וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם הערבי מזהירים: ריבונות בבקעת הירדן תוביל להסלמה מסוכנת

יפעת רוזנברג ורויטרס

11.9.2019 / 10:30

מדינות רבות גינו את הצהרתו של נתניהו והכריזו כי תערער את המאמצים להשגת השלום. הפלגים הפלסטיניים הבהירו כי לא יאפשרו את המהלך, וקראו "להעביר את האזור". גם בחריין, שנוטה לעמוד לצד ישראל, הביעה את התנגדותה להחלת הריבונות

צילום: רויטרס

מדינות רבות בעולם הערבי, בהן ירדן, ערב הסעודית, קטאר וטורקיה, גינו היום (רביעי) את הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי עם הקמת הממשלה הבאה הוא יחיל ריבונות בבקעת הירדן ובצפון ים המלח. משרד החוץ הירדני מסר כי "זו הסלמה חמורה המערערת את יסודות תהליך השלום ותעמולת בחירות שמחירה יהיה ערעור על ההזדמנויות לפתרון הסכסוך וקידום אלימות נוספת באזור". גם ברצועת עזה יצאו נגד ההכרזה והבהירו כי לא יאפשרו את סיפוח היישובים.

בסוכנות הידיעות הסעודית SPA דווח כי הממלכה תיארה את הצעד כ"חסר בסיס". במקביל, קראה הממלכה לישיבת חירום של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, בכדי לדון במהלך שהוכרז אתמול. לטענת ערב הסעודית, משמעות ההכרזה היא "הסלמה מסוכנת מאוד נגד הפלסטינים", אשר "מפרה את החוק הבינלאומי" ותערער את המאמצים להשגת שלום. גם בחריין, שנוטה לעמוד לצדה של ישראל, יצאה נגד החלת הריבונות בבקעת הירדן.

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו גינה את הצהרת נתניהו, ואמר כי מדובר ב"הבטחת בחירות לא חוקית ואגרסיבית". הוא הוסיף כי מדובר בצעד שהוא "חלק ממדיניות האפרטהייד הגזענית". גם קטאר שלחה את גינויה, והדגישה את תמיכתה בסוגיה הפלסטינית ועמידתו האיתנה של העם הפלסטיני.

ראשי המדינות בוועדת הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי במכה. 31 במאי 2019. AP
"צעד חסר בסיס". ראשי המדינות בוועדת הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי/AP

הפלגים הפלסטיניים הזהירו כי "לא נאפשר שאדמותינו ושטחינו יהיו חלק מבזאר הבחירות של האויב". בפלגים קראו לתושבי הגדה וירושלים "להבעיר את אדמותינו הכבושות". ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד אשתיה, הבהיר טרם ההכרזה כי "אנו מזהירים מפני אפשרות לפיה נתניהו עשוי להודיע על סיפוח חלקים בגדה המערבית כחלק מניסיונותיו לזכות בקולות בבחירות הקרובות", אמר.

הגי'האד האסלאמי כינה את דברי ראש הממשלה "פשע מלחמה חדש נגד העם הפלסטיני וזכויותיו". עוד הוסיפו בארגון כי "אנו בטוחים שחלומות נתניהו יסתיימו בהתנגדות ובעמידה איתנה של כל ילד, זקן ואישה על אדמת הארץ הזו. נמשיך להיאבק יהיו אשר יהיו הקורבנות".

בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, הדגיש כי "אם יבוצע הסיפוח, הוא יקבור כל אפשרות לשלום במאה השנים הבאות". עוד הוסיף כי "הישראלים והקהילה הבינלאומית צריכים לעצור את השיגעון הזה. הסיפוח הוא פשע מלחמה, אפרטהייד, אלימות, קיצוניות ושפיכת דמים".

עוד בוואלה!

טלטלה בממשל: טראמפ הדיח את בולטון מתפקיד היועץ לביטחון לאומי

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתפנה מכנס באשדוד בעקבות התראת צבע אדום, 10 ספטמבר 2019. צילום מסך
"פשע מלחמה חדש נגד העם הפלסטיני". נתניהו מתפנה מכנס באשדוד/צילום מסך

נתניהו הכריז אמש כי יחיל ריבונות בבקעת הירדן ובצפון ים המלח, אם ינצח בבחירות וירכיב את הממשלה הבאה. ראש הממשלה התייחס לתכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הצפויה להתפרסם לאחר הבחירות. "זה מציב בפנינו אתגר גדול והזדמנות גדולה", הדגיש. "זו שעת כושר חד פעמית להחיל את הריבונות הישראלית על יישובינו ביהודה שומרון וגם על אזורים נוספים. מתוך כבוד לנשיא טראמפ אמתין עם החלת הריבונות על כל היישובים עד להצגת התכנית".

"בכוונתי להחיל את הריבונות בתיאום מרבי עם ארצות הברית", הצהיר ראש הממשלה. "הדבר יחייב הקמת קואליציה שמחויבת למדיניות ולעקרונות הללו והיערכות ביטחונית מתאימה. עם הקמת הממשלה הבאה, אחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן וצפון ים המלח. זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. יחד עם רמת הגולן זוהי חגורת הביטחון החיונית שלנו במזרח".

(עדכון ראשון: 02:02)

הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדו בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
הכרזת נתניהו בדבר החלת הריבונות בבקעת הירדן, אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully