וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן של כוכבי: פיגוע מטען החבלה בדולב שינה את כללי המשחק

24.8.2019 / 8:36

התכנון המקדים, ההסוואה ונתיב המילוט הוכיחו כי ארגוני הטרור עלו מדרגה בניסיונם התמידי להפתיע את ישראל. כעת ייבחן הרמטכ"ל לא רק בהצלחתו בלכידת המחבלים, אלא בתגובה עליה יבחר להמליץ לדרג המדיני - פגיעה במטרת איכות כואבת, או פעולה שתמנע כדור שלג?

קרדיט: דובר צה"ל

בשיחה עם כתבים, דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס, הגדיר אתמול (שישי) את הפיגוע בדולב כ"חמור מאוד", ולא באופן מקרי. התכנון המקדים, מטען החבלה, ההטמנה, ההסוואה, התצפית ונתיב המילוט - כל אלו מזכירים את פעילות חיזבאללה בדרום לבנון במלחמת המוחות שניהל נגד לוחמי צה"ל לאורך רצועת הביטחון טרם הנסיגה. רק בשונה מאותה מלחמה בדרום לבנון, אתמול בבוקר הייתה זו משפחה תמימה שהגיעה לבלות במעין ללא פתיחת ציר, ללא גששים וכלבים וללא ליווי של תצפיות או כלי טיס.

אופן הפעולה של המחבלים שינתה את כללי המשחק והפרה את האיזונים שתושבי יהודה ושומרון היו רגילים אליהם עד כה. מכאן זו שעת מבחן עבור הרמטכ"ל אביב כוכבי. לא רק בלכידת החוליה, אלא בהמלצתו לדרג המדיני על תגובה נגד המשלחים והאחרים. אם מדובר באחריות ישירה של חמאס - האם ימליץ לתקוף בעזה נגד מטרת איכות כואבת במיוחד, או שייבחר להוביל פעולה שתמנע כדור שלג?

מאז מבצע חומת מגן וסדרת מבצעים לאחר מכן, במהלכם הנחית צה"ל מכה אנושה על מעבדות ייצור חומרי הנפץ שתדלקו את האינתיפאדה השנייה, חלה דעיכה במושגים האלו שהיו שגורים בפי כל מפקד בגדה המערבית. עם זאת, המאמץ לייצר ולהבריח מטעני חבלה לא פסק לרגע ומעת לעת חשף השב"כ תשתיות טרור בתחום.

הרמטכ״ל אביב כוכבי מסייר בזירת הפיגוע בעין דני ליד דולב, עם מפקד הפיקוד, נדב פדן. דובר צה"ל
מכאן זו שעת המבחן עבורו. הרמטכ"ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע במעין, אתמול/דובר צה"ל

אחרי שנים של יובש יחסי, לאחרונה חלה תפנית. בינואר 2018 חשף צה"ל על בסיס מודיעין מדויק של השב"כ היקף גדול של מטעני חבלה במשקל 160 ק"ג. קציני מודיעין בכירים וותיקים הגדירו את המבצע לחשיפת התשתית כשיא של יותר מעשור במלחמה נגד הטרור הפלסטיני, והפיקוד הבכיר בצה"ל שיבח את האחראים לפיצוח.

אך אז הגיע חודש אפריל, ובמהלכו נחשפה תשתית שנייה ושונה. רכזי שב"כ בעלי אינטואיציה של אנשי שטח שנושמים את הסמטאות והקסבאות של יהודה ושומרון הצליחו בדקה ה-90 לאתר שני מטעני חבלה במשקל שמונה ועשרה ק"ג. תשתית הטרור הפלסטינית התכוונה להניח את שני מטעני החבלה על שני אוטובוסים בעורף הישראלי, והשיבה את הציבור הישראלי כ-20 שנה אחורה.

עוד בוואלה!

מצלמות אבטחה הוחרמו: מצוד נרחב אחרי המחבלים מהפיגוע בדולב

לכתבה המלאה
מטען חבלה שאותר על - ידי שב"כ לקראת פיגוע תופת של חמאס בירושלים. תקשורת שב"כ, אתר רשמי
מטען חבלה שאותר על ידי שב"כ לקראת פיגוע בירושלים, אוגוסט/אתר רשמי, תקשורת שב"כ

עליית המדרגה ברחבי הגדה המערבית היא עדות לעמידה היעילה של צה"ל והשב"כ נגד הניסיון המתמיד של ארגוני הטרור להפתיע את ישראל. השימוש במטעני חבלה בתצורה זו היא תפנית, וזה היה הרגע בו מנגנון הצללים החליט לעלות שלב, בדיוק כמו ההחלטה של ארגוני הטרור להכניס נשק חם להפגנות האלימות בגבול עזה, או לשלוח חוליות שיחדרו את הגבול לתוך שטח ישראל.

במהלך שנת 2018 אוגדת יהודה ושומרון בפיקודו של תת-אלוף ערן ניב עצרה 3,000 פלסטינים החשודים בטרור מסוגים שונים, תפסה כ-400 כלי נשק והחרימה שני מיליון שקלים שהיו מיועדים למימון טרור. המגמות השנה דומות גם כן. לפי קו החשיבה של מפקד האוגדה, גיבור הפיגוע בציר המתפללים בחברון ואחד מסמלי האינתיפאדה השנייה, אי אפשר למנוע הפתעות בעולם של חיכוך מתמיד, אבל בהיערכות נכונה אפשר לצמצם הפתעות. כשמושגים שהגה בעצמו הועתקו לגזרות אחרות, ניתן היה להבין שהוא פרץ דרך וחולל שינוי בחשיבה הכלל-צה"לית.

סריקות לוחמי צה"ל באזור יהודה ושומרון. 23 באוגוסט 2019. AP
סריקות לוחמי צה"ל באזור יהודה ושומרון, אתמול/AP

אולם במקרה הזה של הפיגוע במעין נדרשת פעולה מעמיקה ורחבה ברמת המטה הכללי, שעשויה לשנות את הכללים שהיו נהוגים עד כה בגדה המערבית. לא מדובר בפיגוע דריסה, דקירה או ירי על הצירים. פיגוע מטען החבלה יכול היה להסתיים באסון גדול יותר, ואם התשובה של צה"ל לא תהיה מהירה וחדה - החיקויים יגיעו במהירות.

במקביל, אסור לתת לפרסומים הזרים על תקיפות בסוריה ועיראק לטשטש את האמת. הזירות הנפיצות והקטלניות המידיות נמצאות בגדה המערבית ובגבול עזה.

רינה שנרב. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
רינה שנרב, שנרצחה בפיגוע בדולב/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully