וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנמרק: ההצעה של טראמפ לרכוש את גרינלנד - אבסורדית

19.8.2019 / 18:21

בעת ביקורה באי הבהירה ראשת ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן כי הוא אינו עומד למכירה ובעל "חשיבות גוברת לכל הקהילה הבינלאומית". בחודש הבא היא צפויה להיפגש עם הנשיא האמריקני והביעה תקווה כי היחסים האסטרטגיים הקרובים בין שתי המדינות יישמרו

ראשת ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן במהלך מסע"ת בקופנהגן 7 באוגוסט 2019. רויטרס
"אבסורדי". ראשת ממשלת דנמרק, פרדריקסן/רויטרס

ראשת ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן דחתה את הרעיון של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לרכוש את האי גרינלנד כ"אבסורדי". בעת ביקורה בגרינלנד, האי הגדול ביותר בעולם, אמרה: "גרינלנד לא שייכת לדנמרק, גרינלנד היא גרינלנדית. אני מקווה שזה לא היה משהו שנשקל ברצינות".

פרדריקסן, שנכנסה לתפקידה בחודש יוני ותיפגש עם טראמפ בחודש הבא, אמרה כי האזור הארקטי "מקבל חשיבות גוברת לכל הקהילה הבינלאומית" לאור המשאבים הרבים שיש בו, שבהם חושקת רוסיה ומדינות אחרות.

נסיגת הקרח עשויה לחשוף מאגרי נפט ומחצבים אחרים, שעשויים לשנות דרמטית את עתיד האי. עם זאת, טרם התגלה נפט במי גרינלנד, ש-80% ממנה מכוסה בקרח, בעובי של עד שלושה קילומטרים. משמעות הדבר שחיפושי הנפט אפשריים רק באזורי החוף. גם שם, התנאים לא אידיאליים לאור החורף הארוך והקור העז.

הרים מכוסים שלג מעל הנמל והעיר טאסילאק, גרינלנד, יוני 2018. רויטרס
לא הפעם הראשונה שבה מנהיג אמריקני רצה להשיג שליטה על האי. גרינלנד/רויטרס

אתמול אמר טראמפ כי הוא הביע עניין ברעיון, אך הוא לא בעדיפות עליונה בעיני ממשלו. זאת לא הפעם הראשונה שבה מנהיג אמריקני רצה להשיג שליטה על גרינלנד. ב-1946 הציעה וושינגטון לקופנהגן מאה מיליון דולר אחרי שהשתעשעו ברעיון להחליף אדמות באלסקה תמורת חלקים אסטרטגיים באי. הסכם שנחתם בין שתי המדינות ב-1951 מאפשר לארצות הברית לבנות בסיסים ותחנות מכ"ם בגרינלנד. לחיל האוויר האמריקני יש בסיס אחד בצפון האי, ת'ולה, ואחרים הפכו במרוצת השנים לשדות תעופה אזרחיים.

"למרבה המזל, הזמנים שבהם קנו ומכרו מדינות ואת תושביהן נגמרו. בואו נשאיר את זה שם. צחוק בצד, כמובן שנרצה יחסים אסטרטגיים קרובים יותר עם ארצות הברית", אמרה ראשת ממשלת דנמרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully