וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם נגד הצהרת נתניהו: "סיפוח - צעד הרסני למו"מ"

גוטרש הזהיר כי הצעד עלול להוות "הפרה חמורה של החוק הבינ"ל". גם משרד החוץ ברוסיה הזהיר את ראש הממשלה לקראת פגישתו של עם פוטין. "סיפוח עלול להוביל להסלמה ולערער את התקווה לביסוס השלום המיוחל", אמרו במוסקבה

צילום: רוני כנפו, עריכה: רענן פוגל

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר הלילה (חמישי) כי החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח תהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי. זאת בעקבות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בו הצהיר כי עם הקמת ממשלה בראשותו, יחיל ריבונות על האזור. "צעדים אלה, אם ייושמו, יהוו הפרה חמורה של החוק הבינלאומי", אמר גוטרש. "הם יהיו הרסניים לסיכוי להחיות את המו"מ ולשלום באזור, ויחתרו עמוקות תחת האפשרות של פתרון שתי המדינות".

הדברים מצטרפים לגינויים נוספים בקהילה הבינלאומית להצהרה. אמש הזהירה רוסיה את נתניהו לקראת ביקורו ברוסיה ופגישתו הצפויה עם הנשיא ולדימיר פוטין. משרד החוץ הרוסי הודיע כי הוא מודאג מתכניתה של הממשלה, ואמר שיישומה עלול להוביל ל"הסלמת המתיחות באזור וערעור התקווה לביסוס השלום המיוחל בין ישראל ושכנותיה הערביות".

בהצהרה שמסר שלשום נתניהו, הוא התייחס לתכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הצפויה להתפרסם לאחר הבחירות, ואמר כי "זה מציב בפנינו אתגר גדול והזדמנות גדולה. זו שעת כושר חד פעמית להחיל את הריבונות הישראלית על יישובינו ביהודה שומרון וגם על אזורים נוספים". נתניהו הוסיף כי "מתוך כבוד לנשיא טראמפ אמתין עם החלת הריבונות על כל היישובים עד להצגת התכנית".

פגישת ראש הממשלה נתניהו עם נשיא רוסיה פוטין במוסקבה, 4 באפריל 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
פגישת נתניהו עם פוטין בחודש אפריל האחרון/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

נתניהו הוסיף כי בכוונתו להחיל את הריבונות "בתיאום מרבי עם ארצות הברית" וכי הדבר יחייב הקמת קואליציה שמחויבת למדיניות ולעקרונות הללו. לדבריו, בקעת הירדן וצפון ים המלח "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. יחד עם רמת הגולן זוהי חגורת הביטחון החיונית שלנו במזרח".

עם זאת, גורם בבית הלבן מסר כי מדיניות ארצות הברית כלפי ישראל והשטחים הפלסטינים נותרת ללא שינוי. "אין שום שינוי במדיניות ארצות הברית כרגע", אמר הגורם בממשל טראמפ כשנשאל האם הבית הלבן תומך במהלך של נתניהו. "נפרט על החזון שלנו לשלום לאחר הבחירות בישראל ונפעל לקבוע את הדרך הטובה ביותר להביא ביטחון, הזדמנות ויציבות לאזור".

לקראת הבחירות: ביקור מדיני ברוסיה

היום ימריא נתניהו לביקור מדיני בסוצ'י וייפגש עם הנשיא פוטין, שעמו הוא ידון בסוגיות אזוריות ובמצב בסוריה, ועם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. לראש הממשלה יתלוו ראש המל"ל מאיר בן שבת, ראש אגף המודיעין תמיר היימן וראש אגף המבצעים אהרון חליוה.

הצהרתו של נתניהו זכתה לגינוי ממדינות רבות בעולם הערבי, בהן ירדן, ערב הסעודית, קטאר וטורקיה. משרד החוץ הירדני מסר כי "זו הסלמה חמורה המערערת את יסודות תהליך השלום ותעמולת בחירות שמחירה יהיה ערעור על ההזדמנויות לפתרון הסכסוך וקידום אלימות נוספת באזור". לטענת ערב הסעודית, משמעות ההכרזה היא "הסלמה מסוכנת מאוד נגד הפלסטינים", ש"מפרה את החוק הבינלאומי" ותערער את המאמצים להשגת שלום. גם בחריין, שנוטה לעמוד לצדה של ישראל, יצאה נגד החלת הריבונות בבקעת הירדן.

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו גינה את הצהרת נתניהו, ואמר כי מדובר ב"הבטחת בחירות לא חוקית ואגרסיבית". הוא הוסיף כי מדובר בצעד שהוא "חלק ממדיניות האפרטהייד הגזענית". גם קטאר שלחה את גינויה, והדגישה את תמיכתה בסוגיה הפלסטינית ועמידתו האיתנה של העם הפלסטיני.

הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדן בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו בהצהרתו, שלשום/ראובן קסטרו

גם ברצועת עזה יצאו נגד ההכרזה והבהירו כי לא יאפשרו את סיפוח היישובים. הפלגים הפלסטיניים הזהירו כי "לא נאפשר שאדמותינו ושטחינו יהיו חלק מבזאר הבחירות של האויב". בפלגים קראו לתושבי הגדה וירושלים "להבעיר את אדמותינו הכבושות". ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד אשתיה, הבהיר טרם ההכרזה כי "אנו מזהירים מפני אפשרות לפיה נתניהו עשוי להודיע על סיפוח חלקים בגדה המערבית כחלק מניסיונותיו לזכות בקולות בבחירות הקרובות".

הגי'האד האסלאמי כינה את דברי ראש הממשלה "פשע מלחמה חדש נגד העם הפלסטיני וזכויותיו". עוד הוסיפו בארגון כי "אנו בטוחים שחלומות נתניהו יסתיימו בהתנגדות ובעמידה איתנה של כל ילד, זקן ואישה על אדמת הארץ הזו. נמשיך להיאבק יהיו אשר יהיו הקורבנות".

(עדכון ראשון: 21:24, 11/9)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully