וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות באירופה נגד הצהרת נתניהו: "סיפוח - הפרת החוק הבינלאומי"

בהודעה משותפת מטעם צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה, הן הביעו "דאגה עמוקה" מהצהרתו של ראש הממשלה על כוונתו לספח את בקעת הירדן וצפון ים המלח. המדינות קראו לכל הצדדים "להימנע מפעולות שעומדות בניגוד לחוק הבינלאומי"

צילום: רוני כנפו, עריכה: רענן פוגל

צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה פרסמו הלילה (שישי) הודעה משותפת, שבה הביעו את "דאגתן העמוקה" מהצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לספח את בקעת הירדן וצפון ים המלח עם הקמת הממשלה החדשה. לטענתן, "אם ההצהרה תיושם, היא תהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי".

המדינות החתומות על ההודעה הוסיפו כי הן "ימשיכו לקרוא לכל הצדדים להימנע מפעולות שעומדות בניגוד לחוק הבינלאומי, שיסכנו את היתכנות פתרון שתי המדינות על בסיס קווי 1967, ויקשו על השגת שלום צודק ובר-קיימא". כמו כן, הן הדגישו כי הן תומכות בזכותה של ישראל לביטחון ומגנות את המתקפות האחרונות מרצועת עזה.

הודעת מדינות אלה מגיעה בהמשך לגינויים נוספים בקהילה הבינלאומית. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ציין מוקדם יותר כי הצעדים שעליהם הצהיר נתניהו יפרו את החוק הבינלאומי ו"יהיו הרסניים לסיכוי להחיות את המו"מ ולשלום באזור, ויחתרו עמוקות תחת האפשרות של פתרון שתי המדינות". שלשום, לקראת פגישתו של נתניהו עם הנשיא ולדימיר פוטין שהתקיימה בסוצ'י, הזהיר משרד החוץ הרוסי כי יישומה של ההצהרה עלול להוביל ל"הסלמת המתיחות באזור וערעור התקווה לביסוס השלום המיוחל בין ישראל ושכנותיה הערביות".

הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדן בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו בהצהרתו על כוונתו לספח את הבקעה/ראובן קסטרו

בהמשך להצהרתו של נתניהו, הממשלה תבקש בישיבתה הבאה לאשר את היישוב מבואות יריחו, שבו מתגוררות כיום כ-30 משפחות. עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע אתמול את התנגדותו להחלטת הממשלה להקים יישוב חדש בבקעת הירדן בעיתוי הנוכחי. במסגרת חוות דעתו לקראת ישיבת הממשלה בנושא שנקבעה ליום ראשון הקרוב, הבהיר מנדלבליט כי "לא הוצג כל צורך חיוני או דחוף באישורה של הצעת ההחלטה יומיים לפני הבחירות".

מנדלבליט צפוי להגיע לישיבת הממשלה, בפעם השנייה ברציפות שהיועמ"ש יהיה נוכח בישיבת הממשלה. היועמ"ש הדגיש כי הקמת היישוב נמצאת בסמכות הממשלה, ועל כן אין מניעה משפטית לקידום ההצעה. עם זאת, הבהיר כי הוא אינו ממליץ לקדם את הנושא בשל הסמיכות למועד הבחירות. עוד הוסיף כי "לא למותר לציין כי מדובר בהחלטה המעוררת רגישות של ממש גם במישור הבינלאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully