וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אתה שחור והזקן שלך שחור": חייל טוען לגזענות מצד מפקדו

15.8.2019 / 11:35

א', המשרת כטכנאי בבסיס חיל האוויר, טוען כי ההתנהלות של מפקדו כלפיו הייתה מבזה ומשפילה עד שהוא נאלץ להיעדר מהשירות הצבאי. לדבריו, בצה"ל לא מטפלים בתלונה שלו, ובמקום זאת אף הציעו לו לעזוב את תפקידו ולשרת כעובד רס"ר. דובר צה"ל: המפקד התנצל בפני החייל

צילום: תאגיד כאן, עריכה: שניר דבוש
טירוני חטיבת גבעתי ביום השני בצבא בבסיס שדה תימן, 27 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
טירוני חטיבת גבעתי ביום השני בצבא בבסיס שדה תימן, 27 בנובמבר 2016/ראובן קסטרו

א', חייל ממוצא אתיופי שמשרת בחיל האוויר, טוען שבמשך תקופה ארוכה סבל מהתייחסויות לא ראויות על רקע גזעני מצד מפקדו בבסיס שבמרכז הארץ. לטענתו, ההתנהלות של המפקד כלפיו הייתה מבזה ומשפילה עד שהוא נאלץ להיעדר מהשירות הצבאי.

בין היתר, החייל מספר שהקצין נהג להתייחס אליו באופן מעליב בשל צבע עורו ולהתבטא כלפיו באופן משפיל וגזעני לכאורה, גם בנוכחות חיילים אחרים. באחד המקרים אמר לו הקצין "אתה שחור, הזקן שלך שחור, למה אתה צריך פטור מזקן, גם ככה לא רואים עליך", לצד ביטויים משפילים ומבזים אחרים. אולם מעבר לכך, החייל טוען שהקצין הטיל ספק ביהדותו ונהג להטיח בו שהוא לא רואה בו בן לדת היהודית. יש לציין שהחייל מקיים אורח חיים דתי, חובש כיפה, בעל זקן וציצית לגופו.

למרות שבצה"ל פועלים נגד תופעות של גזענות, והיו על כך כמה פרסומים לאחרונה, החייל טוען שמנסים למרוח את התלונה שלו, ואף גורמים לו להרגיש אשם בזה שהתלונן. הוא מספר שבמקום לטפל בקצין, מנסים להרחיק אותו מהיחידה ולפגוע בשירות שלו. יצוין כי מדובר בחייל המשרת במערך הטכני, בוגר כתה י"ג. למרות זאת, בעקבות התלונה שלו, הוצע לו לטענתו לשרת כעובד רס"ר.

"הוא אמר לי: אתה לא דתי, אתה לא יהודי"

לאחרונה החייל פנה ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים בבקשה לסייע לו לאור סירוב הצבא, כלשונו, לטפל במקרה, והיחידה פנתה לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בבקשה לפעול לבירור הטענות וככל שיימצא שהדברים נכונים, לנקוט בצעדים משמעותיים נגד הקצין. זאת ועוד, ראש היחידה עו"ד אווקה זנה שב והציע לרמטכ"ל, כפי שהציע בעבר, למנות אחראי למניעת גזענות בצה"ל, מהלך אותו ביצעו כבר עשרות משרדי ממשלה ויחידות סמך בשנתיים האחרונות.

"מפקד הפלוגה קיבל דרגה והתקבל אלינו כמפקד חדש", סיפר החייל לוואלה! NEWS, "הוא ניסה להטיל רושם מפחיד על כולם ולהטיל מורא על כולנו. מאז שהוא הגיע הרגשתי אי-שוויון, לא כמו כל החיילים, זאת ההרגשה שהייתה לי בהתחלה. הכל התחיל כשביקשתי פטור מזקן. זה הגיע למצב שכל פעם הוא הכניס למעצרים בגלל הפטור זקן ולא רצה לאשר לי אותו. הוא עשה לי מסדר חוזר, שאל אותי 'למה אתה לא מתגלח, לקח אותי למסדרון ודיבר איתי כמו סחבק: 'אני לא רוצה לנקוט בדרכים כאלה ואחרות...". לדבריו, אמר לו המפקד גם "תשמע גם ככה הזקן שלך שחור ואתה שחור ולא רואים את זה, אז למה לך לגדל את זה". לטענת החייל, הקצין אמר זאת ליד הסגל במסדרון "ואנשים פתחו עיניים".

"הרב ראה שאני כן מאמין, כן דתי", סיפר החייל, שהוסיף כי הרב חייב את המפקד לבחון אותו בנושאי דת. "עניתי על כל מיני שאלות. באחת מהן טעיתי ותיקנתי את עצמי. בסוף הוא הגיע למסקנה שאני לא צריך לקבל פטור זקן, הוא אמר לי 'אתה לא דתי', 'אתה לא יהודי'. אני הרגשתי שזה מציק לו שאני מבקש פטור. אני רואה איך אני ממתין לפטור, ובינתיים חיילים אחרים שהגישו איתי ואחריי קיבלו את הפטור שלהם, ואני לא. מאז הוא כבר הבין את הטעות שלו, כי התחילו לדבר על זה בתוך האגף. פניתי ליחידה למאבק בגזענות, כי הוא לא נותן לי לעשות את התפקיד שלי כמו שאני רוצה לעשות אותו. יש לי תפקיד של היגוי של המסוק, הוא מונע ממני שלבים של מבחנים, או שהוא דוחה לי אותם ואני רואה חיילים חדשים שנכנסים ועושים את השלבים האלה ואני 'המיוחד' כביכול. הוא לא מאמין לי שאני ראוי לזה".

עוד בוואלה!

החשד להתעללות בלוד: אחיה של בת ה-5 הועברו למוסדות רווחה

לכתבה המלאה
בסיס פלמ"חים – יחידת הניסויים של חיל האוויר. מור שאולי
בסיס חיל האוויר/מור שאולי

"אחרי שדיברתי עם היחידה למאבק בגזענות, זה הגיע למפקד הבסיס - ומפקד הבסיס קרא את הדבר הזה וזימן אותי לוועדה. שם הוא שמע שאני מנסה להשיג פטור זקן ולא מצליח, שאני מנסה להתקדם בתפקיד שלי ולא מצליח, והוא שמע דברים שלא האמין שהוא ישמע ממני ככה והחליט לתת לי פטור זקן. הוא אמר לי: 'אני נותן לך צ'אנס להמשיך ולהתקדם פה', אבל מאז אני מרגיש שהוא עוצר כל דבר שאני רוצה לעשות: עיכובים בתפקיד, בעבודה. הוא פשוט רוצה להוריד אותי ולגרום להיות עובד רס"ר. אני יושב ולא עובד וכל הסביבה מסביבי עובדת, עושה דברים, אני מרגיש שכאילו דחקו אותי לפינה ואמרו לי שב בשקט ואל תעשה שום דבר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "המפקדים בצה"ל נדרשים לשמש דוגמה אישית להתנהגות מכבדת, למנוע גילויי גזענות ולפעול בתקיפות ככל שאלו מתרחשים. אשר למקרה הפרטני, החייל הגיע לוועדת תנאי שירות, בראשות מפקד הבסיס בדרגת תת-אלוף, ובה ציין מקרה אחד בו מפקדו הישיר אמר לו דברים מהם נעלב ונפגע. מפקדו הישיר של החייל, אשר נכח בוועדה, התנצל בפני החייל. לדברי המפקד, במסגרת שיחה שקיים עם החייל ואחיו, רצה המפקד לסייע לחייל להימנע מקבלת תלונות משמעת בנוגע לזקן ללא פטור, ובמקביל לאפשר קיום אורח חיים דתי עד שיקבל פטור קבוע מטעמי דת. נציין עוד כי במהלך שירותו של החייל, מפקדיו התחשבו בו רבות, דאגו לו להקלות בתנאי השירות וביציאות הביתה. מפקדו מלווה אותו באופן אישי ופועל בכל כוחו על מנת לסייע לו לסיים שירות צבאי באופן מכובד על אף קשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully