץ. אתמול הודיעה רוסיה כי היא שאלה את ארצות הברית באמצעות האינטרפול לאשר את מקום הימצאו של סמולנקוב.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקור בדגסטן ב-12 בספטמבר 2019. רויטרס
העובד עשוי היה להיות יועץ של עוזרו הבכיר. פוטין/רויטרס

ב"אינטרפקס" צוטט גורם המעורה בסיטאוציה, שאמר שביציאתה לחופשה במונטנגרו הפרה משפחתו של סמולנקוב את הכללים שאסרו באותה התקופה על עובדי ציבור רוסיים לבקר במדינות הבלקן. "זמן קצר אחרי היעלמותו של סמולנקוב ביוני 2017, רשויות החוק הרלוונטיות החלו בחקירה שהראתה שהגורמים שאפשרו לעובד הממשל הנשיאותי ומשפחתו לנפוש במונטנגרו הפרו את איסור הנסיעה", אמר הגורם שצוטט בדיווח.

לדברי אחד הגורמים, איסור הנסיעה נקבע לאור המתיחות בין רוסיה למונטנגרו בשל ניסיון ההפיכה הכושל שלכאורה בוצע בגיבוי רוסיה בשנת 2016. בדיווח נטען כי "מעשי האחראיים סומנו כפזיזים. חלק מהם נענשו, כולל פיטורים". מאוחר יותר, נודע כי סמולנקוב ערק מהמדינה.

עוד בוואלה!

במקום מתנות, לחיצת יד: הבליץ המדיני של נתניהו הסתיים ללא הישג ממשי

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם המראתו מהבית הלבן לבולטימור שבמרילנד ב-12 בספטמבר 2019. רויטרס
לפי הדיווחים, ארה"ב הבריחה את החפרפרת. טראמפ/רויטרס

לפי הדיווחים, החפרפרת הייתה המקור הבכיר ביותר של ארצות הברית ברוסיה, שריגל לטובת ארצות הברית במשך יותר מעשור, שבמהלכו התקדם בשורות ממשלת רוסיה. בכלי תקשורת אמריקניים דווח כי למרגל הרוסי שהוברח הייתה גישה קבועה לפוטין, ואפילו הצליח לצלם מסמכים משולחנו. עם זאת, דוברו של פוטין אמר כי הדיווחים בארצות הברית הם כמו "ספרות זולה".

לפי רשת CNN וניו יורק טיימס, שציטטו גורמים רבים בממשל טראמפ שלהם הייתה "הכרות ישירה" עם המבצע, גורמי מודיעין אמריקניים חששו שזהותו של המקור תיחשף על ידי הממשל עצמו, במיוחד אחרי שהנשיא חשף מידע מסווג אחר עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ועם השגריר דאז בזמן פגישה בבית הלבן במאי 2017.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully