וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: צריך לפעול כדי שיהודים יוכלו להתפלל בהר הבית אבל בהסדר מדיני

בעקבות ההחלטה לאפשר לראשונה ליהודים לבקר במתחם במהלך חג הקורבן אמר השר לביטחון הפנים כי צריך לפעול לשינוי בסטטוס קוו שקיים בהר הבית מאז 67, "כדי שיהודים בעתיד יוכלו להתפלל במקום הכי קדוש לעם היהודי". לדבריו, "צריך להשיג את זה בהסדרים מדיניים ולא בכוח"

צילום: דוברות המשטרה ורוני כנפו, עריכה: ניב מעוז

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר היום (שלישי) כי צריך לפעול כדי שגם יהודים יוכלו להתפלל בהר הבית. בראיון ברדיו 90FM, נשאל ארדן על הנושא בעקבות ההחלטה שלשום לאפשר לראשונה ליהודים לבקר במתחם במהלך חג הקורבן.

"אני חושב שיש עוול בסטטוס קוו שקיים שם מאז 67, וצריך לפעול כדי לשנות אותו, כדי שיהודים בעתיד יוכלו להתפלל גם על הר הבית שהוא המקום הכי קדוש לעם היהודי והוא המקום השלישי בחשיבותו באסלאם", אמר ארדן. הוא הוסיף כי "צריך לפעול כדי להגיע למצב שיהודים גם יוכלו להתפלל. אבל צריך להשיג את זה בהסדרים מדיניים ולא בכוח".

במטה ארגוני המקדש בירכו על ההצהרה ואמרו כי "בתשעה באב האחרון חווינו עלייה של 20% במספר היהודים בהר הבית לעומת אשתקד. הריבוי המבורך במספר העולים להר הבית מחזק את הריבונות, את השליטה, את שיבת ההווי היהודי במקום. עם ההתעצמות המספרית נזכה גם להחזיר את המקום לייעודו כבית תפילה ליהודים ולכל העמים".

אביב טטרסקי מעמותת עיר עמים מסר בתגובה לדברי ארדן: "כשר לביטחון פנים ארדן אחראי לכמה מהמהלכים החד צדדיים והלא מוצלחים שישראל נקטה בהר הבית. רוב הציבור הישראלי מכבד את החלוקה שלפיה פולחן יהודי מתקיים בכותל המערבי ופולחן מוסלמי מתקיים בהר הבית/חרם אשריף ומבין שזה מצב הדברים הנכון לפחות עד להגעה להסדר מדיני. ארדן מעדיף לחבור למיעוט קיצוני של הציבור הדתי-לאומי ולחזק אותו בתמורה לרווחים פוליטים אישיים".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון, 9 ביולי 2019. שלומי גבאי
ארדן/שלומי גבאי

דברי ארדן מגיעים על רקע המהומות שפרצו בהר הבית בתחילת השבוע, לאור ההחלטה שלא לאפשר ליהודים לעלות למקום בתשעה באב שהתקיים במקביל לחג הקורבן המוסלמי, שממנה המשטרה חזרה בה מאוחר יותר באותו היום. אחרי שאלפי מוסלמים הגיעו לתפילה המונית במסגד אל-אקצא, מפקד מחוז ירושלים הסביר כי לאחריה קרוב לאלפיים התאספו ליד שער המוגרבים כדי למנוע מיהודים לבקר, אז החלו הפרות הסדר. בהמשך הותר למאות היהודים במקום לבקר בהר.

לדבריו, "כשהבנו שהכל מתגלגל למניעת עליית יהודים על ידי קומץ, השתמשנו בכוח, פיזרנו אותם ואפשרנו ליהודים לעלות". הסהר האדום דיווח כי עשרות פצועים פלסטינים הגיעו לבית החולים אל-מקאסד והדסה עין כרם. בנוסף אליהם נפצעו ארבעה שוטרים ובמקביל, צעיר יהודי בן 18 נפצע באורח קל עד בינוני ברחוב הגיא לאחר שהוכה באמצעות בקבוק זכוכית. לפי עד ראייה פלסטיני, קודם לכן הוא היכה אישה מוסלמית.

מהומות בהר הבית , 11 באוגוסט 2019. רויטרס
המהומות בהר הבית/רויטרס

משרד החוץ הירדני גינה את "המשך ההפרות הישראליות" נגד מסגד אל-אקצא. דובר המשרד סופיאן סלמאן הביע את התנגדותה של ירדן לצעדים, שאותם כינה "הפרובוקציות חסרות האחריות ביום הראשון של חג הקורבן" והטיל על ממשלת ישראל את האחריות המלאה "לתוצאותיהן והאלימות והמתיחות הנובעים מהם".

כמו כן, דובר המשרד קרא לממשלת ישראל להפסיק מיידית צעדים אלו וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול ולהפעיל לחץ על ישראל להפסקת "צעדיה התוקפניים". הוא הבהיר כי המשרד שלח אגרת מחאה רשמית דרך הערוצים הדיפלומטיים על ההפרות וקרא לשלטונות ישראל לכבד את קדושת המסגד ורגשות המוסלמים.

(עדכון ראשון: 13:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully