וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב ביקשה לעכב את שחרור המכלית האיראנית מבריטניה

15.8.2019 / 12:19

בעיתון הסאן הבריטי פורסם כי כי המכלית "גרייס 1 צפויה להשתחרר מאחר שבשטח האוטונומי של הממלכה "לא מאמינים שהיא מפרה את הסנקציות נגד המשטר הסורי". ארה"ב הגישה בקשה להעביר לידיה את הספינה, שאנשי הצוות שעליה כבר שוחררו ממעצר וההליכים הפליליים נגדם בוטלו

צילום: מתוך הטוויטר של ערוץ PRESS TV, עריכה: עמית שמחה

בריטניה צפויה לשחרר במהלך היום (חמישי) את המכלית האיראנית "גרייס 1" שנתפסה בגיברלטר על ידי כוח המארינס הבריטי בחודש שעבר - כך דווח בעיתון הסאן הבריטי, שציטט גורם המקורב לראש הממשלה בשטח הבריטי האוטונומי פאביאן פיקרדו. ברקע הדיווחים, גיברלטר ביטלה את ההליכים המשפטיים נגד אנשי הצוות שהיו על המכלית. בעיתון מקומי דווח כי הקפטן ושלושה קצינים שוחררו ממעצר.

במקביל, דווח כי ארצות הברית ביקשה להעביר את המכלית לידיה - שעות לפני שממשלת גיברלטר התכוונה לשחרר אותה. השופט מגיברלטר אנתוני דאדלי הבהיר שלולא הצעד האמריקני, "הספינה הייתה מפליגה".

על פי הדיווח בעיתון הסאן, גיברלטר לא תגיש בקשה לחידוש צו לעיכוב המכלית. עוד דווח כי בגיברלטר מאמינים כי הספינה לא תעשה את דרכה לסוריה, שכן הסיבה למעצרה הייתה טענת בריטניה כי היא הפרה את הסנקציות האירופיות כשניסתה להוביל נפט לדמשק. זהו אישום שאיראן מכחישה מצידה. הגורם הוסיף כי "אין שום סיבה להחזיק את 'גרייס 1' בגיברלטר אם אנחנו כבר לא מאמינים שהיא מפרה את הסנקציות שהוטלו נגד המשטר הסורי".

משטרת החופים של גיברלטר שומרת על מכלית הנפט איראנית 20 ביולי 2019. רויטרס
משטרת החופים של גיברלטר שומרת על מכלית הנפט איראנית, יולי/רויטרס

ביום שלישי טענה איראן כי בריטניה צפויה לשחרר את מכלית הנפט, בעקבות החלפת מסמכים בין המדינות. סגן יו"ר רשות הנמלים והשיט האיראני, ג'ליל אסלמי, ציין כי הוא מקווה שההחלפה תתרחש בקרוב. מנגד, גורמים בממשל גיברלטר הגיבו לטענות איראן ומסרו כי המכלית לא תשוחרר.

מעצר בריטניה את המכלית האיראנית הוביל לשורת תגובות בהן איראן השתלטה על מכליות זרות במפרץ הפרסי, מה שהחריף את המתח בין הרפובליקה האסלאמית לארצות הברית ולמערב.

על רקע המתיחות, ארצות הברית מנסה לגבש קואליציה ימית בהובלתה להגנה על ספינות המסחר שחולפות במי המפרץ. עד כה רק בריטניה הודיעה רשמית על הצטרפותה למשימה, ולה יש כבר שתי ספינות קרב באזור המגנות על הספינות שלה. ארצות הברית עיבתה את כוחותיה במזרח התיכון ובמפרץ בחודשים האחרונים, בין היתר עם נושאת מטוסים, מפציצים וסוללות פטריוט.

"ארצות הברית נותרה מחויבת לעבוד עם בעלות בריתה ועם שותפותיה באזור כדי להבטיח את חופש השיט, את המשך הסחר החופשי, ולהגן על ספינות ועל הכוחות האמריקניים באזור", אמרו בפיקוד המרכזי של צבא ארצות הברית, שאחראי על פעילות הצבא במזרח התיכון.

עוד בוואלה!

במהלך ההופעה בעפולה: העליון ביטל את ההחלטה לאשר את קיומה

לכתבה המלאה
השלטות על מכלית הנפט "גרייס 1" במפרץ גיברלטר, 4 ביולי 2019. אתר רשמי
השלטות על מכלית הנפט "גרייס 1", יולי/אתר רשמי

לפני כשבועיים כלי תקשורת באיראן דייחו כי משמרות המהפכה השתלטו על כלי שיט זר נוסף במפרץ הפרסי. בערוץ PRESS TV נטען כי המכלית הבריחה נפט לכמה מדינות ערביות באזור. עוד דווח כי שבעה אנשי צוות נעצרו. הטלוויזיה הממלכתית פרסמה תיעוד של ההשתלטות על כלי השיט.

בנוסף, איראן מחזיקה מאז החודש שעבר במכלית הבריטית "סטנה אימפרו", אחרי שבריטניה השתלטה על מכלית הנפט שלה לחופי גיברלטר. לונדון דחתה על הסף שחרור הדדי של המכליות וטענה שהמכלית שלה הייתה במים בינלאומיים בזמן שמשמרות המהפכה השתלטו עליה. טהראן טענה שהיא הפרה את החוק הבינלאומי. בנוסף לכך, בידיה מכלית נוספת, MT Riah, ששום מדינה לא תבעה בעלות עליה, ושלושה אנשי צוות שלה עדיין במעצר.

(עדכון ראשון: 4:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully