וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בארה"ב: ישראל ואיחוד האמירויות דנו בתיאום המאבק באיראן

15.8.2019 / 15:13

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי השיחות הסודיות התקיימו בתיווך הנציג המיוחד של ארה"ב לענייני טהראן, מאחר שאיחוד האמירויות רואה באיראן איום על ביטחונה. במהלך השיחות, שתי המדינות חלקו מידע מודיעיני הקשור לאיום האיראני

צילום: מתוך הטוויטר של ערוץ PRESS TV, עריכה: עמית שמחה

ישראל ואיחוד האמירויות קיימו שיחות סודיות על תיאום המאבק באיראן - כך אמרו היום (חמישי) גורמים אמריקניים ב"וול סטריט ג'ורנל". השיחות אורגנו בתיווך הנציג המיוחד של ארצות הברית לענייני איראן, בריאן הוק, ובמהלכן חלקו שתי המדינות מידע מודיעיני הקשור לאיום האיראני. כמו ישראל, גם איחוד האמירויות רואה באיראן איום על ביטחונה.

לדברי גורם אמריקני, פגישה ראשונה התקיימה השנה באביב ופגישה שנייה התקיימה יותר לאחרונה. התאריכים והמיקומים המדויקים של השיחות הסודיות אינם ידועים, ועצם קיומן ידוע רק לקומץ אנשים בממשל האמריקני.

אולם הקשרים הסמויים, ולעיתים הגלויים, בין ישראל לבין מדינות המפרץ התרחבו לאחרונה בשנים האחרונות לאור החששות מתכנית הגרעין של איראן ומעורבותה בסכסוכים בעיראק, סוריה ותימן. גורמים אמריקניים טענו כי השיחות עם הגורמים מהאמירויות נועדו להגביר את שיתוף הפעולה הדיפלומטי, הצבאי והמודיעיני בהתמודדות עם טהראן.

יורש העצר של איחוד האמירויות הערביות, נובמבר 2018. רויטרס
יורש העצר של איחוד האמירויות/רויטרס

בחודש שעבר נפגש שר החוץ ישראל כץ בוושינגטון עם שר החוץ של בחריין חאלד אל-אחמד אל-חליפה. הפגישה הפומבית והצילום המשותף תואמו מאחורי הקלעים על ידי אנשי מחלקת המדינה האמריקנית, במסגרת הוועידה לחופש דת בוושינגטון שמארח שר החוץ מייק פומפאו.

השניים שוחחו על איראן והאיומים האזוריים ועל שיתוף פעולה בין המדינות וסיכמו להמשיך לעמוד בקשר. כשבועיים לפני כן, ביקר שר החוץ כץ באבו דאבי שם נפגש עם אישיות מדינית בכירה באמירויות. כץ סיכם לאחרונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על הצבת יעד ברור למדיניות החוץ, לקידום נורמליזציה וחתירה לחתימת הסכמי שלום בין ישראל למדינות המפרץ הערביות, במהלך בשנים הקרובות.

עוד בוואלה!

1,700 ק"מ של גיהנום בדרך לצלחת שלנו: תיעוד נדיר מהמשלוחים החיים

לכתבה המלאה
פגישה פומבית ראשונה בין שר החוץ של ישראל לשר החוץ של בחריין. באדיבות לשכת השר כ"ץ, יקי אדמקר
אל-חליפה וכץ, בחודש שעבר/יקי אדמקר, באדיבות לשכת השר כ"ץ

שיתוף הפעולה בין ישראל ואיחוד האמירויות החל בוועידה שנערכה בוורשה בחודש פברואר האחרון, בה השתתפו נציגים משתי המדינות וכן מארצות הברית, ערב הסעודית ומדינות נוספות. זאת במטרה להקים קואליציה בינלאומית נגד איראן. הפגישה בוורשה הובילה את ראש הממשלה נתניהו לפתוח בשיחות נרחבות עם מנהיגים מערב הסעודית בהם דנו בפתרונות לאיום האיראני.

"הקואליציה נגד איראן החלה לעבוד עם כמה מדינות לתיאום פעילויות דיפלומטיות, ביטחוניות ומודיעיניות בתגובה למתיחות הגוברת עם איראן", מסר בכיר בממשל טראמפ. "המאמצים האלה סייעו לסכל ולנטרל כמה איומים איראניים כולל פעולות טרור וסייבר, מתקפות נגד כלי שיט בינלאומיים וסחר בלתי חוקי באמצעי לחימה".

בכיר לשעבר בממשל האמריקני ציין כי הוק מעוניין לקבל סיוע מישראל ומאיחוד האמירויות כדי לעודד מדינות באירופה ובמזרח התיכון לנקוט בעמדה תקיפה יותר נגד איראן. לדבריו, העובדה שלאיחוד האמירויות קשרים דיפלומטיים עם איראן עלולה להקשות על מאמצים אלה.

משטרת החופים של גיברלטר שומרת על מכלית הנפט איראנית 20 ביולי 2019. רויטרס
מתיחות במפרץ. כלי שיט בגיברלטר, בחודש שעבר/רויטרס

עם זאת, איחוד האמירויות נקטה בגישה זהירה יותר מזו של הממשל האמריקני, במקביל להסלמת המתיחות עם איראן בחודשים האחרונים. היא סירבה לתמוך בוושינגטון, שהאשימה את טהראן במתקפות על ספינות מסחריות במאי האחרון, בחודש האחרון שלחה בכירים לטהראן כדי לדון באבטחה הימית באזור. המתיחות גברה מאז פרישתו של טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן והטלת הסנקציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully