וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעד את המתקפה: היורה במסגד בנורבגיה העריץ את המחבל מניו זילנד

13.8.2019 / 8:59

פיליפ מנשהאוז בן ה-21 הגיע לבית המשפט כשהוא פצוע וחבול בפניו, אך הוא מסרב לשוחח עם חוקריו. הוא חשוד ברצח אחותו החוגת ובירי במסגד בפאתי אוסלו. לפי התביעה, הוא פרסם ברשת פוסטים נגד מהגרים

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

החשוד בירי במסגד בנורבגיה וברצח אחותו החורגת הופיע אתמול (שני) בבית המשפט עם עיגולים שחורים סביב עיניו ועם פצעים בפניו ובצווארו. השופט אישר להחזיק את פיליפ מנשהאוז בן ה-21 במעצר למשך ארבעה שבועות, בזמן שהוא ייחקר בחשד לרצח ולעבירות טרור. עורך דינו של הצעיר, שחייך לרגע בפני הצלמים, אמר כי הוא לא הודה בשום פשע והוא מסרב לדבר עם חוקריו. הרשעה בשתי העבירות האלו נושאת בחובה עונש של עד 21 שנות מאסר.

עדי ראייה סיפרו כי מנשהאוז נכנס למסגד א-נור שבפאתי אוסלו ביום שבת האחרון, כשהוא חמוש בכמה כלי נשק. עם זאת, אחד מבאי המסגד, בן 65, השתלט עליו אחרי שהספיק לפצוע אדם אחד. לפי התביעה, היורה חבש מצלמת גו-פרו על ראשו, אולם לא נראה שהוא הצליח לשדר את המתקפה. "הסרטון הוא ראיית מפתח", אמר התובע המשטרתי פל-פרדיק יורט קרביי.

המשטרה אמרה כי מנשהאוז, שהתגורר בסמוך למסגד, הביע עמדות ימניות-קיצוניות ונגד מהגרים לפני הירי. בין היתר, הוא הביע את הערצתו לטבח במסגדים בניו זילנד בחודש מרץ, אז נרצחו 50 בני אדם על ידי מחבל תומך עליונות הגזע הלבן, ששידר את המתקפה בשידור חי.

החשוד בירי במסגד בבית משפט, אוסלו, נורבגיה, 12 באוגוסט 2019. רויטרס
חייך לכתבים. החשוד בירי בבית המשפט, אתמול/רויטרס

שעות אחרי הירי, המשטרה גילתה את גופתה של אישה בביתו של החשוד, והיא זוהתה בהמשך כיוהאן ז'נגז'יה איהל-האנסן, שנולדה בסין. היא אומצה בתור ילדה קטנה על ידי אישה נורבגית, שהיא אשתו של אביו של היורה. עורכת הדין של האם סירבה לומר מהו המניע האפשרי לרצח. המשטרה אמרה כי חלק מכלי הנשק שהיו בידיו נרכשו בחוק על ידי אחד או יותר מדיירי הבית, בעוד שייתכן שאחרים הושגו שלא כחוק.

שירותי הביטחון של משטרת נורבגיה, PST, שמנטרים וחוקרים איומי טרור, אמרו שהם קיבלו מידע לגבי מנשהאוז בשנה שעברה, אולם הם לא פתחו בחקירה. זאת, לפי ראש ה-PST האנס סוור סובולד, משום שלא היה שום דבר שהצביע על תכנון מתקפת טרור. הוא סירב לפרט את תוכן ואת מקור האזהרה שהתקבלה. החוקרים מאמינים שהוא פעל לבדו, אולם הם יבדקו אם היו לו קשרים לרשתות קיצוניות מקומיות או זרות.

ראש ממשלת נוברגיה ארנה סובלרג אמרה שממשלתה מנסה להילחם בגילויי שנאה וגזענות, אך יש לעשות יותר בנושא. לדבריה, "אנחנו מנסים להיאבק בכך, אבל זה אתגר. אני חושבת שדרוש שינוי נרחב".

  • עוד באותו נושא:
  • נורבגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully