וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגו הסכמות בין האוצר להסתדרות המורים: שנת הלימודים תיפתח כסדרה

30.8.2019 / 15:20

אחרי משא ומתן אינטנסיבי של יותר מ-24 שעות, הצדדים הגיעו להסכמות - וסכסוכי העבודה הוסרו מסדר היום. בעקבות זאת ישונה חישוב ימי המחלה והפנסיה ויינתן סכום חד פעמי לגמלאים. המורים התחייבו לחצי שנה של שקט עד לחתימת הסכם שכר חדש. עלות ההסכם: מאה מיליון שקלים

ללא קרדיט

אין שביתה - כל הפרטים:

  • אחרי מו"מ אינטנסיבי: האוצר והסתדרות המורים הגיעו להסכמות
  • שנת הלימודים תש"פ תיפתח כסדרה עם 2.3 מיליון תלמידים ותלמידות
  • פרטי ההסכם: חישוב ימי המחלה והפנסיה ישונה, סכום חד פעמי יינתן לגמלאים
  • עלות ההסכם - מאה מיליון שקלים; בקרוב יחל מו"מ על שכר המורים
  • כחלון בירך על ההבנות; נתניהו: "המורים הם נכס חשוב"

אחרי האיומים בשביתה, שר האוצר משה כחלון, הממונה על השכר במשרד האוצר והסתדרות המורים הגיעו היום (שישי) להסכמות - ושנת הלימודים תיפתח כסדרה. ההסכמות שעלותן מאה מיליון שקלים נוגעות לימי המחלה והסכמי הפנסיה, שעמדו בלב המחלוקת, ובהתאם לכך הוסרו סכסוכי העבודה מסדר היום. כמו כן, ההסכם קובע כי תהיה חצי שנה של שקט מצד המורים עד לחתימת הסכם שכר חדש מול משרד החינוך - כך שבקרוב יחל משא ומתן חדש.

על פי ההסכם, יופחת לעובדי ההוראה יום אחד בגין כל יום מחלה ולא כ-1.4, כפי שהיה נהוג עד עתה. בנוסף יינתן סכום חד פעמי לכל גמלאי שפרש החל משנת 1986. הצדדים הסכימו להקים קרן ימי מחלה שתעניק מימון לעובדי הוראה שימי המחלה שלהם הסתיימו. כמו כן, הוסכם בנושא חישוב הפנסיה, שתחושב מעתה כנגזרת של השכר האחרון. הסדר זה יחול על עשרות אלפי עובדי הוראה וגמלאים.

השר כחלון בירך על ההבנות ואמר כי הן "פרי של עבודה משותפת ודיונים אינטנסיביים של השבועות האחרונים, ועל כך יש לברך את אנשי משרד האוצר והסתדרות המורים. הבטחנו לעשות הכל, יחד עם הסתדרות המורים, כדי ששנת הלימודים תתחיל ב-1 בספטמבר לטובת הילדים, ההורים ועובדי ההוראה - והצלחנו".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד ונציגי משרד האוצר, 30 באוגוסט 2019. אתר רשמי
בן דוד עוזבת את בניין משרד האוצר בעת הפיצוץ במו"מ/אתר רשמי

קובי בר-נתן, הממונה על השכר והסכמי עבודה, הוסיף: "אני שמח שהצלחנו להגיע להסכמות ולחסוך מתלמידי והורי ישראל שיבושים מיותרים. ההסכם מסדיר את סוגיות הפנסיה וימי המחלה של עובדי ההוראה. אני רוצה להודות לעובדי האגף המסורים שעשו לילות כימים על מנת להביא להסכמות ולדאוג כי שנת הלימודים תפתח כסדרה תוך שהכסף הציבורי ינותב למקומות הנכונים. אני גם רוצה לברך את גב' יפה בן דוד על מנהיגותה ואחריותה בהגעה להבנות ופתיחת שנת הלימודים ביום ראשון. אני מאחל שנת לימודים פוריה ומוצלחת לכולם".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך. "אני מברך את שר האוצר משה כחלון ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, שלאחר משא ומתן אינטנסיבי הגיעו להסכמה שתאפשר את פתיחת שנת הלימודים תש"פ", אמר. "המורים שלנו הם נכס חשוב לחברה הישראלית ואני מבקש להוקיר את עבודתם. שתהיה שנת לימודים מוצלחת לכולם".

הפגנת הסתדרות המורים בתל אביב, 29.08.2019. ראובן קסטרו
הפגנות הסתדרות המורים בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, מסר: "אני מברך על ההסכמות שמבטיחות את פתיחת שנת הלימודים. מערכת החינוך ערוכה לקלוט את כל 2.3 מיליון התלמידים והתלמידות. עבדנו באופן אינטנסיבי וללא לאות כדי ששנת הלימודים תש"פ תפתח כסדרה. אני מאחל לאנשי החינוך שלנו ולתלמידים שנת לימודים פוריה ומוצלחת".

יותר מיממה של משא ומתן

הצדדים הגיעו להסכמות אחרי יותר מ-24 שעות של משא ומתן שבמהלכו הגיעו למבוי סתום, והדיונים בבית הדין האזורי בתל אביב בראשות השופטת אסנת רובוביץ'. במסגרת המו"מ, דנו הצדדים בנושאי הפנסיה, מורות נודדות וכן הרפורמה בחינוך המיוחד. במשרד האוצר טענו כי אין עילה מספקת להשבתת מערכת החינוך, בעוד שהסתדרות המורים דרשה לשנות את ההסכמות שעליהן היא חתומה. בנוסף לכך, באוצר טענו כי בעת ממשלת מעבר יש קושי ממשי להיענות לדרישות הסתדרות המורים.

באוצר הציבו מוקדם יותר אולטימטום למזכ"לית ההסתדרות בן דוד, לפיו אם תקבל את הצעתם הנוגעת לארבעת הסעיפים - פנסיה, מחלה, תגמול על השלכות החינוך המיוחד ומורות נודדות - לא ייפנו לבית הדין לעבודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נציגי ההסתדרות ומשרדי הממשלה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד ונציגי משרד האוצר, 30 באוגוסט 2019. אתר רשמי
אחרי האולטימטום - בן דוד חוזרת לשולחן המו"מ/אתר רשמי

כ-1,700 מורים וגננות הפגינו אתמול בתל אביב במחאה על תנאי העסקתם. בנאום שנשאה בהפגנה אמרה בן דוד כי "עובדי ההוראה מפסיקים לשתוק, ודורשים את הזכויות המגיעות להם על פי החוק. אנחנו לא מבקשים תרומות מאף אחד, אלא רוצים את הזכויות שמגיעות לנו. כל עובד הוראה צריך לדעת מה הפנסיה שמגיעה לו ואיך עושים זאת נגזרת מהשכר האחרון. נדע שלא עובדים עלינו".

עוד אמרה בן דוד כי "אני דורשת את מה שמגיע לנו ולא, לא נפתח את שנת הלימודים. נעבוד על ההסכם החדש ונדאג לשכר המורה המתחיל. אנחנו דורשים מראש הממשלה שיתערב. חזרתי מהמו"מ ובאמת שניתן לסגור זאת. זה באמת תלוי בהתערבות ראש הממשלה".

(עדכון ראשון: 11:54)

תלמידים בבית הספר נופי סלע המעלה אדומים ביום הראשון ללימודים, 1 בספטמבר 2017. יותם רונן
השנה תיפתח כסדרה?/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully