וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תנו למות בכבוד": חיילי צד"ל מחו בדיון בכנסת על הטיפול בהם

17.11.2018 / 13:15

לרגל יום צד"ל בכנסת, כנסה ועדת הכלכלה דיון מיוחד. "המדינה התחייבה לעשות הכל כדי לספק את כל מחסורם. כל ממשלות ישראל לא עמדו בהתחייבות", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ כבל. נציגי המשפחות: "נותרנו חסרי כל והמדינה לקחה לנו גם את הגאווה"

חיילי צהל עם דגל ישראל בנסיגה מבלנון בשנת 2000. AP
"שירתנו לצידם". חיילי צה"ל בנסיגה מדרום לבנון/AP

יוצאי צבא דרום לבנון (צד"ל) השמיעו השבוע טענות קשות נגד התנהלות המדינה מולם. בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת אמרו נציגיהם: "נותרנו חסרי כל והמדינה לקחה לנו גם את הגאווה".

הכנסת ציינה השבוע את 'יום צד"ל' והדיון התקיים ביזמת חבר הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) שאמר כי בשירותו בלבנון ראה את החברים מצד"ל שסייעו להגן על ישראל ומגיע להם כל מה שהמדינה יכולה לתת. הוא הוסיף כי צריך לטפל בסוגיית הדיור ולתקן את העוול, ואמר כי מנכ"ל משרד הביטחון הודיע כי הוא מוכן לתת מענק של 500 אלף שקל לכל משפחה. ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) הוסיף כי הוא "מקווה שהסכום ויסייע ללוחמי צד"ל להשתקם".

דיון בוועדת הכלכלה בנושא צ"דל 13 בנובמבר 2018. צילום מסך, צילום מסך
"חיים מתחת לקו העוני". הדיון בוועדת הכלכלה, השבוע/צילום מסך, צילום מסך

"400 משפחות מתוך כ-680 משפחות צד"ל מטופלות על ידי משרד הקליטה ולא משרד הביטחון", הסביר לוואלה!NEWS ג'ונתן אלחורי מחיפה, אשר נולד במרג' עיון, והגיע לארץ כשנה וחצי אחרי נסיגת צה"ל מלבנון, "אנשי משרד הביטחון קיבלו מענה לדיור עזרה בהשכלה גבוהה וגם במעונות אחרים. אנשי משרד הקליטה לא זכו לאותם תנאים וכיום נמצאים בשכבות חלשות באוכלוסיה".

"מדובר באוכלוסייה שהגיעה לארץ בגיל 40-50, ללא שפה, ובטח שאין תעודות השכלה גבוהה או תיכון. עובדים בעבודות כפיים וחלקם נמצאים מתחת לקו העוני", הוסיף אלחורי. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר בדיון כי אזרחי ישראל חייבים חוב עצום לאנשי צד"ל שחירפו נפשם, שילמו בחייהם ונעקרו מביתם. לדבריו, "המדינה התחייבה לעשות הכל כדי לספק להם את כל מחסורם אך כל ממשלות ישראל לא עמדו בהתחייבות".

מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל וראש מועצת מטולה הניחו היום סמוך ל"גדר הטובה? במטולה את אבן הפינה לאנדרטת חללי צד"ל 7 במאי 2017. דובר צה"ל
"לקחתם לנו הכל". הנחת אבן הפינה לאנדרטה לזכר חללי צד"ל בשנה שעברה/דובר צה"ל

"הדיון היה צריך להתקיים לפני שנים", הלין ראש התארגנות 'צדק לצד"ל', אסא ירקוני. "ישראל כשלה בתחום הערכי מוסרי, זנחה למשך 18 שנה אנשים שלחמו לצדנו ושילמו על זה בדם".

קלוד אברהים, בן למשפחת יוצאי צד"ל ממרג' עיון, סיפר על מצבם של האנשים: "במשך 18 שנה עשו מאתנו צחוק. שילמו כסף להחזיר אנשים הביתה, חלקם חזרו ללבנון והרבה יצאו לחו"ל, כשגם שם צד"ל נקרא ארגון טרור וישראל לא עשתה כלום לנקות את שמו. לקחו מאתנו את הגאווה. ילדינו לא יודעים איפה נלחמנו ואנחנו צריכים לפגוש את המשפחה בקפריסין או ביוון".

"גם 500 אלף השקלים האלה יעשו מאתנו צחוק. לפני 10 שנים אפשר היה לקנות בזה ארמון, היום אי אפשר לקנות בזה בית לכלב. ויתרנו על הכל, רק תנו לנו למות בכבוד", מחה אברהים.

"אף פעם לא מאוחר לבקש סליחה"

כבל אמר בתגובה כי "זאת תעודת עניות למדינת ישראל". במהלך הישיבה עלו סיפורים של אנשים שחלקם לא שירותו בצד"ל אך היו מקורות של גופי הביטחון, וחלקם זכו לסיוע, אך אחרים לא. ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה כי "לא מאוחר לבקש סליחה. היתה פה טעות היסטורית קשה מאוד. המדינה יכולה צריכה וחייבת לעשות תיקון".

יגאל פרסלר, המרכז את הטיפול מטעם ראש הממשלה, אמר כי יש תקציב ממשרד הביטחון בסך 10 מיליון שקלים לחמש שנים, וגם משרדי השיכון והאוצר מסכימים לפתור את הבעיה. מנגד, נציג האוצר, עלי בינג, אמר כי משרד הביטחון לא מוכן לתת את כל התקציב. כבל אמר כי בכוונתו לטפל בנושא ואם יהיה צורך יכנס פגישה של כל הגורמים הרלוונטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully