וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלת ספרים ושיעורי העשרה: כמה תשלמו בשנת הלימודים הקרובה?

29.8.2019 / 8:00

אם לא יהיו עיכובים מיוחדים, בעוד כשלושה ימים תיפתח שנת הלימודים תש"ף, וההורים יידרשו להמשיך להכניס את ידיהם לכיס על מנת לממן שורת הוצאות עבור ילדיהם. מהו סך תשלומי החובה לכל אחת מהשכבות בבתי הספר, וכמה עולה הציוד הדרוש בכל אחת מהחנויות? כל המספרים

תלמידי תיכון למדעים ואומנויות ביום הראשון ללימודים, ירושלים, 1 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
שלושה ימים לחזרה ללימודים. תלמידי התיכון למדעים ואומנויות בירושלים/ראובן קסטרו

במהלך החופש הגדול משפחות מוציאות אלפי שקלים על מסגרות קיץ לילדים, אך פתיחת שנת הלימודים והחזרה לבתי הספר לא מבשרות על הקלה בנטל הכלכלי. בעוד שלושה ימים התלמידים ישובו אל ספסל הלימודים והוריהם יידרשו לשלם עבור שורה של הוצאות, החל מתשלומים עבור תכנים חינוכיים ופעילויות תרבות בבית הספר, ועד ציוד נלווה הנדרש ללימודים. בדיקת וואלה! NEWS עושה סדר - כמה תעלה לכם שנת הלימודים הקרובה?

בעקבות החלטת בג"ץ, שהתקבלה בתחילת חופשת הקיץ, משרד החינוך רשאי לגבות מהורים תשלום על מסיבות כיתה וסיום, טיולים שנתיים ותוכניות העשרה. סכומם של תשלומי החובה נע בין 245 שקלים לילד בגן, ל-1,354 שקלים לתלמיד תיכון. בג"ץ תמך את קביעתו בטענה כי אין להקריב מצוינות לטובת אי שוויון.

על פי ההנחיה שפרסם משרד החינוך בעקבות החלטת בג"ץ, במסגרת תשלומי החובה לשנת תש"ף ישלמו ההורים על ביטוח תאונות אישיות, ועד הורים, מסיבות כיתה וכמו כן על השאלת ספרים. תשלומי הרשות יכסו את הטיולים השנתיים וטיולים של תכנית של"ח (שדה, לאום וחברה). נוסף על כך, הורים שיירצו שילדיהם ישתתפו בתכניות העשרה בבית הספר בסיום יום הלימודים, כמו שיעורי שחמט או ריקוד, ייאלצו לשלם על כך מכיסם.

על פי התכנית של משרד החינוך להשאלת ספרי לימוד, הורה יכול לחסוך בין 500 ל-700 שקלים, אם בית הספר בו לומד הילד שלו נמצא בפרויקט להשאלת ספרי לימוד. במקרה כזה, עלות הספרים מפוצלת בין ההורים לסבסוד מצד בית הספר. על פי חוק משנת 2014, כל בית ספר מחליט אם הוא נכנס לפרויקט ההשאלה או לא. במידה ובית הספר לא לוקח חלק בפרויקט, על ההורים לממן את קניית ספרי הלימוד לילדיהם.

עוד בוואלה!

רקטה שוגרה מרצועת עזה, צה"ל תקף עמדת חמאס

לכתבה המלאה
מחאת התלמידים: טיול שנתי עצמאי של התלמידים השובתים ברמת הנדיב, ינואר 2015. ערן גילווארג
תשלומי הרשות יכסו גם את הטיולים השנתיים/ערן גילווארג

כמו כן, לעלויות ספרי הלימוד והטיולים מתווספות עוד לפני השיעור הראשון גם ההוצאות על כלי כתיבה ומחברות. המועצה הישראלית לצרכנות בדקה כמה יעלה סל בסיס של ציוד משרדי לתלמיד בחנויות שונות ומצאה כי קיים פער של כ-40 שקלים בין החנויות האינטרנטיות לרשתות השיווק. הפער בין הסל הזול ביותר לסל היקר ביותר עמד על מאה שקלים.

בסל שבדקה המועצה נכללו תיק אורטופדי, תיק טרולי, יומן, חמש מחברות משבצות, קלסר, עשר מחברות שורה, עשר עטיפות למחברות, 12 עפרונות עם מחק, מחדד, מספריים, עשרה מחקים, 12 צבעי פסטל, דבק סטיק, סרגל, ארבעה מרקרים, 12 טושים, גליל לעטיפת ספרים, מחברת חכמה, שמרדפים, 30 מדבקות לשמות וקלמר.

ביחס לשנים קודמות: עלייה בהוצאות הנוספות

פחות משליש מהנשאלים ענו כי הם נוהגים לערוך השוואות מחירים לפני היציאה לקנות ציוד לבית הספר

לצד בדיקה זו, ערכו במועצה הישראלית לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה סקר לפיו מחצית מההורים מעריכים כי ההוצאות עלו ביחס לשנה שעברה, והן עומדות על יותר מ-2,000 שקלים לילד. פחות משליש מהנשאלים ענו כי הם נוהגים לערוך השוואות מחירים לפני היציאה לקנות ציוד לבית הספר (26%), ו-11% לא עורכים השוואות כלל. 21% רוכשים ספרי לימוד חדשים, ומרבית הנשאלים - 67% - שואלים את ספרי הלימוד במסגרת תכנית השאלת ספרים של משרד החינוך.

מנתוני הסקר עולה כי אחת מכל חמש משפחות קונה חולצות חדשות לבית הספר ללא קשר למצבן של הקודמות, וקרוב ל-55% מנהשאלים רוכשים חדשות רק אם הקודמות בלויות או לא מתאימות. חולצות לבית הספר הן הוצאה של כ-200 שקלים בשנה לפחות, ומתחלקות לחולצות עם שרוול קצר, חולצות שרוול ארוך, חולצות לבנות לטקסים ואירועים, וקפוצ'ון אחד לפחות.

קרביץ הקניון הגדול פתח תקווה 28.8.17. ראובן קסטרו
11% מהנשאלים לא עורכים השוואות לפני היציאה לקנות ציוד לבית הספר/ראובן קסטרו

סל מותגים אותו רוכשים רק 5% מההורים, יקר יותר מסל מעורב ופחות ממותג, אותו קונים כ-60% מההורים. הוזלת הסל יכולה להיעשות בשימוש חוזר בציוד שנקנה בשנים הקודמות, וכך נוהגים כ-73% מההורים.

ילקוט בית ספר נחשב לאחד המרכיבים היקרים בסל החזרה לבית הספר, ומחירו יכול להגיע לכדי 300 שקלים. 60% מההורים ציינו כי הם קונים לילדם ילקוט חדש רק פעם בכמה שנים, ו-17% מעידים כי הם קונים ילקוט חדש בכל שנה.

מחברות, כלי כתיבה, חוצצים, שמרדפים וקלסרים הם מוצרים שאינם מתכלים, ולמרות זאת כשליש מההורים קונים מחדש את כל הציוד. עם זאת, 70% משתמשים בציוד משנה שעברה ועורכים "השלמות" במידת הצורך.

"אפשר להפוך את חוויית הקניות לשיעור פיננסי"

חוק חינוך חובה אינו כולל הוצאות נוספות, בהן תכנית לימודים נוספת, טיולים, מסיבות, ספרים, ביטוח, הסעות, ושכר לימוד בבתי ספר ייחודיים ואולפנות. כ-40% מעריכים כי התוספת עומדת על עד 1,000 שקלים לכל ילד, 30% ישלמו עוד 2,000 שקלים לשנה, ו-27% צפויים לשלם יותר מ-2,000 שקלים בשנה לכל ילד.

שאלה נוספת שעלתה בסקר היא סוגיית המורה הפרטי. 66% מההורים מעידים כי לא נעזרו במורה פרטי עבור ילדיהם - הוצאה העומדת על מאות שקלים נוספים בכל חודש.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר מרום, הדגיש את חשיבות החינוך הפיננסי כשיעור חובה בבית הספר ועד אז העביר את הכדור להורים. "עם קצת חשיבה, אפשר להפוך את חוויית הקניות של חזרה לבית הספר לשיעור בהתנהלות פיננסית בו הילד לומד בין 'רוצה' ובין 'צריך'. כך תציידו את הילד לא רק בתיק מתאים, אלא בתובנות צרכניות וכלכליות שילוו אותו שנים רבות ויהפכו אותו לצרכן חכם יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully