וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיצוץ הגרעיני: רוסיה השביתה תחנות לניטור קרינה

20.8.2019 / 15:19

על אף שמדובר בהשבתה ולא בתקלה, נראה כי מדובר בניסיון של רוסיה להסתיר מידע על האירוע. פוטין אמר כי הפיצוץ אינו מהווה איום, וכי מומחים שנשלחו לאתר "שולטים במצב" ואינם מדווחים על "שינויים משמעותיים". זאת חרף דיווחים על זינוק ברמת הקרינה באזור

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

רוסיה סגרה תחנות לניטור קרינה אחרי הפיצוץ בניסוי בתחילת החודש - כך אמר הארגון המפעיל רשת עולמית של חיישנים לזיהוי חלקיקים רדיואקטיביים. השבתתן מעלה את החשד שמוסקבה מנסה לזייף את הנתונים שלהן ומשרד ההגנה טרם הגיב על כך. לסינה זרבו, ראש ארגון "האמנה הכוללת לאיסור ניסויים גרעיניים" (CTBTO), אמרה כי המידע מתחנות שנמצאות בנתיב או במסלול של פליטות הגז מהפיצוץ עדיין נבדק.

בתגובה, אמר היום סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריבקוב, כי "זה לא עניינו" של הארגון וכי העברת המידע על רמות הקרינה אינה מחייבת. בקרמלין אמרו היום כי "אין סיבה לדאגה" אחרי הניסוי הכושל.

דוברת של ה-CTBTO אמרה אתמול כי שתי התחנות הקרובות ביותר לפיצוץ, דובנה וקירוב, הפסיקו לשדר מידע ב-10 באוגוסט, וגורמים רוסיים אמרו ל- CTBTO כי הן חוו "בעיות תקשורת ורשת". "אנחנו מחכים לדיווחים נוספים על חזרתן לפעילות של התחנות ו/או של מערכות התקשורת". היא אמרה כי שתי תחנות נוספות, ביליבינו וזלסובו, הפסיקו להעביר מידע ב-13 באוגוסט. ביליבינו נמצאת במזרח הרחוק של רוסיה, מחוץ למסלול המשוער של הגזים הרעילים, אך אלו הגיעו לזלסובו באותו היום.

תחנת ניטור לחלקיקים רדיואקטיביים, וינה, אוסטריה, 28 בספטמבר 2017. רויטרס
תחנת ניטור לחלקיקים רדיואקטיביים, וינה, אוסטריה/רויטרס

על אף החשש שרוסיה השביתה את התחנות וכי לא מדובר בתקלה טכנית, מומחים סבורים כי זהו ניסיון חסר טעם להסתיר מידע משום שיש די גורמים שיכולים לאסוף אותו בדרך עצמאית. "רשת החיישנים הבינלאומית צפופה מספיק מכדי שמדינה אחרת תוכל להסתיר מידע על אירוע", אמר ג'פרי לואיס, מנהל התכנית למניעת הפצת נשק גרעיני במזרח אסיה במכון מידלברי בקליפורניה.

לרשת CTBTO יש 300 תחנות לניטור רעשים ססמיים והידרואקוסטים וחלקיקים רדיואקטיביים ברחבי העולם, שיחד אמורות לזהות ולאתר כל ניסוי גרעיני שהוא. הטכנולוגיה שלה משמשת גם למטרות אחרות, כפי שסייעה לארגנטינה לאתר את הצוללת שלה שטבעה ב-2017.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אתמול במהלך ביקורו בצרפת כי הפיצוץ הקטלני לא מהווה איום או סכנה, וכי מומחים שנשלחו לאתר "שולטים במצב" ואינם מדווחים על "שינויים משמעותיים". פוטין הוסיף ואמר כי "ננקטים צעדים כדי להבטיח שלא יהיה דבר בלתי צפוי" בעקבות התקרית.

הפיצוץ בתחילת החודש, שבו נהרגו חמישה מדעני גרעין, היה בזמן ניסוי על פלטפורמת שיגור בלב ים, ובתחילה טענו במשרד ההגנה של רוסיה כי לא הייתה חריגה ברמות הקרינה. עם זאת, הרשויות בעיר סברודבינסק שבצפון הרחוק של רוסיה אמרו אז כי הייתה עלייה למשך זמן קצר ברמות הקרינה. בשבוע שעבר הודתה סוכנות מזג האוויר הממלכתית של רוסיה כי רמות הקרינה בעיר עלו פי ארבעה עד פי 16 אחרי הניסוי. לפי ארגון גרינפיס, רמות הקרינה עלו פי 20.

עוד בוואלה!

דיווח בסוריה: המורדים נסוגו מהעיירה האסטרטגית חאן שייחון

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ליד הכפר בורמס-לס-מימוסאס, 19 באוגוסט 2019. רויטרס
"ננקטים צעדים כדי להבטיח שלא יהיה דבר בלתי צפוי". פוטין, אתמול/רויטרס

בסוכנות הידיעות טאס דווח אז מפי גורם רפואי אנונימי שהרופאים שטיפלו בקורבנות נשלחו למוסקבה לבדיקה רפואית וחתמו על הסכם סודיות שמונע מהם למסור פרטים על התקרית. בנוסף לכך, הרשויות המליצו לתושבי העיירה הסמוכה ניונוקסה לעזוב את בתיהם עד לסיום עבודות טיהור הקרקע, אך כעבור זמן קצר בוטלה ההמלצה.

מומחי גרעין בארצות הברית חושדים שהפיצוץ קרה בזמן ניסוי בטיל שיוט המונע בגרעין, שבו התפאר פוטין בשנה שעברה. הדלק של הטיל עלה באש, גרם לו להתפוצץ והשליך כמה אנשים אל תוך המים.

בכלי תקשורת ברוסיה העריכו כי הניסוי היה ב"בורבסטניק", טיל שיוט גרעיני שאותו הציג פוטין בשנה שעברה ולפיו הוא יכול להגיע לכל מרחק שהוא ויכול להתגבר על כל מערכת הגנה. בנאט"ו הוא מכונה SSC-X-9 "סקייפול".

(עדכון ראשון: 10:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully