וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, קרצייה: שני מקרים של קדחת הבהרות התגלו בבנימינה

29.8.2019 / 10:00

לפני כחודשיים אושפזה בת 70 כשאובחנה חולה בקדחת, ושבועיים לאחר מכן אושפזה פעוטה שנדבקה אף היא. האיגוד הווטרינרי הורה למועצה המקומית להדביר נגד הקרציות בגינות הציבוריות, המהוות כר פורה לגידולן. בעיקר בקיץ, מומלץ להקפיד על היגיינה בסביבת הכלב והאדם

קרציה. משרד החקלאות, אתר רשמי
קרצית הכלב החומה, המעבירה את הקדחת/אתר רשמי, משרד החקלאות

שני מקרים של קדחת הבהרות שהתגלו לאחרונה בבנימינה הסתיימו באשפוזים בבית החולים הלל יפה בחדרה. בעקבותיהם פרסמה אתמול (רביעי) המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה אזהרה לציבור מאת מנכ"ל איגוד ערים וטרינרי שומרון. המנכ"ל, המשמש גם כווטרינר הראשי של האיגוד, ד"ר ריאד בדראן, הורה השבוע למועצה המקומית לבצע הדברה כנגד קרצית הכלב החומה בשתי גינות ציבוריות בסמוך למתנ"ס היישוב בשכונת גבעת חן, בשל החשד כי ההדבקות במחלה אירעו שם ובשכונת ורבורג.

המועצה התבקשה גם לכסח את הצמחייה שגדלה שם פרא ועלולה להוות כר גידול לקרצייה. "בכלל, סביבת הבלוקים שם מאד מוזנחת", סיפר גורם רשמי לוואלה! NEWS על הבניינים בשכונה המחכים שנים לפרויקט פינוי בינוי שייגאל אותם.

קדחת הבהרות, המוכרת גם בשם קדחת הכתמים, מועברת לבני אדם על ידי עקיצתה של קרצייה נגועה. באדם תופיע המחלה בדרגות חומרה שונות כמו חום גבוה, צמרמורות, כאבי שרירים ועצמות וחולשה כללית. בשלבים מתקדמים, יופיעו כתמים בצדן הפנימי של כפות הידיים והרגליים. במקרים נדירים, המחלה עלולה להסתיים במוות.

צילומי כלבים של מאיר גור. מאיר גור, אתר רשמי
"פעמים רבות אנו מאבחנים קדחת קרציות באקראי בבדיקת דם שגרתית לכלב"/אתר רשמי, מאיר גור

מטופלים הנגועים בקדחת, מטופלים בדרך כלל בתרופת המרשם האנטיביוטית דוקסילין, בה החומר הפעיל הוא דוקסיציקלין. היא משמשת לטיפול בזיהומים שמקורם בחיידקים ובמיקרואורגניזמים אחרים המגיבים לה, וכן לטיפול מונע במלריה, כאשר תרופות אחרות אינן מתאימות, או כאשר טפיל המלריה עמיד לתרופות אחרות. אלא שהיא אינה ניתנת לילדים מתחת לגיל 12.

לפני כחודשיים, אישה כבת 70 מגבעת חן אושפזה בבית החולים הלל יפה בעקבות חולשה, סחרחורת וכאבים לא מוסברים. בבית החולים היא אובחנה כנגועה בקדחת. אין לה לה כלב והיא לא זוכרת מגע עם בעלי חיים אחרים או אפילו עקיצה. היא אושפזה לכמה ימים ושוחררה לביתה.

כשבועיים לאחר מכן, אושפזה בבית החולים הלל יפה פעוטה כבת שנתיים שאף היא אובחנה כחולה בקדחת הבהרות. גם בביתה אין כלב, אך היא שהתה בקפריסין בחופשה ונבדק חשד שאולי נדבקה שם. אולם, מבדיקה עולה כי פקדה את אותו הגן הציבורי בבנימינה. בית החולים דיווח על המקרים למשרד הבריאות, שדיווח למשרד החקלאות ולאיגוד הערים הווטרינרי שומרון, של יישובי הסביבה, הכפוף לו מקצועית.

עוד בוואלה!

בת 17 נהרגה בהתנגשות בעץ באשקלון, אחיותה נפצעו קשה מאוד

לכתבה המלאה
גן ציבורי ברחוב ויצמן בחולון, אפריל 2015. ברני ארדוב
המועצה המקומית ביצעה הדברה כנגד קרצית הכלב החומה בשתי גינות ציבוריות בבנימינה. גן ציבורי בחולון/ברני ארדוב

ד"ר דניאל לוי, וטרינר ומנהל מקצועי בקבוצת מילטין הסביר כי "קרציות שאינן מטופלות בזמן יכולות לגרום לכלב לחלות בקדחת קרציות אשר איננה מדבקת לבני אדם. אך הקרציות שגרמו לכלב לחלות עלולות לשאת טפילים אשר כן מהווים סכנה לבני אדם ויכולות לגרום לבני המשפחה לחלות בקדחת הבהרות".

עוד הסביר ד"ר לוי כי נכון להיום לא קיים חיסון לכלב או לאדם כנגד המחלה, "לכן הדרך היעילה ביותר למנוע הידבקות היא למנוע חשיפה של הכלב לקרציות באמצעי הדברה מתקדמים, יעילים ובטוחים הניתנים אצל הווטרינר. פעמים רבות אנו מאבחנים קדחת קרציות באקראי בבדיקת דם שגרתית. מדובר במחלה איטית וממושכת אשר ללא טיפול עלולה לגרום למות הכלב. אבחון מוקדם וטיפול מתאים יביאו להצלת חיי הכלב ולכן חשוב מאוד לפעול למניעה ראשונית".

למרות שמהמקרים בבנימינה עולה החשד כי הקרצייה הנגועה הסתתרה בעשבייה, ולא הגיעה ישירות מחיית מחמד, הווטרינר ד"ר בדראן ממליץ להקפיד תמיד, ובמיוחד בעת הזו, על טיפול וטרינרי נאות בכלבים. הוא אומר כי על מנת להימנע מעקיצת קרצייה, יש לבצע מספר פעולות בסביבת המחייה של הכלב והאדם:

מהמועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה נמסר בתגובה: "המועצה קיבלה לאחרונה דיווח מהאיגוד הויטרינרי על שני מקרים של עקיצת קרציות בבנימינה שדווחו בשתי שכונות שונות. בעקבות כך רוססו באופן מיידי ועל פי הנחיות האיגוד המקומות שבהם עלה החשש להימצאות הקרציות. כמו כן המועצה הוציאה הודעה לכלל התושבים על דרכי מניעה וטיפול. בעלי הכלבים נדרשים לטפל בכלבים שלהם ולבצע טיפול מונע כנגד קרציות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully