וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברחת המרגל הרוסי של ארה"ב: "צילם תמונות מהשולחן של פוטין"

בכלי תקשורת אמריקניים דווח כי החפרפרת במוסקבה טיפסה בסולם הדרגות במשך עשור, עד שקיבלה גישה קבועה לנשיא רוסיה. היא עזרה להגיע למסקנה שפוטין עצמו הורה להתערב בבחירות ב-2016. הקרמלין: לא יכולים לאשר שהוא היה נכס של ה-CIA

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

המרגל הרוסי הבכיר שהבריחה ארצות הברית מרוסיה ב-2017 היה עם גישה קבועה לנשיא ולדימיר פוטין, והוא אפילו הצליח לצלם מסמכים משולחנו - כך דווח בכלי תקשורת אמריקניים. המבצע החשאי להוצאת המקור החשאי נחשף אתמול ברשת CNN, אולם בקרמלין הכחישו היום (שלישי) כי הייתה לאותו גורם - שלדבריהם עבד בממשל ופוטר בין 2016 ל-2017 - גישה אל הנשיא.

דוברו של פוטין אמר כי הוא לא יכול לאשר שהוא אכן היה נכס של ה-CIA. לדבריו, הדיווחים בכלי התקשורת בארצות הברית הם כמו "ספרות זולה". בעיתון קומרסנט דווח היום כי המקור עשוי להיות אדם ששמו אולג סמולנקוב.

לפי רשת CNN וניו יורק טיימס, שציטטו גורמים רבים בממשל טראמפ שלהם הייתה "הכרות ישירה" עם המבצע, גורמי מודיעין אמריקניים חששו שזהותו של המקור תיחשף על ידי הממשל עצמו, במיוחד אחרי שהנשיא חשף מידע מסווג אחר עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ועם השגריר דאז בזמן פגישה בבית הלבן במאי 2017.

לפי הדיווחים, החפרפרת הייתה המקור הבכיר ביותר של ארצות הברית ברוסיה, על אף שהוא לא היה חלק מהמעגל הקרוב של פוטין. הוא ריגל לטובת ארצות הברית במשך יותר מעשור, שבמהלכו התקדם בשורות ממשלת רוסיה. לפי ניו יורק טיימס, המקור עזר לקהילת המודיעין האמריקנית להגיע למסקנה שפוטין עצמו הורה על ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016.

בניו יורק טיימס נכתב כי המידע של המקור היה כל כך רגיש עד שראש ה-CIA דאז ג'ון ברברן הכין מסמכים מיוחדים וחתומים לנשיא דאז ברק אובמה, במקום לכלול אותם בתדרוך השגרתי של הנשיא.

נשיא ארצות הברית נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגת G-20 באוסקה שביפן - 28.6.19. רויטרס, רויטרס
פוטין וטראמפ בשולי פסגת G20, יוני/רויטרס, רויטרס

ה-CIA החל לנסות ולהבריח את החפרפרת אחרי הפגישה היא של טראמפ לברוב והשגריר, שבמהלכה חשף לפי הדיווחים מידע רגיש שקיבל מישראל על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה. גורמים אחרים שנכחו בפגישה וקלטו את פליטת הפה של הנשיא מיהרו לעדכן על כך את ה-CIA וסוכנויות מודיעין אחרות, אולם המקור סירב לניסיון הראשון להוציא אותו מחוץ לרוסיה, בשל חשש למשפחתו. בעקבות זאת, החלו ב-CIA לחשוד לגבי מידת האמינות שלו, אולם בניסיון השני שאירע כמה חודשים לאחר מכן הוא הסכים.

לפי הדיווחים, לא היה מידע לכך שטראמפ חשף ישירות את המקור ברוסיה, כשהדיווחים הנרחבים בתקשורת לגבי מסקנות המודיעין האמריקניות תרמו להחלטה למלט אותו. מיקומו של אותו מקור הוא ככל הנראה בגדר סוד שמור היטב, לאור ההיסטוריה של רוסיה בסגירת חשבונות עם מרגלים ועם מתנגדי משטר.

ה-CIA, שלפי הדיווחים היה אחראי לחפרפרת, סירב להגיב על הדיווחים. דוברת הבית הלבן סטפני גרישם אמרה כי הדיווח ב-CNN "לא רק אינו נכון, אלא מסכן חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully