וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: דחיית ההצעה על גרינלנד "נבזית"; בדנמרק המומים מביטול הביקור

לאחר שביטל את ביקורו בקופנהגן, הסביר נשיא ארה"ב את הצעד והאשים את ראש ממשלת דנמרק בכך שהעליבה את ארצות הברית. "גרינלנד הייתה רק רעיון, אבל אני חושב שכשהם אומרים שזה 'אבסורדי' - זה נאמר בדרך מאוד נבזית, מאוד סרקסטית - אמרתי: נעשה את זה כבר בפעם אחרת"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף אתמול (רביעי) את הדחייה "הנבזית" של ראשת ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן להצעתו לרכוש את גרינלנד, לאחר שכבר ביטל את ביקורו המתוכנן בקופנהגן - כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. טראמפ האשים את פרדריקסן בהעלבת ארצות הברית כולה בעצם הדחייה של הבקשה לדון על רכישת הטריטוריה, ותיאר אותה כאבסורדית.

בשיחה עם כתבים בבית הלבן, טראמפ תיאר את שאיפתו לרכוש את גרינלנד כמעין "עסקת נדל"ן גדולה", וטען כי האי מהווה נטל כלכלי על דנמרק. הוא הדגיש כי הוא אינו הנשיא הראשון שמעלה את הרעיון לקנות את האי, בו מוצב בסיס צבאי אמריקני. לדבריו, "גרינלנד הייתה רק רעיון, רק מחשבה, אבל אני חושב שכשהם אומרים שזה 'אבסורדי' - זה נאמר בדרך מאוד נבזית, מאוד סרקסטית - אמרתי: נעשה את זה בפעם אחרת. אנחנו נלך לדנמרק, אני אוהב את דנמרק, הייתי בדנמרק, ואנחנו, בכנות, נעשה זאת בפעם אחרת".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית בבית הלבן עם נשיא רומניה, 20 אוגוסט 2019. רויטרס
טראמפ תיאר את שאיפתו לרכוש את גרינלנד כמעין "עסקת נדל"ן גדולה"/רויטרס

בגרינלנד ובדנמרק שללו את רכישת האי והבהירו כי הוא "אינו למכירה". עם זאת, פרדריקסן הביעה אכזבה מביטול ביקורו של טראמפ במדינה, שאמור היה להתקיים בראשית החודש הבא. היא אמרה אתמול לכתבים כי היא "מוטרדת ומופתעת כאחד" מההחלטה, אך גם הבהירה כי הזמנתה לטראמפ עדיין בתוקף וכי "דנמרק וארצות הברית לא נמצאות במשבר. ארה"ב היא אחת מבעלות הברית הקרובות לנו ביותר".

ברקע הדברים, שוחח שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם מקבילו הדני ג'פה קופוד ושיבח את שיתוף הפעולה הבטחוני בין וושינגטון וקופנהגן. "השר הביע הערכה לשיתוף הפעולה עם דנמרק כאחת מבעלות הברית של ארצות הברית ולתרומתה של דנמרק לטיפול בסוגיות הקשורות לביטחון הגלובלי", נמסר בהצהרה מטעם משרד החוץ האמריקני. עוד נמסר כי השניים גם "דנו בחיזוק שיתוף הפעולה עם ממלכת דנמרק, לרבות גרינלנד, בים הארקטי". קופוד, מצידו, מסר כי ניהל שיחה "כנה, חברית ובונה" עם פומפאו. "ארה"ב ודנמרק הן חברות קרובות ובעלות ברית עם היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה מסביב לעולם. הסכמנו להישאר בקשר במגוון רחב של נושאים אשר לגביהם קיים עניין הדדי", צייץ קופוד בטוויטר.

עוד בוואלה!

סקר וואלה! NEWS: למרות הסערות - כחול לבן שומרת על כוחה

לכתבה המלאה
ראשת ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן במהלך מסע"ת בקופנהגן 7 באוגוסט 2019. רויטרס
"מוטרדת ומופתעת כאחד" מביטול הביקור. רה"מ דנמרק, מטה פרדריקסן/רויטרס

זאת לא הפעם הראשונה שבה מנהיג אמריקני רצה להשיג שליטה על האי. ב-1946 הציעה וושינגטון לקופנהגן מאה מיליון דולר אחרי שהשתעשעו ברעיון להחליף אדמות באלסקה תמורת חלקים אסטרטגיים באי. הסכם שנחתם בין שתי המדינות ב-1951 מאפשר לארצות הברית לבנות בסיסים ותחנות מכ"ם בגרינלנד. לחיל האוויר האמריקני יש בסיס אחד בצפון האי, ת'ולה, ואחרים הפכו במרוצת השנים לשדות תעופה אזרחיים.

לבד מהמיקום האסטרטגי של גרינלנד והבסיס האמריקני המוצב בה, לרכישתה יכולות להיות השלכות כלכליות נרחבות, לרבות עתודות בלתי מנוצלות של נפט, גז ומינרלים שיהפכו להיות זמינות עבור וושינגטון. כ-55 אלף בני אדם מתגוררים באי, וכ-17 אלף מתוכם חיים בבירה נואוק.

הרים מכוסים שלג מעל הנמל והעיר טאסילאק, גרינלנד, יוני 2018. רויטרס
בגרינלנד ובדנמרק שללו את ההצעה לרכוש את האי והבהירו כי הוא "אינו למכירה". העיר טאסילאק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully