וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40% מהתינוקות יחלו בצהבת אחרי הלידה - אך מחצית מההורים לא בודקים

11.9.2019 / 17:46

מסקר המכון של משרד הבריאות שמתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS, עולה כי שליש מההורים לא הגיעו לבדיקת המעקב לתינוק לאחר הלידה, חרף שיעורי התחלואה הגבוהים. נמצא כי רוב ההורים מגיעים לבדיקה כשנקבע עבורם תאריך ספציפי, בניגוד לאלה שקיבלו מידע מעורפל בנושא

תינוק מקבל חיסון לצהבת. ShutterStock
20% מההורים האמינו כי ניתן להמתין עם הבדיקה עד למועד החיסון הקרוב/ShutterStock

מחצית מההורים בישראל לא בודקים האם ילדיהם חולים בצהבת לאחר הלידה, חרף העובדה כי המחלה מופיעה בקרב 40% מהתינוקות - כך עולה ממחקר של לשכת הבריאות בירושלים שהתפרסם היום (רביעי) לראשונה בוואלה! NEWS. עוד נמצא במחקר כי כשליש מההורים שלא הגיעו לבדיקת מעקב לא ראו חשיבות בביצועה, 20% האמינו כי ניתן להמתין עם הבדיקה עד למועד החיסון הקרוב ו-17.5% ציינו שהם לא יכלו להגיע למרפאה בגלל קשיים טכניים.

על פי המחקר שיוצג בשבוע הבא בכנס הבינ"ל של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות בשבוע הבא, 92% מההורים זכרו שנאמר להם על ידי הצוות הרפואי להגיע למעקב לאחר השחרור מבית החולים. בנוסף לכך, נמצא פער בהנחיות הניתנות להורים לגבי מועד ביצוע בדיקת המעקב; ל-27% מההורים לא נתנו מסגרת זמן ול-15% נתנו מסגרת זמן העולה על 72 שעות. 98% מההורים שקיבלו המלצה נקודתית והוסבר להם בעל פה שהם צריכים לבצע בדיקת דם בילירובין לתינוק, הקפידו על ההנחיה.

אילוסטרציה. ShutterStock
"הצהבת היא בעיה בינלאומית"/ShutterStock

"היה לנו תחושה שזה המצב בתור רופאים קליניים", הסבירה עורכת המחקר, ד"ר רינה צימרמן, המשמשת כרופאה אחראית בתחום אם וילד במחוז ירושלים במשרד הבריאות. "נראה לנו שהרבה הורים לא עושים את זה, והתחושה שלנו הייתה נכונה. יש כמה סיבות לבדוק ילד מיד אחרי השחרור, ואחת מהן היא צהבת. אם מפספסים את זה זו יכולה להיות מחלה מאוד קשה. לא תמיד הורים מודעים לכך, והם לא יפנו לרופא. מעבר לזה יש גם את נושאי ההצלחה בהנקה והמעבר מבית חולים לבית - שאלה דברים שצריך להסתגל אליהם. מי שמחכה כמה שבועות כדי להגיע להתייעצות - זו יכולה להתפתח לבעיה יותר גדולה".

המלצותיהם של ד"ר צימרמן ושותפיה למחקר, פרופ' מיכאל קפלן, רופא אם ילד במחוז ירושלים, וד"ר חן זמיר, רופאת המחוז, הן להרחיב את ההסברה בנושא. "ראינו במקרים שאמרו להורים מתי ספציפית להגיע לבדיקה - שיעורי ההגעה עמדו על 99%. כשאומרים משהו מעורפל בלי הרבה הסבר, יש הרבה פחות הגעה".

עוד בוואלה!

חוק המצלמות נפל בקריאה ראשונה; עודה צילם את נתניהו וסולק מהדיון

לכתבה המלאה

למרות שהשירות ניתן בחינם - שיעורי ההגעה נמוכים

צהבת נגרמת מחומר המכונה "בילירובין", פיגמנט שנוצר מהתפרקות עודף התאים האדומים שיש בילוד. ברמות הנמוכות יותר, גוון עורו של התינוק נראה צהבהב ואם המספר עולה לרמות גבוהות - גם לחמיות העיניים, החלק הלבן בעין, נראות צהובות. לרוב התופעה חולפת מעצמה תוך מספר ימים. אולם לעתים, הבילירובין עולה לרמות מסוכנות ועלול לגרום לתינוק נזק מוחי בלתי הפיך.

בדרך כלל, רמת השיא של מדד הבילירובין בילודים מתרחשת בסביבות היום החמישי לחיים, שהוא בדרך כלל יומיים-שלושה לאחר שהתינוק השתחרר מבית החולים. לכן, בשנת 2008, המליץ האיגוד לנאונטולוגיה בישראל, בדומה להנחיות של איגוד רופאי ילדים של ארצות הברית, להעריך את כל הילודים ששוחררו מבית החולים על ידי גורם רפואי כמו טיפת חלב, רופא משפחה או רופא ילדים במועד זה, במטרה לאתר צהבת.

"הצהבת היא בעיה בינלאומית", המשיכה צימרמן. "ההמלצות למעקב יומיים לאחר השחרור הן בינלאומיות. גם בשאר העולם אין מאה אחוז ציות להוראות. גם בשאר העולם ההורים לא מודעים, אבל בארץ זה עצוב יותר כי יש לנו מערכת בחינם. בהרבה מדינות ההורים צריכים להוציא כסף בשביל ללכת לביקור, ולמרות שאצלנו הכל מכוסה - לא משתמשים בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully