וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחבל מתאבד בלב קאבול: טליבאן מגביר את המתקפות חרף השיחות עם ארה"ב

5.9.2019 / 10:58

לפחות עשרה נהרגו בפיצוץ בכביש המוביל למטה כוח נאט"ו ולשגרירות האמריקנית בבירת אפגניסטן, ימים אחרי פיגוע קטלני נוסף. זאת בזמן שהממשל המקומי דורש הבהרות מוושינגטון לגבי ההסכם שגובש עם הארגון הקיצוני

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

מחבל מתאבד פוצץ את עצמו היום (חמישי) במרכז קאבול, בירת אפגניסטן, כשטליבאן קיבל אחריות על המתקפה למרות שיחות השלום שהוא מנהל עם ארצות הברית. לפחות עשרה בני אדם נהרגו בפיצוץ, שאירע בסמוך למחסום בכביש ראשי הסמוך למטות כוח נאט"ו במדינה ולשגרירות ארצות הברית. עוד יותר מ-40 נפצעו.

הפיצוץ הרעיד את החלונות והדלתות באזור הסמוך למבני ממשל ושגרירויות זרות. "אמבולנסים וצוותי חילוץ נשלחו לאתר הפיצוץ", אמר דובר משרד הפנים. בסרטונים ובתמונות מהמקום נראו כמה מכוניות וחנויות קטנות שנחרבו מהפיצוץ, בזמן שהמשטרה סגרה את האזור.

בתקופה האחרונה התגברה האלימות במדינה, חרף ההתקדמות בשיחות בין ארצות הברית לבין טליבאן על סיום המלחמה, הארוכה בהיסטוריה האמריקנית. ביום שני נהרגו 16 בני אדם ונפצעו יותר ממאה איש נוספים בפיצוץ משאית תופת של טליבאן במתחם המשמש ארגונים בינלאומיים.

שליח האמריקני לשיחות, זלמאי חאלילזאד, חשף באותו היום את פרטי ההסכם במהלך ריאיון טלוויזיוני ראשון לתקשורת המקומית, בתום שיחות שקיים עם הנהגת המדינה, שדורשת עוד הבהרות מארצות הברית לגבי ההסכם.

לקריאה נוספת על המלחמה באפגניסטן
בזמן חשיפת פרטי ההסכם עם ארה"ב: מתקפה קטלנית של טליבאן בלב קאבול

קאבול אפגניסטן , 5 בספטמבר 2019. רויטרס
תושבים בזירת הפיגוע, היום/רויטרס

חאלילזאד, דיפלומט ותיק ילד אפגניסטן שמוביל את המשא ומתן מטעם ארצות הברית, אמר כי קרוב ל-5,000 חיילים אמריקנים ייסוגו מהמדינה בתוך 135 ימים בשלב הראשון, לצד סגירת חמישה בסיסים, בתמורה לערבויות מטליבאן על כך שאפגניסטן לא תהיה שוב בסיס לתכנון מתקפות טרור נגד ארצות הברית ובעלות בריתה. כיום, ארצות הברית מחזיקה בכ-14 אלף חיילים במדינה.

עם זאת, ההסכם, שזקוק לאישור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לא כולל הפסקת אש רשמית, ולאחריו אמורים טליבאן וממשלת אפגניסטן לפתוח בשיחות ביניהם. הארגון הקיצוני, שכונן משטר הלכה קיצוני עם עלייתו לשלטון ב-1996 ועד הפלתו בידי ארצות הברית ב-2001, אינו מכיר בממשל בקאבול ורואה בה בובה אמריקנית.

רבים באפגניסטן חוששים שלאחר ההסכם, הזכויות הרבות שהשיגו יישחקו עם שובו של טליבאן. הארגון מחזיק היום בשטח הגדול ביותר מהמדינה מאז שארצות הברית פתחה במלחמה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, וזו הפכה למלחמה הארוכה בהיסטוריה שלה. הקואליציה הבינלאומית סיימה את משימת הלחימה שלה ב-2014, והמשיכה רק לאמן את הכוחות האפגניים המקומיים. עם זאת, ארצות הברית המשיכה במבצע שלה, גם אם בצורה מצומצמת, כולל תקיפות אוויריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully