וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין על דברי טראמפ: לא להפוך את התמיכה בישראל לסוגיה פוליטית

21.8.2019 / 19:29

נשיא המדינה התייחס לדבריו של נשיא ארה"ב שהאשים יהודים המצביעים למפלגה הדמוקרטית בחוסר נאמנות ואמר כי הקשר בין המדינות "אינו נובע מחיבור מפלגתי כזה או אחר". במקביל, טראמפ הבהיר את אמירתו וחידד כי התכוון שאינם נאמנים לישראל

צילום: רויטרס

סערת דברי טראמפ - כל הפרטים

  • ריבלין: "יש להבטיח כי התמיכה בישראל לא הופכת לסוגיה פוליטית"
  • הנשיא שוחח עם יו"ר בית הנבחרים: "הקשר לא נובע מחיבור מפלגתי"
  • טראמפ הבהיר: "התכוונתי שהמצביעים לדמוקרטים לא נאמנים לישראל"

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס היום (רביעי) לראשונה לסערה סביב דבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהאשים יהודים שמצביעים למפלגה הדמוקרטית בחוסר נאמנות. לדברי ריבלין, "עלינו להבטיח שהתמיכה בישראל אינה הופכת לסוגיה פוליטית".

ברקע רצף ההתרחשויות האחרון שוחח נשיא המדינה עם יו"ר בית הנבחרים האמריקנית, ננסי פלוסי, על חשיבות היחסים האיתנים בין מדינת ישראל וארצות הברית. "הקשר בינינו הוא קשר בין עמים, הנשען על קשרים היסטוריים, ידידות עמוקה ואמיצה וערכים משותפים שאינם נובעים מחיבור מפלגתי כזה או אחר", אמר ריבלין. עוד הוסיף כי "עלינו לשמור על מדינת ישראל מעל המחלוקות הפוליטיות ולעשות כל מאמץ להבטיח כי התמיכה בישראל אינה הופכת לסוגיה פוליטית. הבחירות שמתקיימות במדינתנו, משקפות את רצון אזרחינו. עם דעתם של כמה - אנו מסכימים, את דעותיהם של אחרים אנו מגנים אך את רצונו של כל אחד מהעמים שלנו, אנחנו מכבדים".

בתוך כך, טראמפ הבהיר את דבריו שעוררו סערה בקרב הקהילה היהודית בארצות הברית. הנשיא הסביר כי לא התכוון להגיד כי יהודים המצביעים למפלגה הדמוקרטית הם "בורים, או לא נאמנים", אלא כי הם "לא נאמנים לישראל".

נשיא המדינה ושגריר מצרים בישראל אירחו אירוע מיוחד לציון 40 שנה להסכם השלום, 25 ביוני 2019. מארק ניימן/ לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"הקשר בין העמים אינו נובע מחיבור מפלגתי כזה או אחר". ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן/ לע"מ

דבריו של טראמפ נאמרו אמש ברקע איסור כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות. בריאיון בחדר הסגלגל לצד נשיא רומניה קלאוס יוהאניס אמר טראמפ בהתייחסות לסערה כי "כל היהודים שמצביעים לדמוקרטים - אני חושב שזה מראה על חוסר ידע מוחלט או על אי-נאמנות גדולה".

ריבלין הוא הבכיר הישראלי היחיד שהגיב לדברי טראמפ. מלבדו במערכת הפוליטית הייתה שתיקה כמעט מלאה מלבד יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה וח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי). "אמירתו של טראמפ מהדהדת אנטישמיות", אמרה זנדברג. "במקום שראש ממשלת ישראל יהיה הראשון לדרוש התנצלות, נתניהו ממשיך להעדיף את הברית עם טראמפ. מצד שני, נתניהו היה הראשון להגיד על השמאל ששכחו להיות יהודים, עכשיו אולי יציע לטראמפ להתריע שהיהודים נוהרים לקלפיות".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך מענה לכתבים בבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב 21 באוגוסט 2019. רויטרס
הבהיר את דבריו. טראמפ/רויטרס

ארגונים יהודיים בארצות הברית מתחו ביקורת חריפה על אמירתו של טראמפ, וחלקם אף רמזו כי הם אפופי ניחוח אנטישמי. יו"ר הוועד היהודי-אמריקני, דיוויד הראיס, אמר כי "דבריו של הנשיא מסוכנים. יהודים אמריקנים, כמו כל האמריקנים, מחזיקים במגוון השקפות פוליטיות. ההערכה שלו בנוגע לידע שלהם או נאמנותם תוך התבססות על המפלגות בהן הם מאמינים אינה ראויה, אינה רצויה ואף מסוכנת".

גם בכירים במפלגה הדמוקרטית תקפו את הנשיא, שמקצין את הרטוריקה שלו לקראת הבחירות בשנה הבאה. המועמד היהודי, הסנאטור ברני סנדרס, פנה לטראמפ: "אני אדם יהודי גאה. אין לי דאגות בנוגע להצבעה לדמוקרטים. ולמען האמת, אני מתכוון להצביע למען יהודי שיהפוך לנשיא הבא של ארצות הברית". המועמד בטו אורורק צייץ: "העם היהודי לא צריך להוכיח את נאמנותו כלפיך".

הסנאטור והמועמד לנשיאות ארה"ב ברני סנדרס במהלך אירוע תומכים באיווה, ארה"ב 20 באוגוסט 2019. רויטרס
"אין לי דאגות בנוגע להצבעה לדמוקרטים". סנדרס/רויטרס

היסטורית, היהודים בארצות הברית מצביעים בשיעור גדול למפלגה הדמוקרטית. בבחירות אמצע הקדנציה שהתקיימו בשנה שעברה הצביעו 79% למועמדים הדמוקרטים. הדברים מגיעים אחרי שהאשים את חברות הקונגרס, רשידה טאליב ואילהאן עומאר, כי הן "שונאות" את העם היהודי ואת ישראל, ש"הפכו לפנים של המפלגה הדמוקרטית". טראמפ אף עודד את ישראל שלא לאפשר את כניסתן לארץ, בצעד שגרר ביקורת מצד דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully