וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטכניון נגד עיריית חיפה: לאן נעלם היתר הבנייה של הפקולטה לרפואה?

2.9.2019 / 10:00

המוסד עתר לביהמ"ש בטענה כי מסמכי בניין הפקולטה לא נמצאים בעירייה, בעוד האחרונה דורשת תשלום של שבעה מיליון שקלים בגין "סלילה ותיעול". ההיעלמות תמוהה במיוחד בשל רגישות תיק הבניין, המוגדר כחסוי. הטכניון: "התנהלות חסרת תום לב, לא הגונה ובלתי ראויה"

בניין הפקולטה לרפואה בטכניון, חיפה, אוגוסט 2019. יואב איתיאל, עיבוד תמונה
המסמכים נעלמו מבניין העירייה. הפקולטה לרפואה בטכניון, חיפה/עיבוד תמונה, יואב איתיאל

מסמכי בניין הפקולטה לרפואה של הטכניון נעלמו מתיק הבניין בעיריית חיפה, בהם היתר הבנייה עצמו. כך, עולה מעתירה שהגיש ביום חמישי המכון הטכנולוגי לישראל נגד העירייה הדורשת ממנו מיליוני שקלים של היטלים. "היתר בנייה שכאמור יד נעלמה העלימה מתיק הבניין בעירייה", טוענים במוסד המחקרי. בתיק העירייה לא מצוי גם טופס 4 למבנה העצום, הבקשות להיתרים, החלטות הוועדה המקומית לאשר אותם, אסמכתאות לתשלומים שבוצעו ועוד.

הטכניון טוען כי אינו חייב עוד דבר בעד הבנייה של מגדל הפקולטה שנחנך ב-1979 ושהעבודות בו הסתיימו לפני 37 שנה. לטענתו, העובדה שקיבל היתר בנייה לקמפוס הפקולטה לרפואה מעידה כאלף עדים כי הטכניון ביצע את התנאים שקבעה העירייה בהם סלילת הכביש המחבר את הקמפוס למתחם בית החולים רמב"ם והקמת מערכת תיעול מי גשמים. אבל, הרישומים לא מצויים בתיק.

"תמוהה במיוחד דלילות המסמכים בתיק הבניין והעובדה כי חומרים מהותיים ובעלי חשיבות אלו נעלמו מתיק הבניין, הן התיק הפיזי והן התיק הסרוק", טוען הטכניון המפנה אצבע מאשימה אל "רשלנות העירייה אשר לא שמרה כדין את תיק הבניין" ומלין על מחדלים של עיריית חיפה והוועדה המקומית שלה בשמירה על התיק. "ככל הנראה מדובר בנזק שנגרם בעת סריקת מסמכי תיק הבנייה למערכת הממוחשבת".

עינת קליש רותם ראש העיר חיפה בבית הדין האזורי בחיפה 9 בפברואר 2019. יואב איתיאל
נכשלו בניסיון הגישור. ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם/יואב איתיאל

עיריית חיפה דורשת מהמוסד סכום בסך 7,129,562.65 שקלים בגין "סלילה ותיעול". הטכניון סבור כי מדובר בחיובים מצוצים מן האצבע, בגין עבודות שביצע המוסד עצמו וטוען נגד "התנהגותה והתנהלותה הפסולה של עיריית חיפה" אשר מבקשת להתעשר על חשבון המוסד האקדמי הנחשב. לטענת הטכניון, אלה חיובים כספיים "חסרי כל בסיס משפטי ומציאותי כאחד", ו"מדובר בהתנהלות חסרת תום לב, לא הגונה ובלתי ראויה".

העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה לאחר כשלון גישור בין הטכניון לבין העירייה שבראשות האדריכלית ד"ר עינת קליש-רותם, שהיא בעצמה בוגרת הפקולטה לארכיטקטורה של הטכניון.

פרופ' דוד ארליק (ימין) וברוך רפפורט בטקס הנחת אבן הפינה לבניין הפקולטה לרפואה, 1971. ארכיון רמב"ם, עיבוד תמונה
פרופ' דוד ארליק/עיבוד תמונה, ארכיון רמב"ם

מדובר בבניין הפקולטה לרפואה של הטכניון, אחד הבניינים הגדולים באזור שנבנה בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, בניין בשטח 28 אלף מ"ר על שטח של כ-12.5 דונם. החיוביים נובעים מעבודות סלילה ותיעול מי גשם שבוצעו ברחוב עפרון, החוצץ בין בית החולים רמב"ם לפקולטה לרפואה. עוד עולה כי בית החולים רמב"ם שילם לעירייה כעשרה מיליון שקלים בגין הסלילה והתיעול בציר, לאחר שבמקור זו חייבה אותו ב-17 מיליון שקלים. אולי מכאן נובע החיוב לטכניון.

לטענת הטכניון חומרים מהותיים ובעלי חשיבות נעלמו הן מתיק הבניין הפיזי והן מהתיק הסרוק. הדבר תמוה במיוחד כיוון שבשל רגישות הבניין, בו נערכים ניסויים וניתוחים שנויים במחלוקת בבעלי חיים והמצוי בין בסיסי חיל הים, נמל חיפה, בית החולים רמב"ם ומנחת המסוקים שלו, הוגדר תיק הבניין בארכיב עיריית חיפה כתיק חסוי, ורק מי שקיבל אישור מראש ובכתב מיועמ"ש העירייה זכאי בכלל לעיין בו.

הטכניון טוען כי "העירייה עושה דין לעצמה כאשר היא מפרה את הוראות הדין החלות עליה שעה שהיא מנפיקה דרישות תשלום המבוססות על פגמים קשים הידועים לה היטב". הטכניון עותר לבית המשפט לבטל את הליכי הגבייה של העירייה ולחייב אותה בהוצאות הנגרמות לו בגין ההליכים המשפטיים.

מהטכניון נמסר כי: "הנושא נמצא בבירור משפטי. הטכניון יגיב בבית המשפט". מעיריית חיפה לא התקבלה תגובה לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully