וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רמת שירות נמוכה": ירושלים פינתה 10% מפחי המיחזור בשטחה

בעירייה טענו כי צמצום המכלים נעשה בשל הפרעה למרחב הציבורי ולא בשינוי מדיניות. במשרד להגנת הסביבה מתחו ביקורת משום שהעירייה גם לא מיישמת את החוק האריזות, אך לא נקטו בצעדים. "אין היגיון, מקווה שיתעשתו", אמר מנכ"ל המשרד. עיריית י-ם: "מקיימים דיאלוג על יישום

מחזור בקבוקים ומחזוריות בתל אביב, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
בשכונות העיר נותרו כ-3,000 פחי מיחזור/ראובן קסטרו

עיריית ירושלים פינתה לאחרונה 10% ממתקני מיחזור האשפה בשכונות העיר - כך נודע לוואלה! NEWS . לפי העירייה, מדובר בפינוי של מכלי איסוף פגומים או כאלה שמפריעים לתנועה במרחב הציבורי ונותרו בשכונות כ-3,000 פחי מיחזור. במשרד להגנת הסביבה מותחים ביקורת קשה נגד העירייה על התנהלותה בנושא המיחזור, ושוקלים לנקוט בהליכים.

המיחזור בירושלים נעשה באמצעות מתקן למיון פסולת שממוקם באזור התעשייה עטרות וכן באמצעות פחי איסוף נייר ובקבוקים המפוזרים בשכונות, אך לאחרונה צמצמה העירייה את מספרם. בניגוד לחוק ולרשויות רבות אחרות אין בעיר פחים לאיסוף אריזות וישנם רק פחים מעטים לזכוכית.

על פי חוק האריזות שאושר ב-2011, על הרשויות המקומיות להסדיר את ההפרדה והאיסוף של פסולת האריזות באמצעות הסכם עם תאגיד מיחזור מוכר. עם זאת עיריית ירושלים לא חתמה על הסכם עם התאגיד "תמיר" המטפל באריזות ולכן אין הפרדה במקור של פסולת זו. במקרה זה, לפי מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, ניצבת ירושלים לצד בני ברק - שתי הערים היחידות שלא הסדירו את הנושא. בשיחה עם וואלה! NEWS סמט תוקף את התנהלות העירייה, ואומר כי היא פועלת בניגוד בחוק ואף מפסידה על כך יותר מ-10 מיליון שקלים בשנה.

"אנחנו חושבים שירושלים נמצאת מרחק רב מרמת השירות הנדרשת בתחום המיחזור", אמר סמט וציין כי מדובר בשירות ב"רמה נמוכה". הוא מייחס זאת בעיקר לכך שהעירייה לא חתמה על הסכם להצבת פחים לאיסוף אריזות עם "תמיר". לדבריו, "זה הפסד לעיר ירושלים. כי למעשה חוק האריזות קובע שהיבואנים או היצרנים ישלמו לעיר עבור פינוי הפחים האלה. חוק האריזות מיושם בהרבה ערים גדולות, צפופות יותר או פחות, אבל מיושם ובעיר ירושלים אנחנו לא מצליחים להתקדם איתו וזה אובדן. כי תאגיד תמיר מחלק משהו כמו 60 מיליון שקל, ומשלם עבור איסוף פסולת מפחים כתומים ברחבי המדינה. והעיר ירושלים לא נהנית מהתשלומים האלה בהיקף שאמורים ליהנות". כמו כן, הוא הוסיף כי העיר מפסידה תמיכות נוספות שהמשרד היה מעביר לה למיון, אם הייתה פועלת בהתאם לחוק.

אף על פי שבעירייה אמרו כי צמצום מספר הפחים הוא בשל הפרעה לציבור, עלו טענות כי המהלך קשור גם למתקן למיון פסולת. "יש אמירות של גורמי מקצוע בירושלים שעוסקים בפסולת שהם מתנגדים להפרדה במקור באמצעות המתקנים ומעדיפים את מתקן המיון. האם בגלל זה הוציאו מתקן מיחזור לא יודע?", שאל סמט.

עוד בוואלה!

אלפי משלוחים לחו"ל: רופא מהדרום ובנו חשודים בהברחת סמים מסוכנים

לכתבה המלאה

"מקווים שהעירייה תתעשת"

המנכ"ל אף הדגיש את חשיבותו של מתקן המיון בשל הכמויות והמיחזור של חומרים שאינם נאספים, אך הבהיר כי ישנה בעיה באיכות. "המיון של הפסולת באמצעים מכניים לא מביא לתוצאות מאוד מרשימות מבחינת איכות המיון. מביא אותנו לכמויות אולי של קרטון שמופרדות וחומר אורגני, אבל האיכות לא טובה. למשל, כשזורקים קרטון בקרטוניה, הוא מגיע למפעל נקי ויבש ללא תוספת של דברים אחרים, כשזורקים בפח הירוק הוא סופח אליו חומרים אחרים ואז במפעל המיון מוציאים אותו ומקבלים קרטון באיכות נמוכה שכמעט ולא רוצים לקבל אותו". לכן, הוא אומר כי יש צורך בשילוב שני האמצעים - כלומר הפרדה במקור ובמתקן במיון.

למרות שחלפו שנים מאז אישור חוק האריזות, במשרד להגנת הסביבה לא נקטו כלל בהליכים נגד העירייה, למעט אזהרות למתן קנסות. "עד עכשיו באנו בדברים. התחלפה עכשיו ההנהלה בעירייה, והייתה התחייבות של העירייה הקודמת לתהליכים, אנחנו לא נניח לזה", הבהיר סמט בהתייחס להיעדר האכיפה. עוד הוסיף כי "אנחנו שוקלים את ההליכים שלנו ונודיע לעיר בצורה אישית ולא באמצעי התקשורת לגבי הליכי אכיפה". לדבריו, "אין שום היגיון בסיטואציה הנוכחית, מקווה שהעירייה תתעשת. אין לי עניין לריב עם העיר ירושלים, אך מצד שני לא נוותר".

עיריית ירושלים. אייל יצהר גלובס, אתר רשמי
"נבחן הוספת מכלי איסוף היכן שהתשתית תאפשר זאת". עיריית ירושלים/אתר רשמי, אייל יצהר גלובס

בנוגע לצמצום מספר פחי האיסוף למיחזור נמסר מהעירייה כי "עיריית ירושלים החלה לאחרונה לפנות חלק קטן ממכלי האיסוף למיחזור נייר ובקבוקים מהמרחב הציבורי, במטרה לאפשר תנועה נוחה לתושבים ולהולכי הרגל. לצד המענה להפרדת פסולת למחזור, כנדרש. הדבר נעשה במקומות בהם יש הפרעה מהותית והמכלים שם מהווים מפגע סביבתי. יודגש, כי פינוי המכלים הבודדים המפריעים הוא רק באזורים בהם יש ממילא מרכזוני מחזור. כל זאת, במטרה לשפר את חזות העיר ואת המרחב הציבורי, לצד ההפרדה למחזור הפסולת".

עוד נמסר כי "אנו קוראים לציבור להמשיך ולהשתמש במכלי המיחזור השכונתיים למען הגנת הסביבה. כאמור, ברחבי העיר פרוסים למעלה ממאה מרכזוני מחזור ועוד כ-3,000 מכלי מיחזור המפוזרים ברחובות. בעתיד, העירייה אף תבחן להוסיף מכלי איסוף היכן שהתשתית תאפשר זאת. עיריית ירושלים מעניקה תשומת לב רבה לסוגיית המחזור והגנת הסביבה ולראיה, העיר מובילה זו השנה הרביעית ברציפות בשיעור מחזור האשפה (מעל 42% בשנת 2018)".

בנוגע לטענות מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה טענו כי "עיריית ירושלים פועלת לשמור על המרחב הציבורי, לצד יישום הנדרש על פי הנחיות המשרד לאיכות הסביבה. בעת זו מתקיים דיאלוג על אופן יישום ההנחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully