וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר הירי על המטוס בגולן: הלוחמים פעלו בניגוד לנהלי הפתיחה באש

22.8.2019 / 10:07

בפיקוד הצפון מתחקרים את תקרית הירי של לוחמי צנחנים על מטוס אזרחי לאחר שחשדו כי חדר מסוריה. גורמי צבא אמרו לוואלה! NEWS כי "אין נוהל לירי מנשק קל מהקרקע על מטוס". מבדיקה ראשונית עולה כי החיילים דיווחו על המטוס, אך פתחו באש לפני שהגיעה תשובת חיל האוויר

מערכת וואלה! NEWS עשתה כל ניסיון כדי לאתר את בעל הזכויות לסרטון. אם בעל הזכויות מבקש לקבל את הקרדיט לצילום, הוא מוזמן לפנות למערכת ויינתן קרדיט מלא.

תקרית הירי של לוחמי חטיבת הצנחנים לעבר מטוס אזרחי רמת הגולן שעסק בפעילות צילום התקבל בהלם בקרב גורמים בכירים בצה"ל בכלל ובפיקוד הצפון בפרט. בתחילה חשבו קצינים בכירים שמדובר בבדיחה עד שהגיע סרטון שבו נראים הלוחמים כורעים ברך ביישור קו ופותחים באש לעבר המטוס. מתחקיר ראשוני עולה כי הלוחמים זיהו את כלי הטיס שחג בשמיים בצורה חשודה ודיווחו לחמ"ל. בפרק הזמן שחלף מהרגע שהמקרה דווח לבקרה של חיל האוויר החליטו לוחמים בשטח לירות לעבר כלי הטיס החשוד שלפי הערכתם הגיע מכיוון מזרח: מסוריה.

שני קליעים שירו הלוחמים פגעו בגוף המטוס ובתחקיר התברר כי סנטימטרים אחדים הפרידו בין הפגיעה במיכל הדלק, פיצוץ כלי הטיס והרג של הטייס. בנס הצליח הטייס לחמוק מקליעי הלוחמים ועזב את המקום. לפחות מתחקיר ראשוני התברר כי מדובר באזור מותר לטיסה ובכל זמן הטיסה הוא היה תחת מעקב של יחידת הבקרה האווירית. לדברי גורמים בפיקוד צפון, "לא מוכר שום נוהל בפיקוד צפון לירי בנשק קל מהקרקע לעבר כלי טיס". עוד אמר אחד הגורמים כי "כל חריגה או פעילות חשודה באוויר אמורה לעבור לידיעה וטיפול של יחידת הבקרה בחיל האוויר שמזניק מטוסים או מפעיל סוללות הגנה אוויריות במקרה קיצוני. יש שיתוף פעולה הדוק בין פיקוד צפון לחיל האוויר".

אירוע חמור בצפון: חיילי צה"ל ירו לעבר מטוס צילום אזרחי מחשש משדובר באיום מסוריה. אתר רשמי
הצנחנים יורים לעבר המטוס, אתמול/אתר רשמי

התחקיר בפיקוד הצפון יבדוק לא רק מי הגורם שנתן הוראה ומי אישר את התהליך אלא גם יבחן מה היה התדריך של הוראות הפתיחה באש לפני העלייה לתעסוקה המבצעית. לדברי גורם צבאי במיל' המצוי בפרטי האירוע כל מי שעושה השוואה בין כלי טיס בסדר גודל כזה שטס במרחב לרחפן פלסטיני שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל "עושה טעות חמורה". עוד אמר הגורם כי לא זכורה לו במרחב הצפוני פקודה או אישור לירי מהקרקע לעבר כלי טיס. לדבריו יש שיתוף פעולה הדוק בין הגורמים כדי למנוע אירועים מהסוג הזה ותמיד על הטווח האווירי בגובה שכזה אחראי חיל האוויר.

גורמי צבא הדגישו כי הלוחמים חשבו כי מדובר בכלי עוין שהגיע מהשטח הסורי ולדעתם חשבו שהם מסכלים פיגוע. החל משעות הבוקר המוקדמות חודדו ורועננו הנהלים בפיקוד הצפון אודות הטיפול באירוע מהסוג הזה, חידוד הקשר והנהלים מול הבקרה של חיל האוויר ושאר היחידות המבצעיות במרחב.

עוד בוואלה!

גרסאות סותרות ודרישה לעימות: השאלות הפתוחות בתיק האונס בצפון

לכתבה המלאה
מטוס צילום אזרחי שנורה, 21.08.2019. ללא קרדיט, אתר רשמי
סנטימטרים מאסון. המטוס האזרחי שנפגע מירי חיילי צה"ל, אתמול/אתר רשמי, ללא קרדיט

מדובר צה"ל נמסר כי: "כוח צה"ל שפעל ברמת הגולן זיהה כלי טיס שחשד בו ככלי טיס עוין שחדר משטח סוריה ומהווה איום ממשי, לכן פתח לעברו באש. לאחר שהבין שמדובר בכלי טיס אזרחי ישראלי, חדל את הירי. כחלק מנוהל הגנה מפני חדירת כלי טיס, מצופה מהכוח בשטח לזהות ולתצפת לעבר כלים חשודים. מדובר באירוע חמור שנמצא בתחקיר ולקחיו יופקו".

מטוס צילום אזרחי שנורה, 21.08.2019. ללא קרדיט, אתר רשמי
המקום שבו חדק הקליע לכנף המטוס/אתר רשמי, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully