וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב חושדת שישראל התקינה מכשירי האזנה בסמוך לבית הלבן

בפוליטיקו דווח כי הממשל הגיע למסקנה שירושלים אחראית להתקנת מכשירי הריגול באזורים רגישים בוושינגטון בשנתיים האחרונות, שכוונו נגד טראמפ ומקורביו. עם זאת, בניגוד לחשיפת פרשות ריגול אחרות, ישראל לא גונתה על כך או נענשה. נתניהו: "שקר מוחלט"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: אביעד בללי

ארצות הברית חושדת שישראל אחראית להתקנת מכשירי האזנה שנמצאו ליד הבית הלבן ומקומות רגישים נוספים ברחבי וושינגטון הבירה בשנתיים האחרונות - כך דווח היום (חמישי) באתר פוליטקו, שציטט שלושה גורמי ממשל בכירים לשעבר המעורים בנושא. עם זאת, אחד הגורמים אמר כי בניגוד למקרים דומים של ריגול זר על אדמת ארצות הברית, ממשל טראמפ לא תקף את ישראל על כך, ולא היו השלכות למעשיה.

מכשירי הריגול הזעירים, הידועים בשם "סטינגרייס", פועלים כמו מגדלי תקשורת כדי לעלות על שיחות שמהן הם מלקטים את מיקומן ומידע רגיש. הם אף יכולים ללכוד תוכן של שיחות ומידע של המשתמש. אחד הגורמים אמרו כי המכשירים נועדו לרגל אחרי הנשיא דונלד טראמפ, כמו גם אחרי יועציו הבכירים והגורמים המקורבים לו ביותר, אך לא ברור אם מאמצי ישראל צלחו.

מבצע הריגול, אם אכן קרה, התרחש למרות היחסים הקרובים בין טראמפ לבין נתניהו, וסדרת הצעדים שנקט בהתאם למדיניות ישראל, כמו העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, ההכרה ברמת הגולן והפרישה מהסכם הגרעין עם איראן.

בישראל הכחישו בתקיפות את הדיווח. "זהו שקר מוחלט", נמסר מפמליית ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן טיסתו לרוסיה. "קיימת התחייבות רבת שנים והנחייה גורפת של ממשלת ישראל שלא לעסוק בפעילות מודיעינית בארצות הברית. ההנחייה הזו מיושמת באופן מוחלט ללא יוצא מן הכלל".

פגישת נתניהו טראמפ בבנייני האו"ם 26 בספטמבר 2018. רויטרס
טראמפ ונתניהו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, בשנה שעברה/רויטרס

טראמפ ידוע כמי שאינו נוהג לעקוב אחרי נוהלי האבטחה בבית הלבן, ולפי דיווחים שונים בארצות הברית הוא נהג להשתמש בטלפונים סלולריים לא מאובטחים מספיק במהלך שיחות עם חבריו ועם מקורביו. בניו יורק טיימס דווח בשנה שעברה כי "מרגלים סינים מאזינים תכופות" לשיחותיו של טראמפ, אך הנשיא דחה את הדיווח בזמנו.

הבית הלבן. AP
הממשל לא תקף את ישראל. הבית הלבן/AP

עד אז, כחלק מבחינות שעשו בממשל, במשרד לביטחון המולדת חשפו ראיות לכך שהותקנו מכשירי מעקב ברחבי הבירה, אולם לא הצליחו לגלות את מקורם. בהמשך הם חלקו את הממצאים שלהם עם סוכנויות פדרליות רלוונטיות.

הגורמים לשעבר, מהם כמה ששימשו בתפקידים בכירים בקהילת המודיעין ובמועצה לביטחון לאומי, אמרו כי ה-FBI וסוכנויות אחרות שעבדו על המקרה הגיעו למסקנה על בסיס ניתוח מפורט שסוכנים ישראלים השתילו את המכשירים. "זה היה די ברור שהישראלים אחראים", אמר גורם מודיעיני בכיר.

גורם מודיעיני בכיר לשעבר ציין כי אחרי שה-FBI וסוכנויות אחרות הגיעו למסקנה שישראל ככל הנראה אחראית לכך, ממשל טראמפ לא עשה דבר, אפילו לא בשיחות פרטיות. "התגובה הייתה מאוד שונה ממה שהייתה בממשל הקודם", אמר תוך שהוא מבקר את חוסר התגובה של הממשל הנוכחי. "בממשל הנוכחי יש מערכת חישובים אחרת ביחס לטיפול בזה".

גורם בכיר בממשל כי ייתכן שההאזנות כוונו גם נגד מקורביו של הנשיא, כמו מגיש רשת פוקס ניוז שון האנטי ועורך דינו רודי ג'וליאני, ומקורביהם להם. "האנשים במעגל הזה הם מטרה משמעותית", אמר גורם בכיר לשעבר בממשל טראמפ. הגורם המודיעיני הבכיר לשעבר אמר כי "ישראל מאוד אגרסיבית בפעולות איסוף המודיעין שלה". לדבריו, "הם רוצים להגן על ביטחונה של מדינת ישראל והם יעשו כל מה שהם מרגישים שנכון כדי להשיג זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully