וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו כשכולם מרוצים: השלב הבא בהסלמה בין ישראל וחיזבאללה

2.9.2019 / 6:05

אחרי התקרית באביבים שהסתיימה ללא נפגעים, כל השחקנים שבו מרוצים לבתיהם. החל בראש ממשלת לבנון חרירי, דרך נסראללה ועד לרה"מ נתניהו. אך למרות שהצדדים הודיעו על חזרה לשגרה, המתיחות רחוקה מלהיעלם: איראן לא תחדל מניסיונות ההתעצמות, וישראל לא תחדל מהמאמץ לסכלם

צילום: שלומי גבאי ורויטרס, עריכה: טל רזניק

תם הטקס המוכר והידוע של הסלמה בצפון וכולם יכולים להיות מרוצים. בעקבות הפעולה שמיוחסת לישראל בדאחיה של ביירות והרג שני פעילי הארגון מדרום לדמשק שתכננו פיגוע רחפנים, הבטיח חיזבאללה תגובה או "נקמה". והנה בא ירי הטילים לעבר הסיור הצה"לי והמוצב הישראלי, באופן שיאפשר לחיזבאללה להצטייר כ"לא פראייר". מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הבטיח תגובה וזו אכן באה.

חיזבאללה צפוי בשעות ובימים הקרובים לנופף לכל עבר בפעולתו "ההרואית" שבמסגרתה יטען מן הסתם, נפגעו חיילים ישראלים. "ההבטחה קוימה", כפי שאומרת סיסמתו של חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה. זמן קצר לאחר האירוע אף הודיע חיזבאללה כי האירוע הסתיים מבחינתו וכעת "הכדור במגרש הישראלי".

עשן מתימר מכפר מרון א-ראס במהלך תקיפות צה"ל באזור 1 בספטמבר 2019. רויטרס
כולם יכולים להיות מרוצים. אביבים, אתמול/רויטרס

גם בצד הישראלי יכולים להיות מרוצים. התקיפה לא הובילה לנפגעים מקרב חיילי צה"ל, רק בנזק לרכוש. בסופו של דבר הפעולה הסופר מורכבת שהתרחשה בו זמנית כמעט בעקרבא מדרום לדמשק ובדאחיה של ביירות (ועדיין לא כל פרטיה פורסמו) לא גררה תגובה חריפה מדיי מצד חיזבאללה. היעד הספציפי שאותו ישראל ביקשה לתקוף בביירות על פי אי אלו פרסומים, נפגע ויצא משימוש. ואפילו נסראללה למרות שלל איומיו, הוכיח כי אינו ממהר לדרדר את לבנון למלחמה נוספת. וכך בחלוף שעה קלה של ירי פגזים ליעדים לא ברורים, שגם במקרה של לבנון הסתיים ללא נפגעים, הודיע הצד הישראלי על סיום הלחימה מצדו.

קשה להתעלם מהממד הפוליטי של האירועים האחרונים. ראש ממשלת לבנון סעד א-דין אל-חרירי מיהר לרוץ ולספר לחבר'ה בלבנון, כיצד פנה לכמה מדינות אירופאיות וביקש לעצור את "ההסלמה מצד ישראל". חרירי ממשיך לנסות להצטייר כקול השפוי בלבנון, כזה שמנסה לנהל שם מדינה תקינה. כך גם נסראללה שגרף הרבה נקודות זכות בקרב תומכיו השיעים. וגם כמובן ראש ממשלתנו בנימין נתניהו, שלרגע אחד התפנה מעיסוקו המרכזי בימים אלה (התקשורת, קשת, גיא פלג) כדי לטפל בנושא הליבה של מדינת ישראל - ביטחונה. קשה להאמין שראש הממשלה שלנו שנהנה מתדמית של "מר ביטחון" ומנהל את המשבר בצפון בהצלחה לא מבוטלת, צריך בכלל לעסוק בכתב כזה או אחר בערוץ 12 או בסדרה המצוינת "הנערים" (מבית היוצר של HBO וקשת) ולסמן אותה כאויב האומה.

עוד בוואלה!

שלב אחר שלב: כך הצליח נסראללה לשבש את סדר היום של צה"ל

לכתבה המלאה
אלוף אמיר ברעם בבור בפיקוד הצפון במהלך תקרית ירי נ"ט על כוח צה"ל בגבול לבנון באזור אביבים, 1 בספטמבר 2019. דובר צה"ל
אלוף אמיר ברעם במהלך הפיקוד על התקרית, אתמול/דובר צה"ל
רה"מ, בנימין נתניהו במהלך התייעצות ביטחונית טלופנית עם ראשי מערכת הביטחון בקרייה 1 בספטבמר 2019. אתר רשמי
זנח את ענייני קשת. נתניהו, אתמול/אתר רשמי

אך עכשיו כשכולם מרוצים, נשאלת השאלה הקשה יותר לתשובה - מה הלאה. ברור שחיזבאללה יחד עם איראן לא יחדל ממאמציו להביא לייצור נרחב של רקטות וטילים מדויקים. הארגון יחד עם הבוסים מטהראן, עושים ויעשו הכול כדי להביא להשלמת הפרויקט הזה בצורה כזו או אחרת. ניתן לנחש גם שבאירוע הבא, חיזבאללה ינסה לשמור על מידור גבוה עוד יותר בכל הקשור לפרויקט הדיוק ויקשה על פעולה צבאית חשאית ומתוחכמת כמו זו שבוצעה בשבוע שעבר.

חסן נסראללה בנאום לציון יום השנה ה-13 ל"ניצחון" במלחמת לבנון השנייה, 16 אוגוסט 2019. עיבוד תמונה
תחנה ראשונה בדרך הייסורים. נסראללה/עיבוד תמונה

ייתכן שישראל תצטרך לתקוף בפרופיל גבוה יותר - כלומר הפצצה לא כירורגית מהאוויר שנושאת עמה תג מחיר ברור. בשורה התחתונה, על אף ששני הצדדים הודיעו על סיום ההסלמה ועל חזרה לשגרה, המתיחות עוד רחוקה מלהיעלם. כפי שמסתמן, האיראנים לא יירדו מהיעד שלהם וישראל לא תפסיק לנסות לעצור זאת. וכך נראה שאירועי יום ראשון אחר הצהריים, הם רק התחנה הראשונה בדרך ייסורים ארוכה עוד הרבה יותר בכל הקשור ליחסי ישראל וחיזבאללה.

תת אלוף שלומי בינדר מפרקד אוגדת הגליל בגבול לבנון לאחר תקרית ירי נ"ט על ידי חיזבאללה באזור אביבים, 1 בספטמבר 2019. דובר צה"ל
סמוך לאביבים, אתמול/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully