וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסוף יכול להיות קטלני": הוריקן דוריאן מכה באיי הבהאמה

2.9.2019 / 1:52

ההיערכות לקראת הסופה האטלנטית החלה באיי הבהאמה עוד בשבוע שעבר. הממשלה פתחה מקלטים והפצירה בתושבים ובתיירים להתפנות מהאזורים מועדי הפורענות. הרוחות, שהגיעו לכדי 285 קמ"ש, הספיקו לקרוע חוטי חשמל ולעקור בתים ממקומם. "זה הולך להיות ממש רע לבהאמה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ההוריקן "דוריאן" הכה אתמול (ראשון) בצפון איי הבהאמה, בעודו מתגבר לדרגה 5 עם רוחות במהירות של 285 קמ"ש, שקרעו את הגגות ואת קווי החשמל, כמו גם הרסו בתי ספר, כנסיות ומקלטים. דוריאן הכה באיי אבאקו שבבהאמה, זאת לאחר שהרשויות הפצירו בתושבים המתגוררים במקומות נמוכים להתפנות.

מיליונים, מפלורידה ועד לקרוליינה, הבחינו והשגיחו היטב על הדוריאן שהתקדם לאיטו. האינדיקציות הצביעו כי הוא יסתובב בחדות לכיוון צפון-מערב אחרי שיעבור את איי הבהאמה, ויתקרב לחוף הדרום-מזרחי של ארצות הברית. אולם, הרשויות הזהירו כי גם אם הסופה תביא לפגיעה רחבה בערי ארצות הברית הסמוכות, הסערות והרוחות עלולות לפגוע קשות באזור מישור החוף. בינתיים, הנרי מקמאסטר, מושל דרום קרוליינה, הורה הלילה על פינוי חובה של תושבים מאזור החופים במדינתו.

הכנות לקראת הגעתו של הוריקן דוריאן, לקראת הגעתו לאיי בהאמה 1 בספטמבר 2019. AP
אדם על גג חנות באיי הבהאמה, נערך לקראת סופת הדוריאן, היום/AP

"איננו יכולים לבטא את כמות ההרס והאימפקט הקטסטרופלי שההוריקן דוריאן צפוי להביא", אמרה שבון מוקסי-בונמי, המטאורולוגית הראשית של איי בהאמה. מרכז ההוריקנים הלאומי במיאמי אמר כי המהירות המקסימלית שדוריאן הגיעה אליה הייתה 285 קמ"ש בשעה 12:45 בצהריים. המרכז מסר כי באי אבאקו קיימים "תנאים קטסטרופליים", שצפויים להיות גם באי גראנד בהאמה בהמשך היום. "זה הולך להיות ממש ממש רע לבהאמה", אמר חוקר ההוריקנים מאוניברסיטת קולורדו, פיל קלוצבאך.

בחלקים הצפוניים של ארכיפלג בהאמה נסגרו מלונות, התושבים עלו על בתים ונציגים מהרשויות שכרו סירות כדי להעביר אנשים לאיים גדולים יותר. ראש ממשלת איי בהאמה, הוברט מיניס, הזהיר כי כל מי "שלא יתפנה, מכניס את עצמו לסכנה קיצונית ויכול לצפות לתוצאה קטסטרופלית". עוד אמר מיניס כי בהאמה ניצבת בפני הוריקן "שלא נראה כדוגמתו".

עוד בוואלה!

הג'ודוקא האיראני הגולה בריאיון ראשון: "ביקשו שאפסיד בכוונה"

לכתבה המלאה
התקדמות הוריקן דוריאן, 31 באוגוסט 2019. AP
התקדמות הוריקן דוריאן, היום/AP

"הסוף יכול להיות קטלני", אמר סמואל באטלר, סגן המפכ"ל, שפנה לתושבים ואמר כי "אנו מבקשים מכם, אנו מתחננים, אנו מפצירים בכם להגיע למקום בטוח". במקביל, פתחה הממשלה 14 מקלטים ברחי האיים.

"הרוחות מייללות כמו שמעולם לא חווינו", אמר מילס, תושב האיים בן 59, שתכנן לעבור את הסופה בבית הבטון שלו ושל משפחתו במרכז אבאקו. בין אלה שסירבו לעזוב, היו 32 בני אדם בסוויטינגס קיי, וקבוצה שיפשה מחסה באתר נופש ישן במפרץ הבהאמה, שלדברי הרשויות אינו בטוח יותר. "אנחנו לא לוקחים סיכונים," אמרה מרגרט באסט, נהגת במעבורת לאתר הנופש "Deep Water Cay", "הם אמרו לפנות, אז צריך להתפנות".

עובדים נערכים לקראת הגעת הוריקן דוריאן לאי בהאמה, 31 באוגוסט 2019. רויטרס
עובדים נערכים לקראת הגעת הוריקן דוריאן לאי בהאמה, היום/רויטרס

אולם, ג'ק פיטארד, אמריקאי בן 76 שמטייל באיי הבהאמה כבר 40 שנה, החליט כי דווקא לחוות את הסערה באיי אבאקו. "יש פחד ואני מודאג מהרס של רכוש, אבל אני לא מאמין שיהיה כאן אובדן חיים".

פיטארד, במקור מקנטאקי, אמר כי הוא נערך לסופה ויבלה אותה בדופלקס מאחורי קבוצת קוטג'ים בבעלות חבר. הוא ציין כי האוקיינוס שנמצא בסמוך למחסה שלו עמוק דיו וכי יש מפרץ שמספק הגנה, ולכן הוא לא מצפה שיווצר נחשול מים משמעותי. "אני לא חושש למות כאן", התוודה. בניגוד לתחזיותיו של בן ה-76, חוקר ההוריקנים קלוצבאך הזהיר מפני עוצמתה של הסופה וטען כי האי אבאקו הולך "להימחק".

תושבים מתכוננים לסופת ההוריקן "דוריאן" בפלורידה. AP
תושבי פלורידה מתכוננים לדוריאן, אמש/AP

דובר ממשלת הבהאמה, קווין האריס, אמר כי הדוריאן צפוי להשפיע על 73,000 תושבים ועל 21,000 בתים. הרשויות סגרו את שדות התעופה באייים אבאקו, גראנד בהאמה ובימיני, אולם שדה התעופה הבינלאומי "לינדן פינדלינג" בבירה נסאו נותר פתוח.

סופות הוריקנים פוגעות לעתים קרובות בארכיפלג של איי הבהאמה. קוד הבנייה באי מחייב בתים בחיזוק מתכת לקורות הגגות, זאת בכדי שיעמדו ברוחות של סופות בקטגוריה 4. הסיכונים גבוהים יותר כשמדובר ביישובים עניים, בהם מתגוררים התושבים בבתי עץ ובאזורים נמוכים יותר.

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully