וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוריקן דוריאן גובה קורבנות ראשונים: חמישה הרוגים באיי הבהאמה

סוכנויות הידיעות ודנה ירקצי

3.9.2019 / 8:42

13 אלף בתים כבר נחרבו בקבוצת האיים בחוף המזרחי של ארה"ב, ובסרטונים ברשתות החברתיות נראות הצפות בגובה הגגות כשהן סוחפות סירות ופסולת. ראש הממשלה אמר כי הם מתמקדים ב"הצלה, שיקום ותפילה". עם החשש מהתקדמות ההוריקן לפלורידה צייץ המושל: "צאו מהבית - עכשיו"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הוריקן "דוריאן" המפלצתי גבה הלילה (שלישי) קורבנות ראשונים עם מציאת גופותיהם של חמישה מתושבי איי הבהאמה, וכעת הוא נחלש קלות בדרכו לחוף המזרחי של ארצות הברית. במהלך היממה הקודמת הוא נעמד כמעט ללא ניע מעל האיים והאריך את ייסורי התושבים, לאחר שעליית מפלס המים והרוחות העוצמתיות שיבשו את חיי הקהילות המקומיות והביאו לפינוי המוני בחוף המזרחי של ארצות הברית. ראש הממשלה רוברט מיניס דיווח ש"ההרס חסר תקדים" באיי אבאקו, שבהם פגעה מוקדם יותר הסופה - בעוצמה החזקה ביותר בתולדות הארכיפלג. "אנחנו מתמקדים כעת בהצלה, שיקום ותפילה", הוא צייץ בטוויטר.

ההוריקן התבצר במשך יממה באיי הבהאמה אחרי שפגע בהם בדרגה 5 עם רוחות במהירות של 290 קילומטרים לשעה. אחר כך הוא נחלש מעט לדרגה 4, שנחשבת חזקה במיוחד אף היא, כשהוא מביא עמו "רוחות קטסטרופליות וסערות מתפרצות", לדברי מרכז ההוריקנים הלאומי. בהמשך הוא התקדם לכיוון מערב במהירות של שני קילומטרים לשעה בלבד ועם התקדמותו לכיוון פלורידה, הוא נחלש לדרגה 3.

נזקי סופת ההוריקן דוריאן באיי הבאמה 2 בספטמבר 2019. AP
אלפי בתים נהרסו ברוחות ובהריסות. הוריקן דוריאן באיי הבהאמה/AP

על פי הערכה ראשונית של הצלב האדום, כ-13 אלף בניינים ניזוקו או נחרבו כליל על ידי ההוריקן. התושבת יסמין ריגבי מספרת כי בעיר המרכזית פריפורט נותרו מפוחדים לאחר שהרוח קרע תריסים והציפה את הבתים במי הים. "אנשים שחשבו שהם בטוחים עכשיו קוראים לעזרה", אמרה ריגבי. "החבר הכי טוב של בעלי תקוע על גג ביתו כשמתחתיו מים בגובה של יותר משני מטרים".

ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת המקומיים פורסמו תמונות של ההריסות בבתים המוצפים מים. סרטון שהתפרסם בעיתון המקומי "Tribune 242" מציג את השיטפונות מגיעים עד לגובה הגגות של בתי העץ באחת מעיירות החוף. הסירות צפו על גבי המים הבוציים שצבעם חום יחד עם לוחות עץ, ענפי עצים ופסולת נוספת.

תיעוד ההצפות באחד האיים:

מרכז ההוריקנים הלאומי העריך כי הגאות תגיע לגובה של חמישה עד שבעה מטרים. "לפי המסלול הנוכחי, הוריקן 'דוריאן' המסוכן במיוחד ימשיך להכות באי גראנד בהאמה במשך היום הלילה", נמסר. "ההוריקן ינוע הלילה ובערב יום רביעי בצורה מסוכנת קרוב לחוף המזרחי של פלורידה".

פלורידה, ג'ורג'יה וקרוליינה הדרומית הורו למאות אלפים מאזרחיהם המתגוררים בסמוך לחוף להתפנות מבתיהם. מושל פלורידה ריק סקוט צייץ בטויוטר כי "תזוזה קלה מערבה תביא את ההוריקן המסוכן במיוחד הזה לחופינו בדרגה 5 עם תוצאות הרסניות. אם אתם באזור פינוי, צאו החוצה - עכשיו. אנחנו יכולים לבנות מחדש את בתיכם, אנחנו לא יכולים לבנות מחדש את חייכם".

נזקי סופת ההוריקן דוריאן באיי הבאמה 2 בספטמבר 2019. AP
רוחות במהירות של יותר מ-200 קמ"ש. הוריקן דוריאן מכה באיי הבהאמה/AP

דן פיטל, בן 78 מסנט לוסי, נמלט מקהילת הפנסיונרים שבה הוא חי כדי למצוא מחסה בבית מלון. "זה מחליא אותי, אני לא אוהב את זה", הוא אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית בעודו יוצא החוצה כדי לנשום אוויר לפני הגעת ההוריקן. "עברתי שבע או שמונה סופות מאז שהגעתי לפלורידה, מאז 73', וכולן אותו דבר, אתה יודע. אבל, אני בוחר לחיות פה אז עליי לחיות איתן".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהיר כי "זה נראה מפלצתי". "אנחנו מצפים שחלק ניכר מהחוף המזרחי יושפע באופן חמור מאוד, מאוד מכך", אמר הנשיא, שאחוזתו מאר-א-לאגו נמצאת באחד המחוזות שבהם הוכרז פינוי.

איציק הרמן בן 22 מתגורר באי נסאו במרכז איי הבהאמה, סיפר כי "האי שנהרס הוא פריפורט, כרגע אין אתם קשר, נראה מה יהיה, אתמול הייתה סערה והאי אבקו נחרב כליל. מחכים לראות את מימדי ההרס". לדבריו, "אנחנו נמצאים במלון, אנחנו די מוגנים ועיקר הסופה הוא לא כאן. כבר מה ימים שאין פה חשמל ומים בחלקים מהאי, אז ברחנו כרגע למלון כי היה לא נעים בבית. כרגע במלון אז זה פחות מורגש".

(עדכון ראשון: 22:46, 2/9/2019)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully