וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יכלו להציל אותם": הכבאים עוכבו במחסום בחברון, 3 ילדים נהרגו

מאיה הורודניצ'אנו ויפעת רוזנברג

19.8.2019 / 7:45

שלושת האחים נספו בשריפה שפרצה בבית משפחתם בעיר העתיקה בחברון. כוחות הכיבוי, שיצאו מיד לכבות את השריפה עוכבו במחסום במשך כמה דקות, בשל כשל בתיאום. "אם הכבאים היו באים הם היו יכולים לכבות את השריפה", הסביר האב. צה"ל: העיכוב - בשל נוהל המחייב תיאום

עריכה: עמית שמחה

כוחות כיבוי פלסטיניים שהיו בדרכם לשריפה בעיר העתיקה בחברון, עוכבו במחסומים - כך אישרו לאחרונה בדובר צה"ל. עם זאת, בצבא הבהירו כי החטיבה במקום לא עודכנה על הגעתם כנדרש. בשריפה שאליה הוזעקו כוחות הכיבוי נספו שלושה ילדים.

לפני כחמישה חודשים פרצה שריפה בבית משפחת א-רג'בי. אנשי האגודה לזכויות האזרח פנו לאלוף פיקוד המרכז ודיווחו לו כי רכב ההצלה עוכב במחסום "דרך האבות" במשך 10 דקות. בעקבות העיכוב, יצאו שתי כבאיות נוספות, אך גם הן עוכבו במחסום 160 במשך כמה דקות. "על אף מאמצי כוחות הכיבוי וההצלה הפלסטינים להגיע אל הבית ולהציל את הדיירים, הערב הסתיים בטרגדיה איומה - מותם של שני פעוטות", נכתב בפנייה.

עוד צוין בפנייה כי מותם של וואיל בן הארבע ומלאכ בת כשנה וחצי נקבע באותו ערב. וודיע בן השנתיים וחצי מת מפצעיו לאחר מכן.

אביהם של שלושת הילדים, עבד א-רג'בי, אמר כי בעת השריפה הוא שהה במעצר של הרשות הפלסטינית. "היה חורף קר והמשפחה שלי הדליקה את התנור", שחזר א-רג'בי. "היה קצר חשמלי שהביא לשריפה, אם הכבאים היו באים, הם היו יכולים לכבות את השריפה ולהציל את הילדים". לדבריו, שמע על המקרה מהסוהרים בכלא, ולאחר מכן מהשכנים. "איבדתי את הילדים שלי ואת הבית שלי ואשתי במצב נפשי קשה, כל יום בוכה ובבית חולים. אף אחד לא עוזר לי".

הנספים בשריפה בחברון וודיע עבד א-רג'בי בן ומלאכ א-רג'בי יחד עם אביהם. אתר רשמי
"איבדתי את הילדים שלי ואת הבית שלי". עבד א-רג'בי עם שניים מילדיו שנהרגו/אתר רשמי

ראש אגף כיבוי והצלה בעיריית חברון אמר כי שירותי הכיבוי קיבלו הודעה על השריפה בסביבות השעה 22:30. לדבריו, הכבאיות עוכבו במשך זמן ממושך ורק לאחר כמה ניסיונות תיאום עם הצד הישראלי, אפשרו לצוותים לעבור. הכבאים הצליחו להשתלט על השריפה, כאשר לדבריו השכנים הם ששברו את החלונות והוציאו את הילדים.

בפנייה ששלחה עו"ד רוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח, היא התייחסה להפרדה בעיר בין מוסלמים ליהודים. "ברחוב בו חיו ומתו, רכב פלסטיני לא יכול היה להגיע להציל אותם קרוב לפתח הבית", כתבה. "בין הבית לבין הכביש ליהודים בלבד חוצצת גדר גבוהה". היא ביקשה שיחקרו את "הטענות על עיכוב כוחות ההצלה הפלסטיניים, הימנעותם של החיילים מהגשת סיוע ואת הימנעותם של כוחות ההצלה שבהתנחלויות הסמוכות מלבוא". כמו כן, עו"ד פלי ביקשה למצות את הדין עם האחראים.

עוד בוואלה!

מביט לצדדים - ונמלט: תיעוד בריחת מייסד טלגראס בשדה התעופה באוקראינה

לכתבה המלאה
הבית שנשרף בחברון. אתר רשמי
רכבי ההצלה עוכבו במשך כמה דקות. בית המשפחה לאחר השריפה/אתר רשמי

לפני כחודש נמסר ממפקדת פיקוד מרכז, כי בחטיבה ידעו על השריפה רק לאחר שהילדים שנפגעו הובאו לעמדת מג"ב הסמוכה. שם הם קיבלו מענה ראשוני עד להגעת כוחות רפואה פלסטיניים. "כוחות כיבוי והצלה פלסטינים שקיבלו את הדיווח על האירוע הוקפצו באופן מיידי לנקודה, אך המסר לא עבר לחטיבה וכפועל יוצא לא בוצע תיאום בין כוחות ההצלה לבין מפקדת התיאום והקישור הגזרתי". בפיקוד מרכז סיכמו כי "זו הסיבה שהחטיבה לא היתה מודעת לאירוע ולצורך הרפואי הדחוף, ולא הנחתה את הכוחות במחסום לגבי מעבר רכבי ההצלה. כתוצאה מהאמור, רכבי ההצלה עוכבו במחסום כמה דקות". לבסוף ציינו בפיקוד המרכז כי בעקבות האירוע עודכן הנוהל החטיבתי וחודדה ההנחיה הנוגעת לאפשרות מעבר מהיר של כוחות הצלה דרך מחסומים.

עו"ד רוני פלי מסרה בתגובה כי "מדיניות ההפרדה בחברון, שגורמת לפגיעה אנושה בזכויותיהם הבסיסיות ביותר של תושביה הפלסטינים של העיר, עלתה במקרה זה בחייהם של שלושה ילדים קטנים. אין, ולא יכולה להיות כל הצדקה לעיכוב רכבי הצלה". עו"ד פלי הוסיפה כי "העובדה שהטרגדיה הנוראית הזאת מתקבלת בצבא באדישות ומשיכת כתף מעידה על קהות חושים ועל כך שתפיסת הביטחון של הצבא בחברון מתעלמת לא רק מצרכיהם וזכויותיהם של התושבים הפלסטינים, אלא אף אינה מייחסת שום חשיבות לחייהם".

מלאכ  הנספת בשריפה בחברון. אתר רשמי
הפעוטה מלאכ, הצעירה מהרוגי השריפה/אתר רשמי

לשאלות וואלה! NEWS בנוגע לאופן עדכון הנוהל, והצעדים שיינקטו נגד האחראים לא השיבו בדובר צה"ל. בתגובה מסרו כי "בערב החמישי במרץ התפתחה שריפה בשכונה פלסטינית באזור H2 בחברון, בעקבות התלקחות תנור חימום. האירוע דווח לכוחות הביטחון בשלב מאוחר, עם הבאת הילדים שנפגעו לעמדת מג"ב הסמוכה, שם ניתן להם טיפול ראשוני על ידי הכוחות".

בדובר צה"ל הוסיפו כי "עם קבלת הדיווח על האירוע, כוחות רפואה פלסטיניים הוזעקו למקום, אולם לא יידעו את החטיבה אודותיו. במקביל, כוחות רפואה צבאיים ומד"א הוזנקו גם כן על מנת להגיש סיוע. הפצועים פונו לבית החולים הסמוך על ידי כוחות ההצלה הפלסטיניים. רכבי ההצלה התעכבו בשל נוהל שחייב את תיאום הכנסתם לשטח וליוויים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully