וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הפיגוע בקאבול: טראמפ עצר את שיחות השלום עם טליבאן

נשיא ארה"ב הכריז על הצעד במפתיע לאחר שהארגון קיבל אחריות על התקרית שבה נהרגו 12 בני אדם. "אם הם לא יכולים להסכים להפסקת אש במהלך השיחות החשובות הללו, אז כנראה שלא יהיה להם הכוח לנהל מו"מ על הסכם משמעותי בכל מקרה. כמה עוד הם מתכוונים להילחם?", צייץ טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז הלילה (ראשון) על ביטול שיחות השלום עם טאליבן. זאת, בשל אחריותו של הארגון לפיגוע בקאבול שהביא למותם של חייל אמריקני ו-11 בני אדם נוספים.

"מבלי ליידע כמעט אף אחד, מנהיגי טליבאן וגם, בנפרד, נשיא אפגניסטן, היו אמורים להיפגש איתי בחשאי בקמפ דיוויד ביום ראשון. הם היו בדרכם לארצות הברית הלילה", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. אולם, הוא החליט על ביטול הפגישה בעקבות הפיגוע, עליו קיבל הארגון אחריות.

"מיד ביטלתי את הפגישה ועצרתי את שיחות השלום. איזה מין בני אדם יהרגו כל כך הרבה כדי להיראות חזקים יותר בעמדת המיקוח שלהם? הם לא עשו זאת - הם רק הפכו אותה לגרועה יותר!", המשיך נשיא ארצות הברית. "אם הם לא יכולים להסכים להפסקת אש במהלך השיחות החשובות מאוד הללו, ואפילו הרגו 12 חפים מפשע, אז כנראה שלא יהיה להם את הכוח כדי לנהל משא ומתן על הסכם משמעותי בכל מקרה. כמה עוד עשורים הם מתכוונים להילחם?".

בקאבול אמרו כי שלום אמיתי יושג רק כשטליבאן יחדול מאלימות ויערוך שיחות ישירות עם הממשלה. "שלום אמיתי יגיע כשטליבאן יסכים להפסקת אש", נמסר מלשכתו של נשיא אפגניסטן אשרף ראני, שהיה אמור להגיע לפסגה עם טראמפ.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, 4 בספטמבר 2019. רויטרס
"איזה מין בני אדם יהרגו כל כך הרבה כדי להיראות חזקים יותר בעמדת המיקוח?". טראמפ/רויטרס

הפיגוע בוצע על ידי מחבל מתאבד במרכז קאבול, בסמוך למחסום בכביש ראשי הסמוך למטות כוח נאט"ו במדינה ולשגרירות ארצות הברית. יותר מ-40 בני אדם נפצעו בתקרית. בתקופה האחרונה התגברה האלימות במדינה, חרף ההתקדמות בשיחות בין ארצות הברית לבין טליבאן על סיום המלחמה, הארוכה בהיסטוריה האמריקנית. ביום שני שעבר נהרגו 16 בני אדם ונפצעו יותר ממאה איש נוספים בפיצוץ משאית תופת של טליבאן במתחם המשמש ארגונים בינלאומיים.

שליח האמריקני לשיחות, זלמאי חאלילזאד, חשף באותו היום את פרטי ההסכם שאמור היה להיחתם במהלך ריאיון טלוויזיוני ראשון לתקשורת המקומית, בתום שיחות שקיים עם הנהגת המדינה, שדורשת עוד הבהרות מארצות הברית לגבי ההסכם. חאלילזאד, דיפלומט ותיק ילד אפגניסטן שמוביל את המשא ומתן מטעם ארצות הברית, אמר כי קרוב ל-5,000 חיילים אמריקנים ייסוגו מהמדינה בתוך 135 ימים בשלב הראשון, לצד סגירת חמישה בסיסים, בתמורה לערבויות מטליבאן על כך שאפגניסטן לא תהיה שוב בסיס לתכנון מתקפות טרור נגד ארצות הברית ובעלות בריתה. כיום, ארצות הברית מחזיקה בכ-14 אלף חיילים במדינה.

עוד בוואלה!

גם טראמפ מבין שבמלחמה הארוכה בתולדות ארה"ב הוא לא הולך לנצח

לכתבה המלאה
קאבול אפגניסטן , 5 בספטמבר 2019. רויטרס
זירת הפיגוע בקאבול, יום חמישי/רויטרס

עם זאת, ההסכם לא כלל הפסקת אש רשמית, ולאחריו אמורים טליבאן וממשלת אפגניסטן לפתוח בשיחות ביניהם. הארגון הקיצוני, שכונן משטר הלכה קיצוני עם עלייתו לשלטון ב-1996 ועד הפלתו בידי ארצות הברית ב-2001, אינו מכיר בממשל בקאבול ורואה בו בובה אמריקנית.

רבים באפגניסטן חוששים שלאחר ההסכם, הזכויות הרבות שהשיגו יישחקו עם שובו של טליבאן. הארגון מחזיק היום בשטח הגדול ביותר מהמדינה מאז שארצות הברית פתחה במלחמה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, וזו הפכה למלחמה הארוכה בהיסטוריה שלה. הקואליציה הבינלאומית סיימה את משימת הלחימה שלה ב-2014, והמשיכה רק לאמן את הכוחות האפגניים המקומיים. עם זאת, ארצות הברית המשיכה במבצע שלה, גם אם בצורה מצומצמת, כולל תקיפות אוויריות.

(עדכון ראשון: 2:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully