וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים על הצהרת נתניהו: קובר את הסיכוי לשלום במאה הקרובה

יפעת רוזנברג

10.9.2019 / 19:50

בכירי הרשות הפלסטינית תקפו את ראש הממשלה בעקבות הכרזתו על החלת הריבונות בבקעת הירדן לאחר הקמת הממשלה. רה"מ אשתיה: "חלק מניסיונות נתניהו לזכות בקולות בבחירות". עריקאת: "הישראלים והקהילה הבינלאומית צריכים לעצור את השיגעון הזה"

צילום: רויטרס

הפלסטינים תקפו הערב (שלישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הצהרתו כי יחיל את הריבונות בבקעת הירדן ובצפון ים המלח עם הקמת הממשלה. בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, הבהיר כי "אם יבוצע הסיפוח, הוא יקבור כל אפשרות לשלום במאה השנים הבאות". עוד הוסיף כי "הישראלים והקהילה הבינלאומית צריכים לעצור את השיגעון הזה. הסיפוח הוא פשע מלחמה, אפרטהייד, אלימות, קיצוניות ושפיכת דמים". גם ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד אשתיה, התייחס להכרזה. "אנו מזהירים מפני אפשרות לפיה נתניהו עשוי להודיע על סיפוח חלקים בגדה המערבית כחלק מניסיונותיו לזכות בקולות בבחירות הקרובות", אמר.

למסרים אלו הצטרפו גם ממשלת ירדן שגינתה את הצהרת ראש הממשלה. משרד החוץ הירדני מסר כי "זו הסלמה חמורה המערערת את יסודות תהליך השלום ותעמולת בחירות שמחירה יהיה ערעור על ההזדמנויות לפתרון הסכסוך וקידום אלימות נוספת באזור". גם שר החוץ של טורקיה גינה את הצהרת נתניהו, ואמר כי מדובר ב"הבטחת בחירות לא חוקית ואגרסיבית". הוא הוסיף כי מדובר בצעד שהוא "חלק ממדיניות האפרטהייד הגזענית".

יו"ר הוועד הפועל של אש"ף סאיב עריקאת בביקור בעמאן בירת ירדן, 29 בינואר 2018. AP
"הסיפוח הוא פשע מלחמה". עריקאת/AP

דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר כי "נתניהו חי באשליה שהוא יכול להשאיר את הכיבוש על האדמה הפלסטינית". עוד הוסיף כי "העם הפלסטיני ימשיך במאבקו עד שיגרש את הכיבוש מאדמתו ויקים מדינה עצמאית".

בכיר פתח, מוניר אל-ג'אע'וב, אמר בתגובה כי "נתניהו הוא שקרן מקצועי, והוא מוכן להבטיח לבוחריו הקיצוניים למרות שהוא יודע בוודאות כי הבטחותיו לא ישנו את המציאות". לדבריו, "ממשלות ישראל הקודמות סיפחו את ירושלים לפני עשרות שנים והכריזו על ריבונות עליה, אך הדבר לא שינה את מעמדה החוקי של ירושלים כשטח כבוש ולא שינה דבר מאופיה הפלסטיני. ברור שנתניהו, שזוכה לתמיכה מוחלטת מממשל טראמפ, מוכן לקחת כל סיכון שיבטיח לו ניצחון בבחירות, גם אם המחיר יסכן את ביטחונם ושלומם של האזור ותושביו, ובראש ובראשונה את המצביעים הישראלים עצמם"

הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדן בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו, הערב/ראובן קסטרו

בהצהרתו התייחס נתניהו לתכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הצפויה להתפרסם לאחר הבחירות. "זה מציב בפנינו אתגר גדול והזדמנות גדולה", הדגיש. "זו שעת כושר חד פעמית להחיל את הריבונות הישראלית על יישובינו ביהודה שומרון וגם על אזורים נוספים. מתוך כבוד לנשיא טראמפ אמתין עם החלת הריבונות על כל היישובים עד להצגת התכנית".

לדבריו, "עם הקמת הממשלה הבאה, אחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן וצפון ים המלח. זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. יחד עם רמת הגולן זוהי חגורת הביטחון החיונית שלנו במזרח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully