וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל מידע סלולרי שגוי: עשרות אסירים שוחררו בדנמרק

מבחינה מחודשת של תיקים פליליים שבהם נמצאו פגמים, שחררה דנמרק 32 אסירים אחרי שהמשטרה מצאה שורת של תקלות בתכנה שממירה מידע מטלפונים לראיות. המערכת קישרה את הטלפונים לאנטנות הלא נכונות והקליטה את המסרונים בצורה שגויה. "מידע לא מדויק יכול לשלוח אנשים לכלא"

טראמפ נגד סירוב ממשלת דנמרק על הצעת מכירת גרינלנד לארה"ב/צילום: רויטרס

דנמרק שחררה 32 אסירים כחלק מבחינה מחודשת של 10,700 תיקים פליליים שבהם נמצאו פגמים רבים בשל הספקות ממידע שנאסף מחברות הטלפון הסלולריות המקומיות. לפי דיווח בגרדיאן, שציטט כלי תקשורת מקומיים, כמעט 40 מקרים חדשים נדחו במסגרת הקפאה בת חודשיים של השימוש במידע הסלולרי כראיות במשפטים, זאת אחרי שהמשטרה מצאה שורה ארוכה של תקלות בתכנה שממירה מידע מטלפונים לראיות.

בין היתר, המערכת נוטה להשמיט מידע מסוים בזמן הליך ההמרה, כך שרק שיחות מסוימות נרשמות ותמונת מיקום הטלפון במהלכן אינה שלמה. המערכת אף קישרה את הטלפונים לאנטנות הלא נכונות, וחיברה אותן לכמה מהן בו-זמנית, לעתים במרחק של מאות קילומטרים זו מזו. היא הקליטה את המסרונים בצורה שגויה וכן ציינה מיקום שגוי של האנטנות.

יאן רקנדורף, ראש התביעה הציבורית של דנמרק, אמר כי לא רק שמשמעות הדבר היא שייתכן שחפים מפשע הואשמו לשווא, אלא שפושעים הצליחו להימלט מחקירות.

"זהו נושא מאוד מאוד רציני", הוא אמר לרשת השידור הממלכתית DR. "אנחנו לא יכולים לחיות עם הרעיון שמידע לא מדויק יכול לשלוח אנשים לכלא". הוא הודה בחודש שעבר עם הכרזתו על ההחלטה כי זהו "צעד דרסטי, אבל הכרחי לשלטון החוק".

שוטר בחזית בית משפט בקופנהגן בירת דנמרק ב-10 במרץ 2016. AP
שוטר בחזית בית משפט בבירה קופנהגן/AP

שר המשפטים של דנמרק, ניק הקרופ, בירך על המהלך, ואמר כי העדיפות הראשונה צריכה להיות הימנעות מעיוות הצדק. "אסור לנו לקחת את הסיכון שחפים מפשע יורשעו", אמר.

מפעילי חברות הסלולר אמרו כי הטעויות נובעות בעיקר בשל פירוש מוטעה של המידע שלהן, וכי הן לא צריכות לשאת באחריות לכך. הרשויות טוענות כי בחלק מהמקרים המידע גם היה שגוי, אולם ג'ייקוב ווילר, מאיגוד תעשיית הטלקומוניקציה, אמר כי זאת לא העבודה שלהם לספק ראיות. הוא הודה כי המידע יכול להיות בעל ערך למשטרה, אבל התעקש כי המטרה העיקרית היא לאפשר תקשורת בין המשתמשים.

קרולין נורמן, ראש וועדה העוסקת בחוק הפלילי, אמרה כי ראיות שנחשבו בעבר לטהורות מבחינה טכנית נתונות עתה לדיון. על אף שהוא לא נחשב אמין כמו DNA, המידע הסלולרי שימש במקרים רבים לאמת ראיות אחרות ונחשב למדויק במיוחד בבתי המשפט.

"המצב הזה שינה את התפיסה שלנו לגבי מידע סלולרי", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אנחנו סביר להניח הולכים להטיל ספק בכך כפי שאנחנו עושים עם עדי ראיה או עם סוגים אחרים של ראיות, כשאנחנו לוקחים נסיבות כמו מי סיפק את הראיות, מתי ואיך".

מקרים בודדים דומים של מידע סלולרי לא מדויק התרחשו גם בארצות הברית ובדרום אפריקה, אבל דנמרק היא המדינה הראשונה שבוחנת את כל השיטה בכללותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully