וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: המארב, המטען והמרדף אחר המחבלים מהפיגוע בדולב

24.8.2019 / 20:20

יותר מיממה לאחר הפיגוע, גורמי ביטחון מעריכים כי משפחת שנרב לא הייתה המטרה של חוליית הטרור, אלא הסיור הצה"לי. המחבלים הכירו את הפעילות באזור ופעלו במשך זמן ממושך ובחשאיות רבה - עד שהפעילו את המטען ונמלטו. סיור במרחב זירת הפיגוע חושף גילויים חדשים

אמיר בוחבוט על פיגוע מטען החבלה בדולב, 24 באוגוסט 2019/צילום: אמיר בוחבוט

בסביבות השעה 10:20 אתמול (שישי), הגיעה משפחת שנרב אל מעין דני (עין בובין) שבמורדות היישוב דולב אחרי מעבר בדרך פתלתלה מהצומת. לפי ההערכות במערכת הביטחון, באותן דקות ארבו לשלושת בני המשפחה תצפיתנים של חוליית הטרור בחסות ההרים התלולים והצמחיה. זמן קצר לאחר הגעתם התרחש פיצוץ גדול. פטריית העשן שעלתה מהמקום שניות לאחר מכן מעידה על מטען חבלה במשקל כמה ק"ג, שכפי הנראה הוטמן בין המבנה המכוסה בשקיות פלסטיק לבריכת המים העליונה.

לפי עדויות גורמי הביטחון במרחב, אבי המשפחה, הרב איתן שנרב, פעל בקור רוח מופתי. למרות פציעתו, הוא טיפל בילדיו, הזעיק עזרה והספיק לקרוא קריאת "שמע ישראל" עם בתו רינה בת ה-17, שאיבדה את חיה בפיגוע.

המעיין בסמוך להתנחלות דולב בו נרצחה רינה שנרב בפיגוע, 23 באוגוסט 2019. מערכת וואלה!
הפיצוץ התרחש זמן קצר לאחר הגעת המשפחה למקום. מעין דני/מערכת וואלה!

זמן קצר לאחר מכן הגיע למקום ג'יפ סיור בפיקודו של מפקד המחלקה מגדוד נחשון, שהגיש עזרה לבני המשפחה, סגר את ציר התנועה, אבטח את המרחב וכיוון את כוחות ההצלה. הסיור היה אמור להגיע אל המעין בשעה 11:00, אך מסיבה לא ברורה הקדים את בואו ובכך היה בידו לסייע למשפחה כשכל דקה הייתה קריטית. לדברי גורמים במרחב, כבר בתחילת פעולת החילוץ של משפחת שנרב היה ברור שנדרש להעביר אותם לחלק העליון של הוואדי מעל המעין ולהקפיץ מסוק - אחרת הפינוי יארך זמן רב.

"אנחנו מתאמנים כל שבוע על הגשת עזרה ראשונה ובוחנים אותנו", סיפר חייל מחטיבת כפיר בשטח. "אני הוקפצתי מהבית למקרה. לא יודע איך הייתי מגיב אם הייתי בשטח אבל זה לא מפתיע אותי. מדברים איתנו על פיגועים כאלה כל הזמן".

עוד בוואלה!

הלילה הדרמטי של חיל האוויר בחאן יונס: "לא חושבים על האיומים"

לכתבה המלאה
חיילים מאבטחים את המעין והמרחב בו בוצע פיגוע הנחת מטען החבלה בדולב, 24 באוגוסט 2019. אמיר בוחבוט
"מדברים על פיגועים כאלה כל הזמן". חיילים מאבטחים את מרחב הפיגוע, היום/אמיר בוחבוט

מעין דני נמצא בחטיבה המרחבית אפרים בפיקודו של אלוף-משנה יפתח נורקין, שנכנס לתפקידו לפני כשבועיים. מדובר במוקד למטיילים פלסטינים וישראלים, חלקם מכירים זה את זה ולעתים מחליפים ברכות שלום.

לפי הממצאים שאותרו בשטח והערכות גורמי הביטחון במרחב, תשתית הטרור שעומדת מאחורי הפיגוע הכירה היטב את הפעילות סביב המעין. ככל הנראה החוליה כיוונה את הפעלת מטען החבלה לרגע בו יגיע סיור צבאי, אולם ייתכן מאוד שעם הגעת המשפחה למקום ללא ליווי צבאי העריכו שאולי פספסו את הסיור ולכן הפעילו את חומר הנפץ. מטען החבלה הופעל מטווח של מאות מטרים.

רמאללה. אמיר בוחבוט
הסריקות נמשכות. רמאללה, היום/אמיר בוחבוט

במערכת הביטחון מעריכים כי התשתית שביצעה את הפיגוע פעלה במשך זמן ממושך ובחשאיות גבוהה כדי להגיע לאזור באופן שלא יעורר חשד ולהטמין את המטען כך שלא ייחשף. עם זאת, בשלב זה לא ברור כמה מחבלים כללה החוליה, אך במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות כי היו חברים בה כמה תצפיתנים שסייעו למפעיל לתזמן את הפיצוץ.

מעל מעין דני קיימים כמה נתיבי תנועה באמצעותם היו יכולים המחבלים להימלט. העיקרי שבהם מוביל אל רמאללה וכפרי הסביבה. לא מן הנמנע שרכב מילוט המתין לחברי החוליה כדי לסייע בבריחתם.

חפ"ק המצוד ביישוב דולב בראשות מח"ט אפרים, 24 באוגוסט 2019. אמיר בוחבוט
חפ"ק המצוד בדולב, היום/אמיר בוחבוט

שעות ספורות לאחר הפיגוע הגיעו אל מרחב יהודה ושומרון שלושה גדודים וכוחות מיוחדים לסייע באבטחה ובמצוד אחר המחבלים. לפי דיווחים פלסטיניים, שלושה חשודים תושבי הכפרים במצפון ומערב רמאללה נעצרו, בהם סטודנט מאוניברסיטת ביר-זית. כמו כן, במסגרת החקירה פשטו הכוחות על חנויות ובתי עסק באזור ואף הוחרמו מצלמות אבטחה.

כחלק מהמאמצים הוקם חפ"ק מיוחד בפיקוד מח"ט אפרים לניהול המצוד ביישוב דולב, הכולל גורמי מודיעין, כוחות תקשוב, שב"כ, נציגי כוחות מיוחדים וגורמי איסוף משולבים. כל כמה שעות מתקיימת במקום הערכת מצב, במהלכה מעבירים גורמי הביטחון והצבא עדכונים שוטפים על מידע שזורם מהשטח ועל פעילות מבצעית שמתרחשת בלב הכפרים לאיתור המחבלים.

אזור המעין בו אירע פיגוע מטען החבלה בדולב, 24 באוגוסט 2019. אמיר בוחבוט
השלט הדהוי המוביל למעין דני, היום/אמיר בוחבוט

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון הדגישו כי כללי האבטחה של מוקדים כמו מעין דני עלו בהערכת המצב. לרבש"צים וראשי היישובים והמועצות תינתן הנחיה לא רק להגיע אל המקומות במוקדי החיכוך, אלא לדווח על כל אירוע חשוד וסימנים חריגים. בראשית הציר המוביל למעין דני מופיע שלט דהוי, שראוי שיוחלף בשלט חדש, עליו נכתב: "הביקור באתר זה מחייב אבטחה! לתיאום: מוקד בנימין".

פעילות לוחמי צה"ל במצוד אחר המחבלים מהפיגוע בדולב, 24 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
פעילות צה"ל במצוד אחר המחבלים, היום/דובר צה"ל
פעילות לוחמי צה"ל במצוד אחר המחבלים מהפיגוע בדולב, 24 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
פעילות צה"ל במצוד אחר המחבלים, היום/דובר צה"ל
פעילות לוחמי צה"ל במצוד אחר המחבלים מהפיגוע בדולב, 24 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
פעילות צה"ל במצוד אחר המחבלים, היום/דובר צה"ל
פעילות לוחמי צה"ל במצוד אחר המחבלים מהפיגוע בדולב, 24 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
פעילות צה"ל במצוד אחר המחבלים, היום/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully