וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מאיים לשבות ומהן הדרישות? מדריך לסכנת שיבוש פתיחת שנת הלימודים

25.8.2019 / 9:45

שבוע לפני סיום החופש הגדול, שני ארגוני המורים ואפילו עובדי משרד החינוך מאיימים שלא לפתוח את השנה כסדרה. אילו תנאים הציב כל אחד מהם, היכן עומד המו"מ, והאם בית הדין לעבודה יכול לבלום את השביתות? מדריך

עריכה: רענן פוגל

שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים, שלושה ארגוני עובדים הקשורים למערכת החינוך בישראל הודיעו כי ישבתו מעבודתם ב-1 בספטמבר. מזכ"לית הסתדרות המורים מנהלת משא ומתן מול האוצר כבר חודשיים בעניין חישוב ימי מחלה ופנסיה לעובדים ותיקים, עובדי משרד החינוך רוצים העלאה בשכר בשל תוספת בעבודתם בגלל הטעמת רפורמות וגם יו"ר ארגון המורים הצטרף לחגיגה. העיתוי וכמות הארגונים שמודיעים על השבתה לא מפתיע. מדובר בממשלת מעבר לפני בחירות ובכניסתו של שר חינוך חדש, רפי פרץ, שלא בקיא בכל הפרטים והצדדים מנצלים כל רגע כדי לשפר עמדות.

הסתדרות המורים

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים המאגדת את הגננות והמורים בבתי הספר יסודי וחטיבות הביניים, הודיעה על השבתת הלימודים ב-1 בספטמבר כבר לפני חודש, זאת בשל הדרישה והמו"מ לשינוי בחישוב הפנסיה התקציבית ממנה נהנים חלק מהמורים: ימי המחלה כחישוב קלנדרי ולא כחישוב שעתי, כמו שהיה נהוג עד כה.

עוד בוואלה!

תקיפה בסוריה: צה"ל סיכל פיגוע של כוח קודס האיראני באמצעות רחפנים

לכתבה המלאה
חזרה ללימודים בבית ספר למוזיקה בן גוריון, בת ים. אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
העיתוי וכמות הארגונים שמודיעים על השבתה לא מפתיע/ראובן קסטרו

תוקפו של הסכם "אופק חדש" הגיע ב-1 ביולי, ובשל ממשלת המעבר לא נחתמו בין הצדדים הסכמי עבודה חדשים, כך שהדבר מהווה עבור בן דוד כר פורה להכרזת שביתות בכל נושא בו תחפוץ. נכון לשעה זו, לא ניכרת התקדמות במו"מ בין הצדדים. הדבר בא לידי ביטוי בכנס הערכות לקראת תחילת שנת הלימודים שם קראה בן דוד לאנשי האוצר "עבריינים עם רישיון", ואמרה כי לא תהסס להשתמש בתותחים הכבדים אם דרישותיה לא יענו.

דרישות אלו מוערכות על פי האוצר במאות מיליונים לקופת המדינה. בתקופה האחרונה קיימה בן דוד שיחות עם שר האוצר משה כחלון ונציגי האוצר. במשרדי הממשלה השונים אומרים כי יפנו לבית הדין לעבודה להוציא צו מניעה לאיומי בן דוד, אם לא תתגמש בדרישותיה.

תלמידי תיכון למדעים ואומנויות ביום הראשון ללימודים, ירושלים, 1 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
לא ניכרת התקדמות במו"מ בין הצדדים. תלמידים בירושלים/ראובן קסטרו

ארגון המורים

רן ארז, יו"ר ארגון המורים שאחראי על המורים בחטיבות העליונות והתיכונים, לא רצה להישאר מחוץ לתמונת איומי ההשבתות. על כן, בשבוע שעבר הודיע גם הוא על השבתת הלימודים ב-1 בספטמבר, זאת אם הכרזותיו על סכסוכי העבודה לא יקבלו מענה במשרד החינוך והאוצר. אלא שארז, בניגוד לבן דוד, חתום על הסכם קיבוצי מול האוצר עד שנת 2022, מה שמחייב אותו לשקט תעשייתי.

ארז בתגובה טען כי סכסוכי העבודה שהכריז עליהם בשל אי שיפוץ חדרי המורים, גמלה להשתתפות מורים בטיולים שנתיים, שמירה בלילות בטיולים שנתיים, חוסר תום לב ביחסי עבודה, הכבדה שרירותית על עבודת המורה וטופסולוגיה. בתגובה לכך, כבר בחמישי האחרון הוציאו בשלטון המקומי בקשה לבית הדין לעבודה לצווי מניעה נגד איומי ההשבתה של ארז. היום (ראשון) בצהריים צפוי ארגון המורים להגיב לבקשה זו. שאר ההליך צפוי להתקיים בבית הדין לעבודה אשר יחליט אם לשלוח את ארז הביתה או לכבד את בקשותיו.

עובדי משרד החינוך

בשבוע שעבר הודיעו עובדי משרד החינוך כי הם מכריזים על השבתת העבודה ב-1 בספטמבר. זאת, בעקבות הדרישה להעלאת שכר בשל ריבוי בהטמעת רפורמות, מה שמגדיל את שעות העבודה ללא תגמול נוסף. אלא שמאז חלו התפתחויות ועלו איומים נוספים כי עובדי משרד החינוך לא יחכו לתחילת שנת הלימודים, וישביתו את ההכנות לתחילתם כבר משבוע הבא.

שיבושים אלו צפויים להביא לא רק לפגיעה בהכנות לתחילת שנת הלימודים, אלא גם לפגיעה במורים עצמם ועיכוב בהכנת המשכורות וחישוב התוספות שיינתנו למורים, במידה והצדדים יגיעו להסכמות עם הארגונים השונים. במהלך השבוע צפויות להתקיים במשרד החינוך פגישות בין הצדדים כדי להגיע להסכמות ולמנוע את השיבושים וההכנות לקראת 1 בספטמבר.

בניין משרד החינוך בת"א. שרון בוקוב
עובדי המשרד לא יחכו לתחילת שנת הלימודים. משרד החינוך/שרון בוקוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully