וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת החינוך קורא לארגוני המורים להשבית את פתיחת הלימודים

14.8.2019 / 14:22

חבר הכנסת מרגי אמר כי במחאה על המשבר בחינוך המיוחד, הארגונים צריכים להכריז שלא יפתחו את שנת הלימודים הקרובה. האחריות לחוסר בתקציב הוטל על משרדי האוצר, הבריאות והחינוך. נציגת הסתדרות המורים בדיון: "אנחנו מכריזים על סכסוך עבודה ונצטרף להשבתה של המערכת"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי קרא הבוקר (רביעי) לכל ארגוני המורים וההורים שלא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה, בעקבות משבר התקציב בחינוך המיוחד. ח"כ מרגי האשים במהלך הדיון בוועדה, בנושא המשבר בתקציב החינוך המיוחד, את משרד האוצר, משרד הבריאות וגם את משרד החינוך.

משרד האוצר הואשם בכך שהוא מסרב להתערב במשבר, למרות התחייבות המשרד להעביר חלק מתקציב הסייעות. משרד הבריאות הואשם בכך שהוא מסרב להעביר חלק מהתקציב עבור סייעות לילדים עם אלרגיות.

למשרד החינוך הציעו בוועדה להשלים את הכסף הדרוש ממקורות אחרים, כמו ביטול בתי הספר של החגים או ביטול הסבסוד לצהרונים לעשירונים הגבוהים.

שר החינוך רפי פרץ אמר בתגובה לדיון כי "משרד האוצר לא יכול לשבת בחיבוק ידיים מול המשבר בחינוך המיוחד. מנכ"ל משרדי וכל הדרג המקצועי של המשרד עמלים כבר שבועות כדי למצוא פתרון, אך פתיחת השנה עלולה להשתבש אם התקציב לא יעבור. קורא לראש הממשלה להתערב בנידון, יש כאן תלמידים שזה חיים ומוות עבורם".

ועדת החינוך של הכנסת על התבטאויות המרצים כלפי השרה שקד. דוברות ח"כ יעקב מרגי,
ח"כ מרגי בוועדת הכנסת/דוברות ח"כ יעקב מרגי

ח"כ מרגי ציין כי הוועדה רואה בחומרה את העובדה שמשרד האוצר מסרב להתערב במשבר בחינוך המיוחד ומתעלם מההתחייבות שלו בנושא. "תלמידי החינוך המיוחד הם הילדים של כולנו, לעיתים ביטולה זהו קיומה", פסק מרגי בדיון.

המשבר נובע מחיסרון של כ-490 מיליון שקלים לתקציב החינוך המיוחד. לאחר שבמשרד החינוך התריעו כבר לפני יותר מחצי שנה על המחסור התקציבי בשל הזינוק במספר התלמידים הלומדים בחינוך המיוחד, במשרד האוצר השיבו בשלילה לדרישות משרד החינוך.

על פי נתוני משרד החינוך, הגידול הטבעי בחינוך המיוחד כפול משיעורו בחינוך הרגיל. לצד זאת, נרשמה עלייה של 17% במספר התלמידים הלוקים באוטיזם, כאשר בארבע השנים האחרונות יש זינוק של 65% במספרם.

עוד בוואלה!

ב-14:06 אופיר חיפש חניה. ב-14:56 נקבע מותו: 50 הדקות בחניון שהסתיימו ברצח

לכתבה המלאה

"אין הכנות ואין דיונים תקציביים"

לאור נתונים אלה, עולה צורך דחוף ל-350 כיתות לימוד חדשות עבור תלמידים הלוקים באוטיזם. כמו כן, נדרשת תוספת של 3.9 מיליארד שקלים בתקציב החינוך המיוחד בחמש השנים הבאות.

מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך דודי מזרחי אמר במהלך הדיון, בתגובה לדברי האוצר כי "מדי שנה אנחנו מציפים את הדרישות לגידול במערכת בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל, השנה בניגוד לשנה הקודמת, בגלל שנקלענו למערכת בחירות, בחודש אוגוסט אנחנו בממשלת מעבר והתקציב הוא כזה שלא משקף את שנת הלימודים תש"ף".

ביה"ס למדעים בטירה שובת, הכתות ריקות. רשת עמל, מערכת וואלה! NEWS
שנת הלימודים תיפתח כסדרה?/מערכת וואלה! NEWS, רשת עמל

"אין הכנות ואין דיונים תקציביים. לא היתה שנה שלא הושגה הסכמה על הגידול בחינוך המיוחד. השנה הגענו לסיטואציה שיש ממשלת מעבר ולכן אנחנו לא יכולים לאשר כלום שנוגע לתקציב ואנחנו במבוי חסום עם האוצר", הוסיף מזרחי.

"אנחנו מנסים לייצר פתרון אבל השיח של האוצר הוא כרגע - 'תסתדרו עם מקורותיכם'", אמר מזרחי והבהיר כי "אם נצטרך לפתור את הבעיה מהמקורות הקיימים, אנחנו נפחית את רמת השירות ואנחנו לא רוצים לעשות את זה".

עו"ד הדס ארנון-שרעבי מעמותת אלו"ט, אמרה בתגובה לדיון בוועדה: "תמוה ששר החינוך ומנכ"ל משרדו אפילו לא טרחו להגיע לדיון החירום בוועדה הבוקר. לא ייתכן שתלמידים עם אוטיזם בחינוך המיוחד ובשילוב ייפגעו בגלל משחקי כוחות בין משרד החינוך לאוצר וחוסר ההערכות של המערכת".

"נצטרף להשבתת המערכת"

גאולה ציטרינוביץ' נציגת הסתדרות המורים אמרה כי בארגון "דורשים לדחות את הרפורמה כי המערכת אינה מוכנה לשינוי הארגוני". היא הוסיפה כי "עד היום לא נעשתה הכשרה של צוותי ההוראה, המורים אינם יודעים כמה תלמידים מהחינוך המיוחד ישולבו בכל כיתה, והם אינם מכירים את צרכי הילדים".

ציטרינוביץ' ציינה בנוסף כי "חסרים מאות עובדי הוראה ומטפלים פרא רפואיים. אנחנו מכריזים בעצם על סכסוך עבודה, ונצטרף להשבתה של המערכת, בטח לאור מה שנאמר כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully