וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליד עבודות התשתית: הצבייה ג'יזל, סמל המאבק בפארק היין, נדרסה למוות

22.8.2019 / 5:09

ארגוני הסביבה מנהלים מאבק מתמשך לתיקון התכנית, המאיימת לפגוע קשות בצבאים ובאיילות באזור רמת הנדיב אם לא יישמר עבורם "מסדרון אקולוגי" שייאפשר מעבר בטוח. ג'יזל תועדה בתחילת העבודות כשהיא מהססת לחצות כביש - והייתה לסמל המאבק. אתמול נמצאה מתה בצד הדרך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמל המאבק. ג'יזל בתיעוד לפני כחודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצבייה ג'יזל, סמל המאבק בתכנית המגורים "פארק היין" בזכרון יעקב, נמצאה מתה אתמול (רביעי) לאחר שנדרסה, בסמוך לעבודות המתבצעות בימים אלה לצורך הכשרת הקרקע עבור התוכנית. זאת, חמש שנים אחרי שנפצעה והושבה לטבע.

לדברי החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורמת הנדיב המובילים עם התושבים המקומיים את המאבק לתיקון התוכנית ושמירת המסדרון האקולוגי, "מותה הכואב והמיותר של הצבייה ג'יזל, הוא שיעור קריטי בחשיבות יצירתם של מעברים נאותים לבעלי החיים בחציית תשתיות, ושמירת מסדרונות אקולוגיים שיבטיחו את חוסנן של האוכלוסיות לאורך זמן".

הצבייה ג'יזל נמצאה פגועה בסמיכות לגבעת הצבאים בזכרון יעקב בשנת 2014. היא נאספה על ידי פקח רשות הטבע והגנים והועברה לטיפול בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. היא טופלה שם במסירות, ואז התגלה כי היא בהריון. לאחר שיקום מהיר היא הוחזרה לאזור מחייתה בגבעת הצבאים, הפעם כשהיא נושאת קולר GPS. המעקב אחר ג'יזל הממושדרת סיפק הצצה לחיי הצבאים במרחב ומידע מרתק על אורחות חייהם. היא שוטטה במרחב הגבעה, ואף המליטה בה עופרים.

מאז 2013 מתריעים האקולוגים כי קידומה של תכנית "פארק היין" במתכונתה הנוכחית יביא בתוך כמה שנים להכחדתם של הצבאים והאיילות של פארק רמת הנדיב שבדרום הכרמל. זאת, אם לא יישמר לחיות הבר "מסדרון אקולוגי" המאפשר להן מעבר בטוח בין שטחי פארק זה לפארקים האחרים בכרמל, שם הן מזדווגות ומתרבות.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי "גבעת הצבאים היא חוליה מקשרת חיונית בין שטחי הטבע של רמת הנדיב, לבין שטחי אלונה והר חורשן, ומאפשרת לצבאים להתרבות ולאוכלוסייה להישאר חסינה".

שורה של החלטות והתחייבויות קבעו שיש לעדכן את תכנית "פארק היין" ולהרחיב את המסדרון האקולוגי בה על מנת לאפשר את מעבר חיות הבר דרכו. אלא שרשות מקרקעי ישראל התעלמה מהחלטות אלה והחליטה להוציא את מגרשי התוכנית לשיווק. פניות של רמת הנדיב והחברה להגנת הטבע לרמ"י ולמועצה המקומית, נדחו. בחודש יולי האחרון, יצאה רמ"י לעבודות תשתית בתחום פארק היין. ימים בודדים לפני תחילת העבודות ואפילו בתחילתן, עוד נלכדה ג'יזל - שהייתה לסמל המאבק - בעדשת מצלמת בעלי החיים המוצבת באתר על ידי רמת הנדיב, לצורך ניטור תנועות חיות הבר. בהעדר מעבר בטוח היא נצפתה מהססת - לחצות מצד אחד של הכביש או לא. ביום רביעי, כאמור, נמצאה ג'יזל מתה לצד הדרך, לאחר שנדרסה. בנתיחה שעשו לה, הסתבר שהיא הייתה בהיריון מתקדם.

עוד בוואלה!

סקר וואלה! NEWS: למרות הסערות - כחול לבן שומרת על כוחה

לכתבה המלאה
הצבייה ג'יזל, סמל המאבק בפרויקט פארק היין, שנדרסה סמוך לעבודות. אתר רשמי
"מוות כואב ומיותר". הצבייה ג'יזל/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully