וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני בכיר: פעלנו ב-24 שעות בכמה זירות שונות

הגורם הביטחוני הסביר אחרי התקריות בצפון כי "ישראל משיגה את יעדיה ב-360 מעלות". לדבריו, סדר העדיפויות של מערכת הביטחון השתנה לאור איום הטילים המדויקים - שהפך לשני בחשיבותו אחרי הגרעין האיראני. נתניהו: "האיש בבונקר בביירות יודע בדיוק למה הוא בבונקר"

צילום: רועי אברהם, לשכת העיתונות הממשלתית; עריכה: אביעד בללי

עד לפני כמה חודשים ההתבססות האיראנית באזור הוגדרה כאיום שני בחשיבותו, אולם סדר העדיפויות של הממשלה ומערכת הביטחון השתנה. "הגדרתי את היעדים הגדולים ביותר של מדינת ישראל כמניעת גרעין (איראני) ומניעה של נשק מדויק בסדר הזה", אמר היום (שני) לוואלה! NEWS גורם ביטחוני בכיר. "היעד השלישי הוא מניעת התבססות איראן בסוריה, בלבנון, בעיראק ובתימן".

הגורם הבכיר סיפר כי הגיע לקבינט המדיני-ביטחוני והבהיר כי קיימת בעיה שלא מתפתחת רק בלבנון, ולכן הוחלט לשנות את סדר העדיפויות. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות מוקפים באלפי טילים מדויקים שיכולים ליפול בכל מקום בישראל", הדגיש. "לשלוש המטרות הללו יש כתובת אחת: איראן ומעורבותו של קאסם סולימאני, במיוחד דיוק והתבססות. אנחנו נמצאים במאמץ מדיני ומבצעי בכמה גזרות ותחומים כדי למנוע את שלושת הדברים האלה והם הולכים גם ביחד".

עשן מתימר מכפר מרון א-ראס במהלך תקיפות צה"ל באזור 1 בספטמבר 2019. רויטרס
"היינו צריכים לפעול בטווח של 24 שעות בכמה זירות". תקיפת צה"ל בכפר מרון א-ראס/רויטרס

"אתם רואים רק את הקצה של הקצה של הקרחון", הבהיר הגורם הבכיר ותיאר כי לכל אחת מהגזרות יש מדיניות פעולה מפורטת מבחינה מדינית, ביטחונית ומודיעינית. "לצורך הטיפול בשלושת האיומים הללו נעשות המון פעולות של צה"ל והמוסד שאתם לא יודעים עליהן". לטענתו, מדובר בתכנית סדורה וידועה לקבינט ולצמרת הביטחונית, המהווה חלק מאסטרטגיה שלמה.

ברקע המתיחות בגבול הצפון, התייחס הגורם הבכיר גם לתקריות הביטחונית האחרונות באזור. "אנחנו מנהלים את המערכה בזירה הצפונית זהירות, ולדעתי גם בנחישות רבה כבר כמה שנים", אמר. בהמשך דבריו שיגר הגורם הביטחוני רמז עבה לכך ישראל פעלה גם בעיראק: "בימים האחרונים היינו מוקפים בכמה זירות. שמעתי מגורמים זרים. היינו צריכים לפעול בטווח של 24 שעות בכמה זירות, ותכננו מה נעשה".

עוד בוואלה!

המתינו על הגבעות - ופספסו: מצוד טילי הנ"ט הכושל של חיזבאללה

לכתבה המלאה
מבנה ציר איראן- חיזבאללה לפרויקט ייצור הנשק. דובר צה"ל
מבנה ציר איראן-חיזבאללה לפרויקט ייצור הנשק/דובר צה"ל

לדבריו, "פעלנו פחות או יותר בדיוק מרבי בכמה זירות, בדיוק כפי שתכננו כולל תגובות אפשריות של האויב ומה נעשה לו". הוא הדגיש כי בדרג המדיני ובמערכת הביטחון ערוכים למלחמה, אך לא מעוניינים בה.

רהב, כבוד ויעדים

ביממה האחרונה, מאז ירי הנ"ט של חיזבאללה סמוך ליישוב אביבים, קיבלה ישראל מסרים מארצות הברית, צרפת ממצרים בבקשה להרגיע את השטח ולא להגיב. הגורם הבכיר התייחס לנאומיו של מזכ"ל הארגון השיעי, חסן נסראללה, שאיים לנקום. "ברור מאליו שמבחינתו הוא רק רצה לצאת מזה בכבוד כזה או אחר. גם אל-חרירי (ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי, א"ב) הבין שהמדינה שלו מאוימת, הוא הבין לאן נסראללה לוקח אותם", אמר. "הרבה רהב, אבל בפועל ישראל משיגה את יעדיה ב-360 מעלות. פה זה הלך ממש לפי התכנון".

הגורם הבכיר נשאל על התיאום בין ישראל לבין ארצות הברית בעיראק והשיב: "אני עומד בקשר עם האמריקנים בכל מה שקשור כמעט על בסיס יומי. כמעט כל יום אני מדבר עם פומפאו (שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, א"ב). ברמות השונות המדיניות והביטחוניות. יש שיתוף פעולה מצוין בכל התחומים".

פעיל חיזבאללה ליד משגר רקטות, 2010. AP
בעיה שמתפתחת לא רק בלבנון. פעיל חיזבאללה ליד משגר רקטות/AP

נסראללה התחייב לשתי תגובות - על האירוע בסוריה ובביירות. האם זה הסתיים או שהוא צפוי להגיב?

"שמעתי את הביטוי הנכון 'נערכים לכל תרחיש'. זו לא בדיחה בכלל. אם הוא יבחר להמשיך אז הוא יודע מה מחכה לו. או שהוא לא יודע".

מה קורה אם ימשיך בפרויקט הדיוק שלו?

"אנחנו פועלים בכל דרך. פועלים זה גם בהווה, לא רק בעתיד".

האם סולימאני בן מוות בעיניך?

"אין דבר כזה במדינת ישראל. אני לא מתייחס לדבר כזה".

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו בלבנון 25 באוגוסט 2019. רויטרס
"רק רצה לצאת מזה בכבוד כזה או אחר". נסראללה/רויטרס

הגורם הוסיף כי הוא "קצת מופתע מהשיח הציבורי" בעניין המסוק ופעולת ההונאה של צה"ל. "יש הנחיה ברורה בדרגי השטח. בתחבולות תעשה לך מלחמה. כל מ"פ עושה", אמר. "אני לא מתייחס אם הייתה הטעיה או לא הייתה. אני כן אומר - עשינו את הכול כדי למנוע פגיעה בנפש. לצמצם את הפגיעה כמיטב יכולתנו. אבל אם הצבא עושה או דרגי השטח עושים הונאות ואני לא מאשר את זה. זה נועד להבריח את ההתקפות המידיות. דבר אחד בטוח - אם יש לך נפגעים או הרוגים אתה לא יכול להחזיק את זה יותר מחצי שעה".

בנוגע למתיחות מול רצועת עזה אמר הגורם כי "יש שם גירוי מתמיד של הג'יהאד האסלאמי וזה יוצר קשר עם איראן. יש להם מפקדה בסוריה. הג'יהאד האסלאמי מסבך את האוכלוסייה וחמאס מבין את זה, אבל הוא עדיין לא ממש את מה שמצופה ממנו כריבון. הם משאירים להם מרחב פעולה, לטעמי לא מרצון. וחוסר יכולת לכנס רצון ולהילחם בהם ממש. עד לרגע זה הוא לא פעל. בגלל ההתפתחויות בצפון, יכול להיות שהוא יפעל".

הגורם הוסיף כי הוא לא רואה את האמריקנים "קונים את הסחורה" של נשיא איראן חסן רוחאני ושר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף. "אנחנו מקיימים קשר מאוד הדוק עם האמריקנים. האם האפשרות קיימת שהם ידברו? בוודאי. היא קיימת. מה יקרה בדיונים האלה? אם הם יקרו? זה לא קרה. אם זה יקרה. אני מעריך שהשיחות האלה יתנהלו אחרת מהשיח הקודם. זה אני שומע מכולם. כל הזמן".

הרוסים היו מעורבים באירוע בצפון?

"הם מעודכנים כל הזמן אבל לא התערבו בעניין הזה. אנחנו מעדכנים אותם כל הזמן. יש לנו קשר מצוין עם שתי המעצמות העיקריות. הייתה לי גם שיחה עם מקרון (נשיא צרפת עמנואל מקרון, א"ב), הוא התקשר אליי. אמרתי לו שהזמנת זריף ביום שבו איראן מעדכנת נגדנו התקפות סימולטניות - אני חושב שזה לא טוב לך. להזמין אותו ביום שבו איראן מארגנת התקפות רצחניות נגדנו? פשוט עצרנו אותם לפני הביצוע והשיגור. אני חשבתי שזה מבליט את האבסורד ביחס האירופי המתחפש לאיראן. האם הוא השתכנע? תשאל אותו".

מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בנאום בעיר המדאן, איראן, 26 ביולי 2018. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
"למטרות יש כתובת אחת - איראן". סולימאני/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו עקץ את נסראללה בסרטון שפרסם היום כי "פעלנו אתמול בנחישות ובאחריות. שמרנו על ביטחון אזרחינו וגם על שלום חיילינו. האיש בבונקר בביירות יודע בדיוק למה הוא בבונקר".

"אנחנו נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על ביטחון ישראל - בים, ביבשה ובאוויר, ואנחנו גם נמשיך לפעול נגד האיום של הטילים המדוייקים", הוסיף נתניהו.

(עדכון ראשון: 16:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully