וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רואים כאן עתיד": חשש בצפון מפגיעה בחקלאות ובתיירות אחרי הירי

2.9.2019 / 10:30

המתיחות בגבול לבנון תפסה את החקלאים בדיוק בעונת הקטיף. אלא שבשל הרגישות וחשש העובדים, ביישוב החליטו שלא לצאת לעבודה במטעים שליד הגבול. "זה שיא העונה - כל השנה מחכים לימים האלה", אמרו. במקביל, במקומות האירוח מפחדים מירידה בתפוסה בחגים: "התיירות אצלנו בשפל"

צילום: יואב איתיאל, עריכה: טל רזניק

בימים אלו קוטפים חקלאי הגליל העליון את פירות עמלם במשך שנה שלמה. אחרי שהשקיעו את מרצם וכספם בעיבוד וטיפוח המטעים, כעת מגיעה עונת הקטיף. אלא שבדיוק עכשיו נפלה עליהם המתיחות בגבול עם לבנון והחקלאים הונחו שלא לצאת היום (שני) לעבודה במטעים הסמוכים לגדר הגבול.

"זו שיא עונת הקטיף", הבהיר שמעון ביטון, יו"ר ועד מושב אביבים שעמד אתמול בלב האירועים, לאחר שבסמוך אליו נורה הרכב הצה"לי. "כל השנה החקלאים מחכים לימים האלו. כעת קוטפים תפוחים, נקטרינות, שזיפים ואפרסקים. אבל החקלאים נאלצים לשבת היום בבית".

שטחי חקלאות צפונית לאביבים אליהם אסור להגיע, 2 בספטמבר 2019. שלומי גבאי
מתיחות ביטחונית בעת הקטיף. שטח חקלאי באביבים, היום/שלומי גבאי

לדבריו, לחקלאי אביבים יש מאות דונמים של מטעים נשירים הצמודים לגדר הגבול והוא מבין את ההנחיה שיצאה. "אם זה יהיה יום-יומיים זה לא נורא, אבל אם זה יימשך, מדובר יהיה בנזק כלכלי כבד. גם ככה אנחנו מתמודדים עם מדיניות פוגעת של משרד החקלאות שכוללת יבוא פירות".

ביטון תיאר שבכל מקרה החקלאים עובדים היום בהילוך נמוך, אחרי הערב הסוער שעבר עליהם אתמול, זאת בעיקר מהצורך לתת לעובדים הזרים מתאילנד לנוח ולהתאושש מהחוויה הקשה שעברו. "הם לא נולדו וגדלו כאן, אלו אנשים שנמצאים כאן תקופה קצר", הסביר. "הם לא חוו עשרות שנים של מתח ביטחוני, מלחמות, חדירות ופיגועים. לחוות מה שהם חוו אתמול, מטרים בודדים לידם, זו בהחלט לא חוויה פשוטה. הם צריכים היום להירגע. חסר לנו שהם יעזבו, גם ככה קשה מאד לקבל עובדים זרים".

"יוצאים למטעים אבל נזהרים", סיפר עמי דהאן, תושב אביבים. "עיקר הנזק נגרם בשבוע שעבר. היה חשש לצאת לעבוד נוכח המתח לאורך הגבול. ראינו שחיילים מתרחקים, אז אנחנו נרד לגבול? נכון שאמרו שהכוונה לפגוע בחיילים ולא באזרחים, אבל מי רוצה לקחת סיכון? הרבה פרי נפל על הארץ בשבוע הזה - תפוחים, נקטרינות, שזיפים. אבל הכי חשוב שאין נפגעים, לא אזרחים ולא חיילים. אימהות שולחות הנה את הילדים שלהם להגן על המדינה ורוצים אותם חזרה בבית ומה שחשוב שכולם בריאים ושלמים. עוד כסף, פחות כסף, זה פחות חשוב".

עוד בוואלה!

ההערכה: ירי הנ"ט של חיזבאללה - נקמה על התקיפה בסוריה ולא על ביירות

לכתבה המלאה
מטעי תפוחים שוממים קיבוץ יראון, 2 בספטמבר 2019. שלומי גבאי
מטעי תפוחים שוממים, היום/שלומי גבאי
"עבורנו החגים והחופש הגדול הן שתי העונות החשובות בתיירות"

וכשהחקלאות מקרטעת וכבר אין בה כדי להחזיק משק בית, כבעבר, עברו רבים מתושבי הגבול לחפש ענפים נוספים שיהוו עבורם גב כלכלי. אחד מאותם ענפים הוא ענף התיירות. שושי ביטון, בעלת מתחם אירוח "זיו האביב" המונה חמש יחידות אירוח, אמרה כי "בעקבות המצב הקשה בחקלאות, ענף התיירות הוא חשוב מאד עבורנו. הוא מחזיק אותנו".

אלא שלצד היתרונות של הנוף המרהיב ומזג האוויר הנוח, הרי שהקרבה לגבול היא גורם שגורם לטלטלות קיצוניות. ביטון ציפתה אתמול לטלפונים מאנשים שהתעניינו והבטיחו להתקשר בתחילת השבוע. "מן הסתם לא חזרו אליי אתמול", אמרה בהבנה. לדבריה אלו בדיוק הימים בהם מתחילות להגיע ההזמנות לעונת החגים, אך אם המצב המתוח יימשך ברור שתהיה לזה השפעה לרעה.

"כבר לקראת סוף החופש הגדול התחלנו להרגיש ירידה בגלל המתח הביטחוני", העידה. "עבורנו החגים והחופש הגדול הן שתי העונות החשובות בתיירות. בשאר השנה חלש יותר".

השטחים הפתוחים צפונית לאביבים, 2 בספטמבר 2019. שלומי גבאי
שטחים חקלאיים צמודים לגבול, היום/שלומי גבאי

יהודה יקוטי ממושב דוב"ב השכן החל כבר לפני 16 שנה לזהות את הצורך בפיתוח ענף נוסף לצד החקלאות והקים גם הוא ארבע יחידות אירוח בשם "נוף רעות". עוד בטרם החל לחשוב על ההשפעות הצפויות של המצב הביטחוני חווה אמש השפעה ישירה על שמחה משפחתית: המשפחה ערכה חגיגת חינה באולם אירועים בעכו, אבל בגלל התקרית סמוך למושב, רבים הסתגרו בבתיהם ולא יכלו להגיע לחגיגה.

"המתח מורגש כאן כבר מסוף החופש הגדול. היו מחסומים באזור וזה דובר בתקשורת. אני מאמין שהשקט יחזור ואנשים יגיעו אלינו", תיאר יקוטי. את עסק התיירות החל לפתח בגלל הירידה החדה בהכנסות מחקלאות, אבל כעת חווה גם קשיים רבים בענף זה. הוא מודה שלא רק הקרבה לגבול משפיעה על התיירות. בין הגורמים המשפיעים הוא מונה את המרחק של יישובי ההר מאטרקציות תיירותיות ומדיניות השמיים הפתוחים שגורמת לישראלים רבים להעדיף חופשות בחו"ל על פני חופשה בגליל. "התיירות אצלנו בשפל, היו תקופות יפות, היום הרבה יותר קשה".

צימרים במושב דובב, אוגוסט 2019. אירוח בנוף רעות, אתר רשמי
"מאמין שהשקט יחזור ואנשים יגיעו אלינו", צימרים במושב דוב"ב/אתר רשמי, אירוח בנוף רעות
השטחים הפתוחים צפונית לאביבים, 2 בספטמבר 2019. שלומי גבאי
שטחים חקלאיים צמודים לגבול, היום/שלומי גבאי

יקוטי מקווה לרגיעה ולתפוסה מלאה בחגים, אבל בכל מקרה לטווח הארוך הוא מבין שחקלאות ותיירות הם לא הדברים שיפתחו את האזור וישיבו אליו את הדור הצעיר. "הילדים שלי למדו ולא רואים כאן עתיד תעסוקתי, כולם עברו למרכז הארץ", העיד. "המצב הביטחוני הוא לא הגורם המרכזי שמשפיע, מה שחשוב הוא פיתוח מקורות תעסוקה שמתאימים לדור הצעיר".

בתוך כך, אתמול נפגשו הרמטכ"ל כוכבי ומפקד יוניפי"ל, גנרל סטפנו דל קול, לראשונה מתחילת כהונתו. המפגש תוכנן מראש, כדי לערוך היכרות כללית ומקצועית בין המפקדים, בדגש על משימת יוניפי"ל בדרום לבנון, חידוש המנדט והמתיחות השוררת בין לבנון לישראל. במהלך הפגישה אמר כוכבי כי "צה"ל נמצא במוכנות למגוון תרחישים. לא נקבל פגיעה באזרחינו או בחיילנו, ולא נקבל את פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה על אדמת לבנון. לבנון ויוניפי"ל צריכות להביא להפסקתו של פרויקט דיוק הטילים של איראן וחיזבאללה בלבנון וליישם באופן הדוק את החלטה 1701 של מועצת הביטחון".

אתמול (א׳), נפגש ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי עם מפקד יוניפי״ל, גנרל סטפנו דל קול בפעם הראשונה מאז תחילת כהונתו, 2 בספטמבר 2019. דובר צה"ל
הרמטכ"ל כוכבי ומפקד יוניפי"ל בפגישתם אתמול/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully