וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר חריף עם משרד החינוך: 20 אלף התלמידים בנגב שיישארו בבית

22.8.2019 / 8:30

ראש המועצה אל קסום הודיע כי שנת הלימודים לא תיפתח בבתי הספר המשרתים את תושבי היישובים הלא מוסדרים, לאחר שהתריע כי הכיתות ישנות, לא ראויות לאכלוס וחסרות מיגוניות. לדבריו, "משרד החינוך צריך לקחת אחריות על הילדים הללו". במשרד טענו כי "מועברים תקציבי עתק"

צילום: אילן סימן טוב

ראש המועצה האזורית אל קסום, סלאמה אלאטרש, הודיע אתמול (רביעי) בבוקר כי שנת הלימודים לא תיפתח בבתי הספר במועצה שבנגב המזרחי שמונה מעל ל-70 אלף תושבים. זאת, על רקע משבר חריף עם משרד החינוך, באשר לאופן תקצוב מוסדות החינוך הנמצאים בכפרים הלא מוכרים שבשטחי המועצה.

המועצה נאלצה בשנים האחרונות להוציא מתקציבה השנתי כ-35 מיליון שקלים, על מנת להעניק שירותי חינוך הולמים לתלמידים בכפרים הלא מוכרים. סגירת בתי הספר בתחילת חודש ספטמבר משמעותה ש-20 אלף תלמידים לא יתחילו את שנת הלימודים.

בשונה ממועצות אזוריות אחרות, המעניקות שירותי חינוך ביישוביהן בלבד, אל קסום מפעילה בתי ספר שמשרתים את תושבי היישובים הלא מוסדרים באזור רחב של הנגב, ממבואות ים המלח ועד צומת אשל הנשיא. היישובים נמצאים מחוץ לתחום השיפוט של המועצה, בשטחן של רשויות מקומיות אחרות או בשטח גלילי, ללא שיפוט.

מועצה אזורית בנגב שבה לא יפתחו את שנת הלימודים בגלל סכסוך על תקציב ממשרד החינוך. אילן סימן טוב, אתר רשמי
ללא כיתות מחשב, ללא מעבדות, ללא מיגוניות. כיתות לימוד בישוב לא מוסדר/אתר רשמי, אילן סימן טוב

כבר בחודש מאי האחרון, פנה ראש המועצה למנכ"ל משרד החינוך והתריע על הבעיה. במכתב פירט מהם המשאבים הנדרשים ממשרד החינוך על מנת שהמועצה תוכל להמשיך ולהפעיל את מערך החינוך שישובים הלא מוסדרים.

אחד הנושאים המרכזיים בפניית המועצה היה התנאים שבהם לומדים התלמידים. הכיתות נמצאות במבנים יבילים, רובם ישנים ואינם ראויים לאכלוס תלמידים, ללא כיתות מחשב, ללא מעבדות, וחמור מכך - ללא מיגוניות. על אף שבשטח אחד ממתחמי החינוך המדוברים נפלה בעבר רקטה שנורתה מרצועת עזה.

מועצה אזורית בנגב שבה לא יפתחו את שנת הלימודים בגלל סכסוך על תקציב ממשרד החינוך. אילן סימן טוב, אתר רשמי
סביבת לא ראויה לתלמידים. חצר בית ספר בישוב לא מוסדר בנגב/אתר רשמי, אילן סימן טוב

במכתבים ששלחה, דרשה המועצה סכום של כ-20 מיליון שקלים לתפעול של מוסדות החינוך ועוד כ-15 מיליון שקלים לשיפוץ והקמת מבני חינוך. "משרד החינוך צריך לקחת אחריות על הילדים הללו", אמר ראש המועצה סאלמה והוסיף כי בעקבות היעדר התקצוב, נמצאת המועצה בגירעון עמוק. "לא אסתפק בהבטחות ריקות מתוכן. נציגי משרד החינוך הגיעו אלינו השבוע ללא הצעות מעשיות ולכן, לצערי, הודעתי להם שלא נפתח את השנה. עד שלא נתוקצב - הילדים הללו לא ילמדו".

המועצה האזורית אל קסום ממוקמת בנגב המזרחי, בין רהט למבואות ערד, לאורך כביש 31. תחת תחום השיפוט של המועצה נמצאים שבעה ישובים שהוכרו על ידי המדינה - תראבין, אום בטין, אל סייד, סעווה, דריג'את, כוחלה ומכחול.

מועצה אזורית בנגב שבה לא יפתחו את שנת הלימודים בגלל סכסוך על תקציב ממשרד החינוך. אילן סימן טוב, אתר רשמי
"נציגי משרד החינוך הגיעו אלינו ללא הצעות מעשיות". כיתה במועצה האזורית אל קסום/אתר רשמי, אילן סימן טוב

ממשרד החינוך נמסר כי "לאורך השנים מועברים למועצה תקציבי עתק לקיום שירותי חינוך מיטביים ושיוויוניים. יתרה מכך, לאורך השנים הורחבו משמעותית התקציבים המועברים לרשות המקומית לכל מגוון הפעילויות החינוכיות, גם בחינוך הבלתי פורמלי".

בתוך כך במשרד החינוך אומרים כי גורמים מטעמם וממשרד הפנים נמצאים בדיונים עם המועצה האזורית. גורמי מקצוע בשיתוף עם משרד הפנים נמצאים בדיונים עם המועצה האזורית. "אנחנו מצויים בדיונים אינטנסיביים למציאת הפתרון הטוב והנכון ביותר לביסוס ולקידום מערכת החינוך במועצה כולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully