וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההערכה: ירי הנ"ט של חיזבאללה - נקמה על התקיפה בסוריה ולא על ביירות

2.9.2019 / 7:41

לפי ההערכות, החגיגות המוגזמות של חיזבאללה לאחר התקפת טילי הנ"ט בגבול לבנון, מעידות כי הוא רואה בכך סגירת חשבון על הרג שני פעיליו בסוריה. עם זאת, בצה"ל שומרים על דריכות גבוהה לאור התחייבותו של נסראללה לנקום על הפיצוץ בדאחיה שיוחס לישראל

צילום: יואב איתיאל, עריכה: טל רזניק

פחות מיממה אחרי תקרית הנ"ט של חיזבאללה, ההערכה הבוקר (שני) היא כי החגיגות המוגזמות של חיזבאללה אחרי הירי על מוצב ואמבולנס צבאי בגזרת אביבים מעידות על כך שהוא רואה בכך את סגירת הנקמה על הרג שני פעיליו. זאת, בהמשך לדיווחים שפורסמו מוקדם יותר בעיתון "א-שרק אל-אווסט".

יחד עם זאת, הארגון השיעי לא מייחס זאת כתגמול על תקיפות המל"טים שיוחסו לישראל ברובע הדאחיה שבביירות, עליהן התחייב המזכ"ל חסן נסראללה לנקום.

במקביל, צה"ל שומר הבוקר על רמת דריכות גבוהה במרחב האווירי, בים וביבשה מחשש לתגובת הארגון. עם זאת, הנחיות ההתנגוננות הוסרו ותושבי הצפון שבו לשגרה.

עשן מתימר מכפר מרון א-ראס במהלך תקיפות צה"ל באזור 1 בספטמבר 2019. רויטרס
תקיפת צה"ל בכפר מרון א-ראס, אתמול/רויטרס

חוליית חיזבאללה שיגרה אתמול מטווח של ארבעה קילומטרים מטח של 4-3 טילי נ"ט שפגעו במוצב ורכב מסוג 'זאב-בולנס' שככל הנראה לא היו בו נפגעים. עם זאת, בחיזבאללה טענו כי הצליח לפגוע בחיילים. דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, מסר כי צה"ל תקף את החולייה שביצעה את הירי ואף תקף בירי מאה פגזי ארטילריה ובאמצעות מסוקי קרב בדרום לבנון. "חיזבאללה ניסה לאורך זמן לתקוף אך ההיערכות של הכוחות שלנו היתה טובה", הוסיף דובר צה"ל. "הוא לא מימש את כוונות הפיגוע".

בצילום לאחר תקרית הירי נראה מסוק מפנה לכאורה חיילים פצועים לבית החולים רמב"ם, במה שהתברר כ"הונאת אויב" שביצע צה"ל כדי לגרום לו לחשוב שנפגעו חיילים. בתיעוד מהפינוי החיילים נראים כשהם חבושים ומכוסים בדם. הם הורדו מהמסוק באלונקה ואולם מתברר כי שוחררו מבית החולים לאחר שהושגה רגיעה בגזרת הצפון - ללא כל פגע. צה"ל הודיע תחילה כי "היו מספר פגיעות". ואולם מאוחר יותר הדגיש כי "לא היו נפגעים בתקרית הירי".

עוד בוואלה!

עכשיו כשכולם מרוצים: השלב הבא בהסלמה בין ישראל וחיזבאללה

לכתבה המלאה
פנוי פצועי צה"ל לביה"ח רמב"ם מהתקרית עם חיזבאללה באביבים 1 בספטמבר 2019. אתר רשמי
"הונאת אויב". חייל צה"ל מפונה לבית חולים, אתמול/אתר רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה בעת ההתפתחויות בפגישה עם נשיא הונדורס, קיים התייעצות ביטחונית טלפונית עם הרמטכ"ל, ראש המל"ל ובכירי מערכת הביטחון. "אנו ערוכים לכל תרחיש בהמשך", אמר נתניהו. "אין לנו אף נפגע. אפילו לא פגוע ולא שרוט". לשכת ראש הממשלה הנחתה את שרי הקבינט, זמן קצר לאחר האירוע, שלא להתראיין בעניין ההסלמה, אך כשעה וחצי לאחר מכן הוסרה ההנחיה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין שיגר בפתח פגישתו עם ראש ממשלת אתיופיה מסר לחיזבאללה. "ידעו כל מבקשי נפשנו שאנחנו מוכנים ונכונים להגן על אזרחי ישראל בכל מקום בו יהיו ללא כחל וסרק", הבהיר ריבלין. "אנחנו מוכנים, ולא רוצים להראות לכם עד כמה. שימו לב השקט יכול לשרור רק בשני צידי הגבול".

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך התייעצות ביטחונית טלופנית עם ראשי מערכת הביטחון בקרייה 1 בספטבמר 2019. אתר רשמי
"ערוכים לכל תרחיש בהמשך". נתניהו, אתמול/אתר רשמי

בחריין גינתה את הירי של חיזבאללה לעבר ישראל וקראה לאזרחיה לעזוב את לבנון. הנסיכות הסונית התבטאה בשנים האחרונות בכמה הזדמנויות בעד ישראל ונגד איראן ובעלי בריתה, לאור החשש שלה מפני התקוממות נוספת של הרוב השיעי בשטחה.

מנגד, ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, התקשר לשר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, וליועץ לביטחון לאומי של נשיא צרפת, עמנואל בון, וקרא להם לעצור את ההסלמה מול ישראל ולהתערב במשבר. כוח יוניפי"ל הפועל בדרום לבנון קרא לצדדים לנהוג באיפוק.

"הנקמה על התוקפנות הישראלי בלתי נמנעת"

בנאום שנשא שלשום איים נסראללה כי "התגובה נגד ישראל תגיע מלבנון". לדבריו, התגובה הראשונה תהיה להפיל מל"טים ישראליים. "ישראל צריכה לדעת שהמרחב האווירי שלנו לא פתוח למל"טים שלה. ההתנגדות תבחר את המקום ואת הזמן הנכונים להפיל את המל"טים. הנקמה על התוקפנות הישראלית היא בלתי נמנעת".

לפי ה"טיימס הבריטי" התקיפה בביירות הייתה נגד מחסן שבו אוחסנו אמצעים החיוניים לדיוק טילים. לפי הדיווח, במחסן שהותקף היו ארגזים שהכילו מכונה לערבול חומרים לדיוק טילים. בחיזבאללה מסרו כי שני כלי טיס בלתי מאוישים ממולכדים התפוצצו ברובע הדאחיה, מעוז הארגון בלבנון. כתוצאה מכך, מרכז תקשורת של הארגון השיעי ספג נזק מהפיצוצים.

כמה שעות לפני כן מטוסי קרב של חיל האוויר סיכלו פיגוע רחפנים של כוח קודס האיראני בדמשק, שנועד לפגוע במטרות ישראליות בצפון הארץ. בתקיפה נהרגו שני פעילי חיזבאללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully