וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יוכל להיות שוטר": קצין שחנק למוות גבר שחור בארה"ב פוטר

דניאל פנטאליו היה מעורב במוות של אריק גרנר בשנת 2014. לאחר שהוחלט לא להגיש נגדו אישום, הודיע מפקד המשטרה בעיר כי הוא מפוטר: "אילו הייתי במצב שלו, יכול להיות שהייתי עושה טעויות דומות". בתו של גרנר: "המשפחה תמשיך לפעול נגד שאר השוטרים המעורבים"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

דניאל פנטאליו, שוטר במשטרת ניו יורק, שהיה מעורב בשנת 2014 בחניקתו למוות של אריק גרנר, הודח אתמול (שני) מתפקידו. מילותיו האחרונות של גרנר היו "אני לא יכול לנשום", והן הפכו לסיסמת המחאה נגד אלימות המשטרה נגד שחורים. לאחר חקירה ארוכה, התובעים הפדרליים אמרו בחודש שעבר כי הם לא יגישו שום אישום נגד השוטר.

מפקד משטרת ניו יורק ג'יימס אוניל הודיע לתקשורת על פיטוריו של פנטאליו והסביר בהחלטתו כי בסרטון בטלפון הנייד של גרנר ניתן לראות בבירור כי הקצין חנק ולכן פוטר מתפקידו. "ברור שדניאל פנטאליו כבר לא יכול לשמש שוטר במשטרת ניו יורק", אמר אוניל. "אילו הייתי במצב שלו, יכול להיות שהייתי עושה טעויות דומות. אף אחד לא יכול לשנות את ההחלטות שלו, במיוחד כשהן מובילות למותו של אדם אחר". עורך דינו של פנטאליו אמר כי יגיש ערעור על ההחלטה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעצר בשל מכירת סיגריות. גרנר בעת התקרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

גרנר נעצר ב-11 ביולי 2014 בחשד שמכר סיגריות מדוללות באופן בלתי חוקי. בסרטון של המעצר שהוקלט על ידי עוברי אורח, נראה השוטר לשעבר כשזרועו עטופה סביב צווארו של גרנר כשהם נאבקים ברחוב ברובע סטטן איילנד בעיר. עורך דינו של הקצין טוען כי הוא השתמש בשיטות שמאושרות כדי לעצור את גרנר. אך מוקדם יותר החודש, קבע ממלא מקום ניצב המשפטים במשטרה, רוזמרי מלדונאדו, כי פנטאליו השתמש במעצר בחניקה - דבר שנאסר על ידי המשטרה.

עוד בוואלה!

חברות הקונגרס שכניסתן נאסרה: לא ניתן לנתניהו להסתיר את המציאות

לכתבה המלאה
מפקד משטרת ניו יורק ג'יימס אוניל מודיע על פיטוריו של הקצין פנטאליו שחנק למוות אזרח אפרו אמריקני במהלך מעצר. 20 באוגוסט 2019. AP
"אי אפשר לשנות את ההחלטות שלו". מפקד משטרת ניו יורק מודיע על הפיטורים/AP

השוטרים המשיכו לרסן את גרנר והוא נשמע בקולו האחרון אומר שוב ושוב "אני לא יכול לנשום". גרנר, בן 43 ואב לשישה, נראה לבסוף כשהוא מאבד את הכרתו ובהמשך מותו נקבע בבית החולים. הרופאים קבעו כי אחיזת החנק תרמה למותו. בשנת 2015 הגיעה עיריית ניו יורק להסדר עם משפחתו על סכום פיצויים של 5.9 מיליון דולרים, זאת לאחר שהמשפחה הגישה תביעה בגין מוות שלא כדין וטענה כי גרנר לא קיבל סיוע רפואי מספק מגורמי החירום בעיר.

אמו של אריק גרנר, שנחנק למוות על ידי שוטר משטרת ניו יורק ב-2014. 20 באוגוסט 2019. AP
אמו של גרנר בכניסה למבית העיתונאים של מפקד המשטרה/AP

היועצת המשפטי של עיריית ניו יורק, לטיטיה ג'ייימס, אמרה כי הפיטורים יביאו צדק למשפחת גרנר. "למרות שלעולם לא נוכל לשנות את האירועים שהתרחשו או להחזירו, היום, סוף סוף מוגשת מראית עין של צדק". בתו של גרנר, אמרלד, הודתה למפקח אוניל על פיטורי הקצין. את הדברים אמרה כשהיא לובשת חולצת טריקו עם הכיתוב "רצח" בחזית, היא נשבעה שמשפחתה תמשיך לפעול כנגד שאר הקצינים המעורבים ותילחם כדי לאסור את אחיזת החנק על ידי שוטרים.

נשיא איגוד השוטרים, פטריק לינץ', לעג למשטרת ניו יורק ואמרה כי הם כמו "ספינה ללא הגה". לדבריו, ההנהגה נטשה והשאירה את השוטרים ברחוב ללא גיבוי. מנהיג זכויות האזרח בעיר, הכומר אל שארפטון, אמר כי "זה יום שהגיע באיחור של חמש שנים. זה לא איזה רגע של הנאה או שמחה למשפחה שאיבדה כל כך הרבה". ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלסיו הוסיף כי "אנו יכולים להגיב במרירות ובחלוקה ולהיות לכודים על ידי חטאי עברנו, או שנוכל להפוך את הסבל להתקדמות, אנו יכולים למצוא גאולה. היום סוף סוף ראינו שהצדק נעשה".

הפיטורים מגיעים לאחר שבקליפורניה חוקק אחד החוקים המחמירים ביותר להגבלת כוח המשטרה בארצות הברית. המושל גאווין ניוסום חתם על "חוק 392" שמטרתו לצמצם את הירי של השוטרים. הצעת החוק קובעת כי קצינים יכולים להשתמש בכוח קטלני רק כשהוא נחוץ כדי למנוע מוות בקרב או פציעה קשה, ולא כאשר הם "סבורים" כפי שקבעו החוקים עד כה.

מפקד משטרת ניו יורק ג'יימס אוניל מודיע על פיטוריו של הקצין פנטאליו שחנק למוות אזרח אפרו אמריקני במהלך מעצר. 20 באוגוסט 2019. AP
"ספינה ללא הגה". מפקד משטרת ניו יורק בכניסה למסיבת העיתונאים/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully