וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פריז נשברה, אבל שוחררה": צרפת מציינת 75 שנים לשחרור הבירה

לאחר שישה ימים של התקוממות, הכריז הגנרל הצרפתי דה גול על שחרור העיר מידי הצבא הנאצי במלחמת העולם השנייה. למרד התושבים הצטרפו כוחות בעלות הברית ויחד הביאו לנסיגת הגרמנים. בקרבות השחרור נהרגו כ-2,000 לוחמים ואזרחים צרפתים ויותר מ-3,000 חיילים גרמנים

75 שנים לשחרור פריז מוזיאון חדש מספר את סיפור המלחמה/צילום: רויטרס

ברחבי צרפת מציינים השבוע 75 שנים לשחרור פריז מהכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה. ב-25 באוגוסט, בתום שישה ימים של התקוממות תושבים בעיר, הכריז הגנרל שארל דה גול מחוץ לבניין העירייה: "פריז זועמת, פריז נשברה, פריז התאהבה, אבל פריז שוחררה". במהלך הקרבות בעיר נהרגו כאלף לוחמי מחתרות, 600 אזרחים ו-156 חיילים צרפתים. מנגד, 3,200 חיילים גרמנים נהרגו בקרבות בבירה.

סיפור שחרורן של פריז, צרפת ואירופה בכלל, החל כבר ב-6 ביוני עם נחיתתם של עשרות אלפי חיילים אמריקנים, בריטים וקנדים. המהלך שסימן את תחילת התבוסה של הצבא הנאצי במלחמה. עם זאת, הציבור הפריזאי לא המתין עד להגעת הכוחות לעיר והחל במרי פעיל נגד הכוחות הגרמניים שהחזיקו בה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בטקס לציון 75 שנים לשחרור פריז במלחמת העולם השנייה, 24 באוגוסט 2019. רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון בטקס לציון 75 שנים לשחרור פריז, היום/רויטרס

ב-18 באוגוסט פתחו "כוחות הפנים" הצרפתיים בהתקוממות כללית, כשלמחרת הצטרפו אליה גם כוחותיו של דה גול ואף הופסקה תנועת הרכבות והמטרו בעיר. השוטרים בבירה, שכבר היו בשביתה הצטרפו ללחימה, שכמה ימים לאחר מכן גבתה את חייהם של כמעט 170 מהם. בנוסף, קבוצות קטנות של תושבים פתחו בסדרת תקיפות של חיילים ורכבים גרמניים.

תנועת ה"רזיסטנס" הרחיבה בהדרגה את השליטה על שכונות שלמות בעיר ואף השתלטה על בניין העירייה. הכוחות הגרמנים, למרות יתרונם הכמותי, הוגבלו לאזורים מסוימים. רק לאחר ארבעה ימים, ב- 22 באוגוסט, החליט מפקד בעלות הברית, גנרל דוויט אייזנהאואר, לשלוח סיוע צבאי ממשי לפריז. למחרת יצאו הגנרל הצרפתי פיליפ לקלרק עם אוגדת שריון בגיבוי אוגדה אמריקנית.

עוד בוואלה!

הלילה הדרמטי של חיל האוויר בחאן יונס: "לא חושבים על האיומים"

לכתבה המלאה
מטס לציון 70 שנה לפלישה לנורמנדי. פורטסמות', בריטניה, 5 ביוני 2014. רויטרס
מטס לציון 70 שנה לצניחה בנורמנדי, 2014/רויטרס

הטנקים הצרפתיים הראשונים חדרו לעיר בערב ה-24 באוגוסט והשתלטו על בניין העירייה. למחרת הונף הדגל הצרפתי מעל מגדל אייפל והחליף את צלב הקרס לאחר ארבע שנים.

חיילים גרמנים שנותרו בעיר כשהם מפוזרים ומבוהלים, נאלצו להיכנע. בצד הצרפתי לעומת זאת, ההפסדים היו מינימליים. למחרת צעד דה גול בשאנז אליזה יחד עם לקלרק וכוחותיהם לקול תשואות תושבי העיר. לאחר שחרור פריז, נדרשו תשעה חודשים נוספים לפני הכניעה הסופית של גרמניה במאי 1945.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully